Глобите за пътни нарушения да станат неотменими, иначе няма как да победим във войната по пътищата. Този апел отправи към властта шефът на Агенция „Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров.
Той стана част от старта на кампанията за пътна безопасност „Намали скоростта". Световната кампания прокламира, че намаляването на скоростта при движение само с 5 км/ч ще намали броя на жертвите по пътищата с цели 30%.
През 2012 г. бяхме влезли в рамките на нормалните нива на инциденти по пътя. Само година след като съдът отмени решението за видеокамери по пътя, се върнахме към високите показатели от преди, недоволен е Лазаров. По думите му трябва да се промени Законът за административните нарушения и наказания и глобите за нарушения по пътя да станат неотменими.
В световен мащаб хиляди деца годишно губят живота си при катастрофи, за България цифрите по този мрачен показател са над средното ниво, очерта сериозността на проблема министърът на младежта и спорта Красен Кралев. Редом с регионалния министър Лиляна Павлова той даде начало на кампанията. От представянето й пред медиите стана ясно, че 660 души са загинали по българските пътища през изминалата година, като 80% от тях са били в трудоспособна възраст.
От загиналите при ПТП-та най-голям процент заемат младите под 30 години, включи се в черната статистика и Павлова. По думите й усилията на МРРБ са в насока за създаване на предпоставки - и законодателни, и за повишена сигурност по републиканските пътища с цел минимизиране на риска.
Проблемът с пътната безопасност е свързан и с нормативната уредба, нужно е да има промени в Закона за движение по пътищата за подобряване на системата за контрол, за прилагане на наказанията и събиране на глобите, смята министърът. За нея наказанията са част от навика на спазване пътните правила.
Правим актуализация на наредбите за проектиране на пътища, за промени при бус лентите и велоалеите, за мерки в урбанизираните територии - повече легнали полицаи, пътни знаци, осветление. Най-много инциденти с жертви са именно в населените места, там трябва да се вложат най-много мерки, категорична е Павлова.
Стана ясно, че в рамките на кампанията ще се следи стриктно за скоростта на водачите, включително с видеокамери. Те обаче няма да засичат моментната скорост на водача, а ще може да се изчислява на база на изминатия път с каква скорост се е движил през цялото време, а не с каква е карал, виждайки служители на КАТ.
STS
на 26.06.2015 в 13:19:03 #1Не мога да разбера защот само говорят глупости (визирам намалението на скоростта с 5км намалява жертвите с 30%). Не оспорвам самото твърдение а само подхода, и освен това за коя точно скорост става дума? В този дух намаляването на скоростта със 100% (прекратяване на движението) ще намали и жертвите с 100%! Вместо да се чудят как да намалят скоростта, да вземат да сложат маркировка по пътищата. От всички страни в Европа, в които съм карал, единственно в България няма маркировка дори по първокласни пътища. В Италия и Франция съм виждал липса на маркировка само по третокласни пътища и има хиляда табели, които те предупреждават че няма маркировка. Лично на мен обаче причината за тези словесни акробатики ми е ясна - АП няма пари да слага маркировка и да кърпи дупките по пътищата, докато за да се приеме закон или поднормативен акт за намаляване на скоростта не се искат пари. В крайна сметка вероятно така и ще стане - ще се приеме такова ограничение, естественно никой няма да го спазва и единственните печеливши ще са пътните полицаи (ще имат още един повод за изнудване). А относно събирането на глобите - по света има достатъчно проверени начини и не мога да разбера защо не изберат някой от тях. Например в Канада ако те хванат в нарушение ти се изпраща покана да си платиш глобата. Ако в определен срок (мисля че беше 1 месец) не я платиш, АВТОМАТИЧНО!!! се приема че я оспорваш и се завежда дело със всички последствия. Ако не се явиш или загубиш - плащаш глобата+съдебните разходи (които не са малки), ако се явиш и спечелиш - не плащаш нищо (имам позната която е печелила такова дело). Системата действа безотказно при тях и аз не виждам какво би попречило да се въведе и при нас. Тогава всички хитреци, които карат с по 10 акта ще бъдат изловени доста бързо. За съжаление аз имам чувството че нещата със законите за движение по пътищата (а и не с тези закони) съвсем умишленно се правят да са като военните устави в казармата - имаш хиляди задължения, никой не ги знае и никой не държи да ги спазваш, до момента в който не ти вдигнат мерника за нещо и тогава винаги има за какво да се зядат, защото няма начин да спазиш всички абсурдни изисквания.