Над 2 100 000 лв. повече са били похарчени от партиите и коалициите по време на кампаниите за избор на български и евродепутатите. Това показва одит на Сметната палата.

Според одиторите РЗС е отчела 6 дарения в натура - 270 билборда за над 46 хиляди лева. Тази пана са били наети от физически лица чрез фирма, а според закона фирма не могат да бъдат дарители на партиите. Така се заобикаля закона според одиторите.

При насрещните проверки одиторите проверявали различни медии и фирми, за да се провери какви суми са били реално фактурирани за политическа реклама.

Оказва се, че 222 хиляди лева за един от най-коментираните клипове по време на кампанията изготвен от един от коалиционните партньори на БСП „Ако подкрепиш Бойко - печелиш Костов" изобщо не са били отчетени.

Още 182 000 лв. не са отчетени като похарчени за брошури, а едно от най-честото нарушение е, че приходи и разходи над 5 000 лв. са били плащани на ръка, а не по банков път. Такова нарушение са допуснали РЗС, ГЕРБ, „Атака", „Синята коалиция" и „Лидер".

При избора на 41 Народно събрание РЗС и ГЕРБ не са отчели съответно 30 и 50 000 лв. за реклама в частни медии
Синята коалиция не е отчела 37 000 за рекламни табла и 24 000 лв. за реклама в печатни издания . Тези нарушения се отнасят и за ДПС, като става въпрос за 30 000 лв за частни медии и 24 000 за реклама в печатни издания.

За предизборната кампания за избиране eвродепутати и народни представители през 2009 г. общо партиите, коалициите и инициативните комитети са декларирани приходи в размер на 9 212 103 лв., показва одитът на Сметната палата.

От общите приходи:

  • държавната субсидия е 4 873 178 лв., или 53%;
  • даренията от физически лица са 2 674 724 лв., или 29%;
  • собствените средства са 1 383 464 лв., или 15%,
  • и средства от банкови заеми са 180 737 лв., или 2% (само на ГЕРБ).

С най-голям относителен дял от общия размер на приходите са средствата от държавна субсидия - 53 на сто.

Проверени са 10 политически партии, три коалиции на политически партии и един инициативен комитет, пише още в доклада на Сметната палата.

Общо са изразходвани 9 067 462 лв. Ето и как се разпределят разходите:

  • 615 000 лв., или 7% от общия размер на декларираните разходи, са внесени като депозит за участие в изборите;
  • 1 263 147 лв., или 13%, за пропагандни и агитационни материали (плакати, листовки, дипляни, брошури);
  • 235 312 лв., или 3%, за регистрация за участие в изборите, за хонорари, консултантски услуги, социологически проучвания, за застъпници и др. подобни разходи;
  • 686 477 лв., или 8%, за масови прояви (митинги, събрания, концерти, дискусии и др. прояви), наеми на помещения и командировки;
  • 848 289 лв., или 9%, за рекламно време в БНТ и БНР;
  • 3 106 132 лв., или 34%, за рекламно време в частни телевизии и радиостанции;
  • 1 045 249 лв., или 12% за реклама в печатни издания;
  • 596 360 лв., или 7%, за рекламни табла и съоръжения (билбордове);
  • 109 020 лв., или 1%, за пощенски, телеграфни, телефонни и др.;
  • 562 477 лв., или 6%, за други разходи.
  • С най-голям относителен дял от отчетените разходи са разходите за реклама в частни телевизии и радиостанции - 34 на сто.

Също прави впечатление, че при извършената проверка Сметната палата установява, че имотът, който партия "Ред, законност и справедливост" ползва София, ул. "Г.С. Раковски" № 108 е на основанието на сключен договор за съвместна дейност между партията на Яне Яневи строителната фирма „Уорлд Инвестмънт Кепитълс".

Като се вземе предвид, че договорът е сключен непосредствено преди започването на предизборната кампания, а срокът на действие на договора е до края на 2009 г., партията практически ползва помещението безвъзмездно, но не го е декларирала в отчета си и по този начин е заобиколена забраната за финансиране на политическата партия от юридическо лице.

При извършения одит по двата изборни закона политическите партии изтъкват, че причина за несъответствието между декларираните и реално извършените разходи е краткият едномесечен срок за представяне на отчетите, както и едномесечният срок между провеждането на двата вида избори.

Тези кратки срокове според партиите са и причина за невъзможността да бъдат включени всички извършени разходи за предизборната кампания от регионалните им структури, обобщават от Сметната палата.