ЕК ни спря важни инфраструктурни проекти. За това алармираха на брифинг в парламента Бойко Борисов, Томислав Дончев, Лиляна Павлова и Ивайло Московски.

Спрени са европарите за тунела под Шипка и за Западната дъга на Софийски околовръстен път. С писмо от 4 октомври, по думите на Томислав Дончев, ЕК уведомява Министерство на транспорта, че двете апликационни форми за двата проекта се отхвърлят.

Правителството не е изпълнило ангажимента си за осигуряване на средства за вече течащи изпълнения в ЖП сектора, посочи Дончев, изтъквайки, че това са мотивите на Брюксел да спре финансирането. Тази новина не може да бъде обект на политическо злорадство, посочи Томислав Дончев. Двата проекта са на стойност над 131 милиона евро. Ситуацията според Дончев е обтегната, защото двата проекта вече са в изпълнение. Депутатът предупреди, че ако не си коригираме грешките, ще трябва да ги строим с бюджетни средства.

Още по-сложна е ситуацията с тунела под Шипка според Дончев. Този проект е включен в предприсъединителния ни договор към ЕС с краен срок за изграждане 2014 година.

Това са първите отхвърлени апликационни форми, каза още Томислав Дончев и обясни, че досега се е налагало само да доизясняваме някои неща по апликационните форми за европроектите ни. Това некомпетентност ли е или нарочно саботиране на проектите, попита Томислав Дончев. Трябва да получим отговори бързо, настоя депутатът.

Той бе категоричен, че спешно трябва да се направи всичко възможно проектите да бъдат спасени.

Магистрала Тракия и АМ „Хемус" край гара Яна със закъснение са въведени в експлоатация, според Лиляна Павлова. Другите важни пътни трасета също бележат закъснение, по думите й.

Апелираме всички институции да се рестартират, има как да се спасят проектите, категоричен бе и Ивайло Московски.

Бойко Борисов пък припомни, че партията му е предупреждавала, че новото правителство ще ни спре еврофондовете. Това са първите лястовички, но не за радост, които ни показаха до къде ще ни доведат, посочи лидерът на ГЕРБ по повод нерадостната вест за спрените проекти. Той се притеснява, че кабинетът „Орешарски" ще се наложи да строи тези проекти с български средства и ще ни вкарат в процедура на свръхдефицит.

Той е недоволен, че ще загубим важни евро средства „заради едно цикламено костюмче, което иска да строи селски пътища", иронизирайки строителният министър Терзиева.
Борисов дори предложи своите експерти да помогнат на Пламен Орешарски да спаси парите за тези жизненоважни проекти на държавата. Спирането на проекти, според лидера на ГЕРБ, означават по-малко работни места. Борисов предупреди, че на неговото бъдещо управление ще му трябва поне година и половина, за да стартират отново тези спрени проекти.

Проблем относно проектите има, но той не е свързан със спиране на средствата от страна на ЕК, а за това, че Оперативна програма „Транспорт" вече е договорена в пълния си размер.
Това поясниха междувременно от Министерството на транспорта.

Дори ос 1, която е за железопътен транспорт вече е наддоговорена и в писмото на ЕК се казва, че двата пътни проекта няма да бъдат разглеждани, докато не бъде изгладен именно този въпрос.

Никъде в тези писма не се споменава, че се отказва европейска помощ за тях като експертите от ЕК заявяват, че проектите могат да бъдат отново внесени за разглеждане, след като въпросът с наддоговорените средства за жп проекти бъде решен, допълват от пресцентъра на МТИТС.

За въпросните ЖП проекти се търси финансиране от Европейската инвестиционна банка, съобщават от Министерството на транспорта. Тази стъпка е одобрена на Министерски съвет и в момента се чака зелена светлина от Министерството на финансите за достъп до необходимия ресурс за проектите в железопътния сектор.
Веднага след като бъде постигнато споразумение с ЕИБ по този казус проектите за Западната дъга и Обхода на Габрово ще бъдат отново изпратени до ЕК, посочват от МИТИС.

Има върнати апликационни форми, а не спрени средства по европроекти. Говорят се неща поради некомпетентност, които нямат общо с истината. Няма спряно еврофинансиране.

Това увери и депутатът от БСП Борислав Гуцанов, според коготоче няма никаква опасност недостигащи средства да бъдат взети от държавния бюджет. Решението на Министерски съвет е тези средства да бъдат заемни.

Има решение на МС, което е възложило на министъра на транспорта и министъра на финансите да сключат договори с Европейската инвестиционна банка за финансирането, което е трябвало да бъда направено преди две години, за да се завършат проектите по жп линиите и другите проекти, обясни той.

След като започне съфинансирането на жп транспорта ще бъдат отпуснати и необходимите средства за транспорта, свързан с автомобилите, подчерта Гуцанов.

Проектите са на обща стойност 2 мрлд. евро, като единият милиард вече е усвоен, а вторият също ще бъде усвоен, увери той.