В продължение на темата за митовете, които властват на капиталовите пазари, ще разгледам втората част от порцията с най-често срещаните предубеждения относно инвестирането на фондовите борси, които се споделят и от мен:

Мит 6
„Трябва да се инвестира, когато всички го правят, а не когато никой не иска да инвестира"

Това е един от най-опасните митове на капиталовия пазар. Той е известен още като „стадно инвестиране" или „инвестиране с тълпата". Историята нееднократно е показала, че най-удачният момент за инвестиране е в периоди, когато страхът властва над пазарите и инвеститорите се въздържат от инвестиране. Или както се смята, че е казал банкерът Ротшийлд през 18 век - „Най-доброто време за покупки е когато кръвта се лее по улиците".
Въпреки това обаче „инвестирането с тълпата" е една от най-често срещаните инвестиционни стратегии. Това може да се обясни основно с предположението, че инвеститорите не са убедени в собствените си преценки и търсят потвърждение в поведението на останалите. За съжаление масовото поведение в исторически план е по-скоро свързано с реализиране на загуби от инвестирането. Така например „стадното инвестиране" през есента на 2007 г. доведе до силно надценяване на капиталовия пазар в България и реализиране на значителни загуби през следващите години. След това масовата продажба на акции доведе силно подценяване на пазара през 2009 г. Все пак този мит не може да бъде отхвърлен изцяло, като следването му може да доведе до реализиране на добри инвестиционни резултати. От изключително значение обаче вземане на решение кога да се прекрати тази стратегия, за да се минимизира риска от негативните последствия.

Мит 7
„Трябва да се инвестира обратно на поведението на тълпата"
Този мит представлява пълна противоположност на предходния мит. Неговото следване обаче може да доведе както до значителни печалби, така и до значителни загуби. Инвестирането срещу тълпата може да има редица дългосрочни предимства, но в краткосрочен план и особено при ползване на заемен капитал, следването на тази стратегия може да доведе до нулиране на сметката.
За съжаление на инвеститорите поведението на капиталовите пазари не може да се определи винаги като рационално. Често преобладават емоциите, а винаги, когато има емоции, поведението не следва строга икономическа логика. В определени краткосрочни, а и дългосрочни периоди пазарите са неефективни. Очевидно както върху Мит 6, така и върху Мит 7 могат да се изградят печеливши, но и губещи инвестиционни стратегии. Инвестирането е сложен процес, който не зависи единствено от поведението на тълпата.

Мит 8
„Дневните борсови движения имат своето логично обяснение"
Често инвеститорите отварят борсовите новини, търсейки обяснения за движението на пазарите на акции през предходния ден. Традиция за медиите е да предоставят лесни за приемане обяснения относно причините за поскъпването или спада на пазарите на акции. Истинските причини за тези краткосрочни движения обаче може да се коренят в съвсем други насоки. Често пазарни движения могат да бъдат и необясними, просто случайни. Инвеститорите обаче са свикнали винаги да търсят причини за ежедневното движение на парите. Факт е, че и за редица дни обясненията могат лесно да бъдат намерени. Изводът е обаче, че в редица случаи движението на цените на акциите може да се смята за случайно, а придадените обяснения в медиите през следващите дни мога да действат заблуждаващо. По тази причина всяко едно обяснение относно краткосрочното движение на пазарите не трябва да се взима за чиста монета.

Мит 9
„Пазарът спадна, тъй като инвеститорите продават, за да реализират своите печалби"
Сравнително често в бизнес медиите може да се прочете анализ за борсовата търговия от деня, в който спадът на пазарите на акции се обяснява с това, че инвеститорите са продавали с цел реализиране на печалби. Всъщност подобни мнения могат да се смятат за изцяло погрешни. Инвеститорите продават акции не единствено с цел реализиране на печалби. Дори може с голяма доза сигурност да се твърди, че през последните пет години инвеститорите са продавали акции, при което са реализирали основно загуби. Подобни обяснения в медиите за реализиране на загуби обаче на практика липсват. Относно пазарните анализи, може да прочетете отново Мит 8.

Мит 10
„Добрите компании представляват най-добрите инвестиционни възможности"
Това е често срещан мит на пазарите. Добрите компании обаче за съжаление не винаги предоставят най-добрите инвестиционни възможности. Често дори, инвестирането в тях би било гибелно.
Добрата компания обикновено се характеризира с едни или повече от следните характеристики - силен мениджмънт, добър продукт, солидно финансово представяне в дългосрочен план, известна търговска марка и т.н. Преди обаче да се направи инвестиция в подобна компания е необходимо да се прецени, дали цената на компанията, съответно цената на една акция е правилно оценена от пазара, дали е подценена или надценена.
Обикновено акциите на добрите компании са оценени най-скъпо от пазара в сравнение с други сравними дружества. Въпреки че на пазара няма правило, според което скъпите компании да не могат да станат по-скъпи, инвестирането в най-скъпите от тях може и да не доведе до постигане на оптимални инвестиционни резултати.