Като цяло дейността на автобусните превозвачи е нерентабилна и за да оцеляват, те ползват амортизирана техника. Това е заявил председателят на Асоциацията на автобусните превозвачи в България Ивайло Константинов по повод на инцидента на магистрала „Тракия", цитиран от агенция „Фокус".

Константинов е посочил, че отдавна алармира за това състояние на нещата и когато правителството най-после се е вслушало в гласа му, са предложили един добър проектозакон. За съжаление обаче той не е минал в предложения вид.

Истината е, че дейността като цяло е нерентабилна и единственият начин за оцеляване на превозвачите е да ползват амортизирана техника, която има по-ниски амортизационни стойности. Има свръхпредлагане на услугата. Това води до изключително ниски цени, което пък води до липса на инвестиции и постоянни фалити. Това е причината", обяснява Ивайло Константинов.

По думите му единици са закупените нови автобуси от фирмите. Онези, които са инвестирали в техника, са фалирали, защото не могат да обслужват кредитите си. Конструкцията на един автобус е изработена изцяло от желязо, което има чисто технологичен живот и не е сериозно един автобус на възраст над 20 години да бъде експлоатиран ежедневно на големи разстояния. Той посочи, че Законът за автомобилните превози отново трябва да влезе в зала.

По думите на Константинов нови са онези автобуси, които освен че са на малки години, имат и нисък среден годишен пробег. За сигурен може да се смята и десетгодишен автобус, който реализира по 70 000 км годишен пробег. Физически новият автобус обикновено е до 5 години.

Според Константинов именно това е и причината за катастрофата на „Тракия" - че става дума за „адски амортизиран автобус, с изгнили ламарини" и точно това, а не техническият преглед, е било причината за скъсването на агрегата, който е повредил гумата на автобуса.

Председателят на браншовата организация изтъкна, че ако се намали свръхпредлагането на тази услуга, превозите ще станат по-рентабилни и това ще доведе до инвестиции в сектора и до по-сериозен контрол на превозвачите. Тъй като нямат достатъчен приход, фирмите компенсират по различни начини - едни отиват в сивия сектор, като например не издават билети, други като пестят от поддръжка, а трети - като не инвестират и обслужват със стара техника.

Той призова онези, които ползват автобусен транспорт, да се ориентират по външния вид на автобусите.