Глобите за пътни нарушения да станат неотменими, иначе няма как да победим във войната по пътищата. Този апел отправи към властта шефът на Агенция „Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров.

Той стана част от старта на кампанията за пътна безопасност „Намали скоростта". Световната кампания прокламира, че намаляването на скоростта при движение само с 5 км/ч ще намали броя на жертвите по пътищата с цели 30%.

През 2012 г. бяхме влезли в рамките на нормалните нива на инциденти по пътя. Само година след като съдът отмени решението за видеокамери по пътя, се върнахме към високите показатели от преди, недоволен е Лазаров. По думите му трябва да се промени Законът за административните нарушения и наказания и глобите за нарушения по пътя да станат неотменими.

В световен мащаб хиляди деца годишно губят живота си при катастрофи, за България цифрите по този мрачен показател са над средното ниво, очерта сериозността на проблема министърът на младежта и спорта Красен Кралев. Редом с регионалния министър Лиляна Павлова той даде начало на кампанията. От представянето й пред медиите стана ясно, че 660 души са загинали по българските пътища през изминалата година, като 80% от тях са били в трудоспособна възраст.

От загиналите при ПТП-та най-голям процент заемат младите под 30 години, включи се в черната статистика и Павлова. По думите й усилията на МРРБ са в насока за създаване на предпоставки - и законодателни, и за повишена сигурност по републиканските пътища с цел минимизиране на риска.

Проблемът с пътната безопасност е свързан и с нормативната уредба, нужно е да има промени в Закона за движение по пътищата за подобряване на системата за контрол, за прилагане на наказанията и събиране на глобите, смята министърът. За нея наказанията са част от навика на спазване пътните правила.

Правим актуализация на наредбите за проектиране на пътища, за промени при бус лентите и велоалеите, за мерки в урбанизираните територии - повече легнали полицаи, пътни знаци, осветление. Най-много инциденти с жертви са именно в населените места, там трябва да се вложат най-много мерки, категорична е Павлова.

Стана ясно, че в рамките на кампанията ще се следи стриктно за скоростта на водачите, включително с видеокамери. Те обаче няма да засичат моментната скорост на водача, а ще може да се изчислява на база на изминатия път с каква скорост се е движил през цялото време, а не с каква е карал, виждайки служители на КАТ.