Премиерът Бойко Борисов призова министъра на регионалното развитие и благоустройството да ускорят ремонтите по магистралите, съобщиха от Министерския съвет. По думите му, неудобството, което ще бъде създадено от промените в движението, ще бъдат разбрани, ако се работи ефективно и ритмично.

„100 милиона лева са си 100 милиона, но ако падне някой мост с колите по него, тогава ще е още по-лошо. Затова - затваряме и правим", казва премиерът по време на обсъждането на темата на днешното заседание на Министерския съвет.

От стенограмата на правителството от днешното заседание става ясно, че с постановление се осигурява ремонт на 80 км от АМ "Тракия" и АМ "Хемус" за участъците, които са в лошо състояние.

"Това, което ще финансираме от магистрала „Тракия" - от 5 до 10 километър, от 60 до 90 км и от 119 до 134 км. На магистрала „Хемус" от съответно критичните участъци, които се намират на територията по направлението Шумен - Варна", докладва регионалният министър Лиляна Павлова по време на заседанието на кабинета "Борисов".

Павлова обръща внимание и на моста на Елешница, който е на 8-ми километър на магистрала „Хемус". Според нея, той е в наистина критично и опасно положение. "Имаше много сериозни тапи и задръствания и по празниците. Там платното е затворено, защото има една огромна дупка, която вече е минала през асфалта, миналата е през плочата, надолу арматурата и надолу прозират 50 метра - няма как да пуснем движение", казва министърът.

"Но ние през тази година имаме да довършим и онези ремонти, които започнаха още по време на предишния ни мандат, недовършени и неразплатени от правителството Орешарски, а именно ремонтът на „Бебреш" на автомагистрала „Хемус" и ремонта на 61 и 67 км на автомагистрала „Тракия", които бяха започнати и недовършени, беше направено само дясното платно на 61 и 67 км, сега трябва да направим лявото платно, и обратно на „Бебреш" - трябва да направим дясното платно, което означава, че цяло лято по двете магистрали движението ще бъде двупосочно в едната лента на магистралата, докато се правят съответно или мостовите съоръжения, или тези 80 км от магистралите", докладва строителният министър.

В отговор на описаната картина премиерът Бойко Борисов пита: ""Провеждани ли са там търгове, конкурси?". Министър Павлова отговаря: "Ние имаме избрани по четиригодишни договори изпълнители". Разговорът продължава така:

БОЙКО БОРИСОВ: Могат да започнат веднага тогава?

ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Разбира се, че започват веднага. В момента минават тези роботите, машините за товароносимоспособност, да се измери.

БОЙКО БОРИСОВ: Вкарвайте ги сега. Сега сме 15 април, поне ако може до 1 юли да съкратим срока - от август на юли. Да направят денонощна работа. Юли-август, просто затова ги правим тези магистрали, хората да пътуват леко, не трябва да ги утежняваме. Денонощно да работят. Ровенето, всичко, което е... по-простите дейности, да ги наречем, да ги натиснат да ги направят.

ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Тези ремонти са по линия на текущ ремонт, цените не са за нощна работа. С тази сума няма да можем да ги направим денонощно, но ще се постараем за август месец.

БОЙКО БОРИСОВ: Говорете с фирмите, които са, защото това е пък работа, от друга гледна точка. Когато минават и виждат как се работи, тези хора ще разберат, че от 30 години не са пипани тези магистрали. Може да не ги пипаме и ние. Но няма как работеща магистрала да я асфалтираш за един ден и да не създадеш проблем. Разумните хора ще го разберат, но виждайки ритъма и начина на работа. Затова, моля ти се, Лили, проговори го с компаниите.

ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Господин премиер, само да уточня обаче - ако беше само за преасфалтиране, ще го преасфалтираме за един месец и ще отворим. Ние говорим, тъй като ремонтите там липсват от 30 години, ние на всички мостови съоръжения по цялото протежение махаме асфалта.

