Българското училищно образование е с влошено качество и за да се оправи това е нужна и по-висока степен на автономност на учебните заведения.

Това се посочва в доклад на „Отворено общество", посветен на "Децентрализация на училищното образование".

Учениците в България показват слаби знания, особено по отношение на природните науки и грамотността, обясни Илко Йорданов, един от изготвилите доклада.

„Неграмотните ученици - тези които не покриват международните стандарти „Пиза" - от 2000 до 2006 година е нараснал с 10% и вече надхвърля половината от българските 15-годишни ученици", посочи Йорданов.

Основно решение, което предлагат експертите от „Отворено общество", е изграждане на система за оценяване на качеството в училището.
Това означава училищните екипи да осъществяват тази самооценка, като те трябва да бъдат подпомагани от новосформирани и реформирани инспекторати.

Промените в областта, последвали въвеждането на делегираните бюджети, са като цяло позитивни и работят добре за децентрализацията.

Според „Отворено общество" обаче тези промени трябва да бъдат допълнени с промени като осигуряване на добри стандарти, подкрепа на училищата като професионално развиващите организации, както и с „отвързване на ръцете на директорите и учителите", така че те да могат да работят по-свободно и съобразно нуждите на децата.