Затяга се контролът върху автомобилите на газ. Наредба на транспортното министерство предвижда създаването на регистър на колите у нас с монтирани газови уредби, а контролът върху сигурността на газовите уредби да не е фиктивен.

В един от официалните сервизи за монтиране на газови уредби у нас се оказва, че никой не знае колко са колите на газ в страната, става ясно от репортаж на БиТиВи.

Според досегашната статистика от годишните технически прегледи (ГТП) автомобилите на газ са около 200 000. Според данните на сервизите обаче близо милион българи карат на природен газ.

95% от бутилките в тях са допълнително, а не фабрично монтирани. Не е ясно и колко от тях са потенциално опасни. Контролът върху тях в последните 2 години е силно занижен.

Прегледите на газовата уредба сега са задължителни, само ако в талона на колата е отбелязано, че има газ. Това обаче се случва рядко. Според монтьори близо 30% от газовите уредби са потенциално опасни, тъй като не се монтират според изискванията.

Новите правила предвиждат където и да се монтира газовата система, след това колата да минава проверка в пункт, където се правят и годишните технически прегледи. Според бранша обаче наредбата решава проблема половинчато.

„Докато не се обхванат и сервизите на регистрационен режим и да се изисква техническа компетентност, нещата не са решени докрай", смята Георги Илиев, зам.-председател на Български автогаз сервизи.

Дори наредбата да остане в сегашния си вид, след година транспортното министерство се надява да е наясно и за точната бройка на колите на газ у нас.

Промените в наредбата трябва да влязат в сила от 1-ви септември. През това време сервизите трябва да се подготвят, както технически и така и експертно. Поне засега поскъпване на ГТП не се предвижда. От бранша не изключват и тази възможност. В момента струва средно между 30 и 50 лева. Като и сега, ако колата има газова уредба, струва с около 5 лева повече. И след промените държавната такса няма да има.