„Джъмбо джет" с огромен отвор в корпуса изследва инфрачервеното излъчване на космическите обекти. Летящият телескоп, носещ името SOFIA, беше представен пред българската аудитория от проф. д-р Ханс-Петер Рьосер от щутгартския университет.

Ученият изнесе лекция в рамките на програмата „Космически предизвикателства 2011". Той покани и българските студенти да се включат в работата по проектите на неговия Институт за космически системи.

Лекцията на проф. д-р Ханс-Петер Рьосер беше част от програмата „Космически предизвикателства 2011г", която чрез серия от открити лекции в СУ на водещи имена в аерокосмическия сектор запознава студентите с материя, позната на мнозина до този момент само от фантастиката.

Рьосер обясни, че достигащите голяма височина летящи телескопи са особено необходими при наблюдението в инфрачервения спектър. Той посочи, че заради влиянието на атмосферата класическите обсерватории не „виждат" пълния спектър на лъчението. От друга страна, малкият телескоп, опериращ на голяма височина, няма подобни проблеми.

Първата подобна машина е на NASA и е модифициран тежък транспортен самолет. Тя била направена в средата на 70-те години и след амортизацията й започнала работа по неин наследник. По този начин преди около 25 години стартирала и програмата SOFIA (Stratospheric Observatory For Infrared Astronomy).

Рьосер разказа, че той и колегите му, по това време млади учени, се борили с немското правителство в продължение на две години и в крайна сметка получили финансиране. Германия има 20% дял в 700-милионната програма, като останалите 80% са на САЩ.

Самият телескоп е немско производство. Той тежи 17 тона, огледалото му е изработвано в продължение на две години и само то тежи близо тон. Рьосер посочи, че вградените системи позволяват невиждани нива на точност при „следенето" на космически обекти.

Телескопът лети на специално модифициран „Боинг 747". Ученият разказа, че са били закупени две машини на старо, като едната е била използвана за части. Основно изпитание било да се гарантира, че машината ще лети устойчиво със задължителния за работата на телескопа отвор в задната й част. Инцидент с пътнически „Джъмбо джет", при който експлозия пробива подобна дупка в корпуса и авиолайнерът каца успешно убеждава учените, че това е възможно.

Следва 7-годишен основен ремонт, при който самолетът буквално е разглобен и сглобен отново, за да получи отделно помещение с люк за телескопа и пълен набор от научна апаратура.
Рьосер посочи, че всичко излишно е било свалено от машината, за да се гарантира, че ще може спокойно да се издига на 14 000 метра и да осъществява наблюдение.

На 18 ноември 2009г. SOFIA извършва първия си полет с отворен люк, а в края на май 2010г. са получени първите снимки на Юпитер и спътниците му. По думите на Рьосел всяко ново изображение е стъпка в непозната територия, тъй като до този момент е било невъзможно да се постигне подобен резултат с класическа обсерватория.

SOFIA ще извършва по 160 7-часови полета годишно, като е изчислено да работи 20 години.

Ханс-Петер Рьосер посочи, че по програмата работи с колегите си от Института за космически системи към Щутгартския университет. По думите му ВУЗ-ът е отворен за чужди студенти от множество специалности, сред които математики, компютърни науки и астрономия. „Учените винаги искат това, което инженерите все още не могат да им дадат", заяви Рьосел.

По думите му в института могат да кандидатстват студенти със завършена бакалавърска и магистърска степен на обучение, като голям шанс да се качат на летящия телескоп имат тези, които работят по съвместни проекти с немски и американски студенти.

Ученият посочи, че български студент е защитил докторска степен в неговата лаборатория, а в момента се обучават още няколко наши сънародници.

Повече информация за „космическите" програми в Щутгарт може да се получи на http://www.irs.uni-stuttgart.de