БОЙКО БОРИСОВ: ОК, едно е само на моста за половин-един километър да вкараме в една лента, друго е да ги вкараме за 80 километра.

ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Ще махаме бетоновите основи, ще правим наново изолациите на тези мостове, основите ще им правим на мостовете. Нещата са много сериозни.

БОЙКО БОРИСОВ: Аз съм ходил да ги гледам. Затова поканете медиите, да видят по какви мостове карат хората 30 години, за да дойдем ние да ги оправим и когато пускат сутринта репортажи, че има дупка, да отидат 20 премиера назад да ги питат защо е тази дупка, не мен. Защото ние ще ги направим сега.
Нали ме разбра - каните да видят по какво карат българите, какво са ги оставили да карат българите, защото те и преди десет години са били за ремонт, и преди 15 са били за ремонт. След това министър Павлова обяснява колко е критично състоянието на Аспаруховия мост и как финансовият министър има съображения за отпускането на средства точно в този момент за неговия ремонт. От стенограмата личи мнението на премиера:

БОЙКО БОРИСОВ: Министърът на финансите има съображения, че 100 милиона са си 100 милиона, но ако падне някой мост с колите по него, тогава ще е още по-лошо. Затова - затваряме и правим. Който счита, че не е правилно - да излезе, да отиде под моста, защото аз съм бил. И ако видите какви са мостовете на „Хемус" и „Тракия", няма да минете оттам. Те не само са проядени, не само армировката виси, не само отдолу, понеже един си беше направил язовир под магистралата и колоните са тежко компрометирани и непипани толкова време... И, както виждате - година и половина, докато ни нямаше, пак не са пипани.

Кажи, Горанов!

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Сто милиона са си сто милиона. Предлагам на вносител чл. 1 да придобие следната редакция, като завърши до „автомагистрала „Хемус".

ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Без Аспаруховия мост?!

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: С тези пари можем да свършим нещо друго. Ние ще изхарчим всички пари и даже повече. Така е предвидено в Закона за бюджета. Ако говорим за приоритети, не съм сигурен, че точно този пътен участък е най-приоритетният, който може да се направи в Северна България. А в Северна България има много други места, където може, без да променяме числото 100 милиона, да свършим някаква работа.

ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Ако позволите, по Аспаруховия мост върви цялото движение от пристанището и всички ТИР-ове със зърно минават и именно на този участък се включват и затова е толкова компрометиран.

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Спирайте ги да не вървят при 35 градуса тези ТИР-ове.

ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Аз не отговарям за спирането им.

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Кой отговаря за спирането при 35 градуса?

БОЙКО БОРИСОВ: Московски.

ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Аз съм ги спрял.

БОЙКО БОРИСОВ: Когато няма пари, е толкова трудно да ги разпределиш. Между другото, във Варна в момента кипят толкова ремонти, че не знам дали ще имат капацитет да се справят и с това. Или това Агенция „Пътна инфраструктура" го прави?

ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Агенцията.

БОЙКО БОРИСОВ: На вносител приемаме, до тази точка. Ако министър Горанов ни предложи по-жизненоважни, структуроопределящи и належащи обекти в Северна България, ще ги преразгледаме.

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Само си представете картата на Северна България, почнете от Монтана, движете се през Враца, Плевен, Търново, Търговище, Шумен и нататък - все ще измислите нещо.

БОЙКО БОРИСОВ: Не, ние можем да измислим много. Приемаме го така - на вносител, до Аспаруховия мост. На следващия Министерски съвет ще говорим за тези останали 10 милиона дали ще отидат на Аспаруховия мост или ще предложите по-добър вариант.

ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Пътищата в България са недофинансирани и аз мога да ви предложа много пътища.

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: „Недофинансиране" е термин от медицината. Пътищата в България не може да се финансират със 67 лева на година. Така че, ако обичате, първо измислете някаква система за финансиране и тогава ще си говорим за пътища.

От финала на разговора става ясно, че съдбата на Аспаруховия мост ще бъде разгледана на следващото заседание на кабинета.