Като цяло дейността на автобусните превозвачи е нерентабилна и за да оцеляват, те ползват амортизирана техника. Това е заявил председателят на Асоциацията на автобусните превозвачи в България Ивайло Константинов по повод на инцидента на магистрала „Тракия", цитиран от агенция „Фокус".
Константинов е посочил, че отдавна алармира за това състояние на нещата и когато правителството най-после се е вслушало в гласа му, са предложили един добър проектозакон. За съжаление обаче той не е минал в предложения вид.
„Истината е, че дейността като цяло е нерентабилна и единственият начин за оцеляване на превозвачите е да ползват амортизирана техника, която има по-ниски амортизационни стойности. Има свръхпредлагане на услугата. Това води до изключително ниски цени, което пък води до липса на инвестиции и постоянни фалити. Това е причината", обяснява Ивайло Константинов.
По думите му единици са закупените нови автобуси от фирмите. Онези, които са инвестирали в техника, са фалирали, защото не могат да обслужват кредитите си. Конструкцията на един автобус е изработена изцяло от желязо, което има чисто технологичен живот и не е сериозно един автобус на възраст над 20 години да бъде експлоатиран ежедневно на големи разстояния. Той посочи, че Законът за автомобилните превози отново трябва да влезе в зала.
По думите на Константинов нови са онези автобуси, които освен че са на малки години, имат и нисък среден годишен пробег. За сигурен може да се смята и десетгодишен автобус, който реализира по 70 000 км годишен пробег. Физически новият автобус обикновено е до 5 години.
Според Константинов именно това е и причината за катастрофата на „Тракия" - че става дума за „адски амортизиран автобус, с изгнили ламарини" и точно това, а не техническият преглед, е било причината за скъсването на агрегата, който е повредил гумата на автобуса.
Председателят на браншовата организация изтъкна, че ако се намали свръхпредлагането на тази услуга, превозите ще станат по-рентабилни и това ще доведе до инвестиции в сектора и до по-сериозен контрол на превозвачите. Тъй като нямат достатъчен приход, фирмите компенсират по различни начини - едни отиват в сивия сектор, като например не издават билети, други като пестят от поддръжка, а трети - като не инвестират и обслужват със стара техника.
Той призова онези, които ползват автобусен транспорт, да се ориентират по външния вид на автобусите.
x-man
на 17.06.2011 в 20:52:50 #6Има едно много лесно решение......... да се забранят всички автобуси над 15 години, а когато фирмите започнат да фалират, тъкмо всички ще се отърват от малките и смотани фирмички, на които са и скапаните автобуси. Така прочистването на плявата ще стане по естествен начин, без държавата да се меси директно. Голямата конкуренция е хубава, защото отсява плявата и остават само най добрите. Но трябва задължително да има регулация за възраста на автобусите, никъде на запад не карат хора с 20 годишни бараки.
tosho
на 16.06.2011 в 10:27:57 #5max_power, Грешни са ти доста сметките - рейсовете пътуват полупразни - този с който е инцидента е имало 26 пътника и това е по време на сезона вече. Освен това фирмите имат по 2-3 курса на ден до морето максимум и не са печеливши изобщо. Да не говорим за цените на горивата - много билети скочиха и хората се връщат към БДЖ, колкото и ужасно да е там. Превозвачите нямат пари и затова ползват по-стари автобуси на по 20 години.
max_power
на 15.06.2011 в 22:38:18 #4Ало, предцедателя. До София билета е 30лв. 40 пътника по 30лв. са 1200лв. Двадесет на сто да гори, това са 80литра нафта, или 184лв. На шофьорите да дадат 200лв, става 400лв. разходи. Или 800лева печалба на курс до София. Обратно до Бургас, прави 1600 лева печалба за един ден!!!
Roko_2
на 15.06.2011 в 22:07:08 #3В България всичко е амортизирано!!! Автобусите са най-малкия проблем.
Avenger_
на 15.06.2011 в 21:45:31 #2щото влаковете не са амортизирани жестоко. И кво остава?
Julian
на 15.06.2011 в 21:22:33 #1Трявбва със закон да се забрани автобусния презов, ако до съответната дестинация има ЖП линия. Автобустите да обслужват само градове и села до които влакове няма. Примерно в родопите. Така от увеличиния брой на пътуващите с влакове ще има и повече приходи. Държавата разбира трявба да инвестира в железопътният транспорт. Като за начало трябва да има транзитни влакове Варна София, София Бургас и т.н. до големите градове без междинни гари. Така средната скорост на влака ще се двигне значително. Новите мотриси са идеални за такъв тип влак.