Броят на жалбите до Комисията за защита на потребителите (КЗП) през последните години се е увеличил. Това стана ясно по време на работна среща между членове на комисията и представители на бизнеса в „Гранд Хотел София".

Емилия Елчинова - директор на Главна дирекция „Контрол на пазара" при комисията, представи данни, според които през 2005 година към комисията са се обърнали 2554 недоволни граждани, а през 2011 г. са постъпили 16 000 жалби.

Истинските жалби са 21 000, но една част от тях са се оказали неоснователни.

По думите на Елчинска огромна роля за повишаване на потребителската активност има националният телефон на потребителя, на който всеки може да подава сигнали за нарушения, но и да получава консултации.

Друга положителна тенденция, която от КЗП отчитат, е повишаване на културата на българските потребители. Освен това самите търговци проявяват интерес към правилата за защита на потребителските интереси.

„За щастие успяхме да се справим и с правилата при обявяването на сезоните намаления" заяви Елчинска.

По думите й друга тенденция е все по успешното предотвратяване появата на опасни стоки на българския пазар. Елчинска обясни, че средно се засичат по 150 стоки на година, за които по безспорен начин е доказано, че са опасни.

За борбата с опасните стоки голяма роля имат и сериозните вносители, които предприемат необходимите контролни мерки преди да се е намесил съответния компетентен орган.

Шефът на КЗП Веселин Златев коментира, че ръководеният от него орган има за основна цел отстраняване на административните нарушения с цел установяване на лоялен пазар. По думите му контролът е преди всичко превантивен, а целта не е на всяка цена санкциониране, а създаване на среда с минимален брой нарушения.

Пътят е неравен и труден, но ние сме готови да го вървим, заяви Златев.

Според него лоялното отношение към клиента е основна предпоставка за създаване на спокоен пазар, а ефективната защита на потребителите е резултат от по-високата потребителска култура.

Златев обясни, че с промените в Закона за защита на потребителите е регламентирана възможността за уреждане на потребителски спорове чрез медиатор и сключване на споразумение.

Главната цел е осъществяване на конструктивен диалог между страните, а ако някоя от тях не изпълнява задълженията си, то засегната страна може да потърси помощ от съда или от КЗП.

От комисията обещаха да продължат борбата с неясните търговски практики, изразяващи се най-вече в предоставяне на невярна информация в различни рекламни брошури или премълчаване на важна информация в интернет.