Днес депутатите ще обсъдят президентското вето върху актуализацията на държавния бюджет, на извънредно заседание от 10:00 ч.

Припомняме, до извънредното свикване на  парламента се стигна след като президентът Росен Плевнелиев наложи частично вето върху законопроекта за актуализацията на бюджета.

Държавният глава посочи, че одобрява социалния пакет в актуализирания бюджет, но не приема и е против заложената в него разходна част.
Той заяви, че връща бюджета по целесъобразност, а не заради противоконституционни текстове.

На вчерашното си заседание обаче парламентарната комисия по бюджет и финанси реши да предложи на депутатите да приемат отново върнатата от президента за ново обсъждане част от законопроекта за актуализация на бюджета.

За да отхвърлят президентското вето, управляващите трябва да съберат най-малко 121 гласа

По-рано финансовото министерство обяви, че с проекта за актуализация на бюджета се предлага ревизиране на направените прогнози за приходите и изпълнението на част от най-неотложните стабилизационни мерки в програмата на правителството.

Беше посочено, че целта на мерките е да се постигне растеж на икономиката, подобряване на бизнес средата и подпомагане на хора с увреждания.

Според анализите на министерството, очакванията за неизпълнение на приходите са следствие на оптимистичните допускания по прогнозата за макрорамката на етапа на планиране на бюджета за настоящата година, наред с недооценените ефекти от нормативни промени в режими и срокове за деклариране и внасяне на някои данъци, свитото вътрешно търсене, динамиката на вноса и износа и промените във валутните курсове. Влиянието на тези фактори, както и ниската събираемост, се отразяват върху постъпленията от ДДС и акцизи. Силно са надценени и постъпленията от данъка върху доходите от лихви.

Според експертите на финансовото ведомство, в  резултат на предприетите спешни мерки за двете приходни администрации очертаващото се неизпълнение в данъчните приходи по републиканския бюджет за 2013 г. е в размер на около 555 млн. лева, от първоначалните оценки на приходните агенции за неизпълнение в размер близо 980 млн. лв. (1,2 % от прогнозния БВП).

Същевременно по отношение на разходите липсват гъвкавост и буфери, които да могат да посрещнат натиска върху бюджетната позиция от очертаващото се неизпълнение на приходите. Министерствата и ведомствата, в хода на изпълнение на държавния бюджет за 2013 г., поставят настоятелни искания за допълнителни средства за над 500 млн. лв. (0,6% от прогнозния БВП). Не всички искания, обаче биха могли да бъдат удовлетворени при запазване на фискалната позиция, поради което първостепенните разпоредители с бюджетни кредити трябва да предприемат и мерки за приоритизиране и оптимизиране на разходите по бюджетите им.

За преодоляване на натиска върху разходите в резултат на просрочените задължения, както и за осигуряване на допълнителен ресурс в резерва за непредвидени и неотложни разходи, в частта му за структурни реформи и допълнителни фискални мерки, се предвиждат разходи за разплащане на задължения към бизнеса и разходи за подкрепа на гражданите в общ размер на 200,4 млн. лева. От тях предвиденият ресурс в размер на 160,4 млн. лв. (0,2 % от прогнозния БВП) е предназначен главно за погасяване на просрочени задължения на държавата към бизнеса, натрупани основно в системите на Министерство на отбраната, Министерство на вътрешните работи и Министерство на правосъдието.

Предвидени са също така и допълнителни средства за инвестиции по бюджета на Министерство на здравеопазването и средства за земеделските производители. Предвиденият допълнителен ресурс в размер на 40 млн. лв. е за обезпечаване на социалните плащания за най-уязвимите групи. Със средствата ще бъде компенсиран възникналият недостиг за изплащане на интеграционни добавки, с които ще се осигури финансирането на правата на хората с увреждания и тяхната социално-икономическа защита. За насърчаване на социалната ангажираност на работодателите утвърдената обща годишна квота за ваучери за храна за 2013 г. в размер на 160 млн. лв. се увеличава на 200 млн. лева.

Според финансовото министерство, предлаганата актуализация на Закона за държавния бюджет за 2013 г. ще бъде осъществена при запазване на финансовата и фискалната стабилност на държавата.

Президентът Плевнелиев от своя страна заяви, не вижда сериозна заявка в тази актуализация за политики и реформи в подкрепа на заетостта и растежа. Той отбеляза, че би  искал да знае повече за всички разходи и предвидения нов дълг.

Не разходите и де дефицитът трябва да растат, а икономиката, за да има държавата пари да прави по-големи разходи, заяви Плевнелиев.

Считам изменението на приходната част за преждевременно и неамбициозно, тъй като на практика държавата в средата на годината смъква летвата и занижава изискванията към приходната администрация, посочи Плевнелиев и подобно на опозицията припомни поетите ангажименти от правителството за борба със сивата икономика.

Според него с тази актуализация се констатира точно обратното.