Има крайно високи рискове за българските пилоти, ако София сключи с Полша договор за обслужване на изтребителите Миг-29.
Това обяви първият заместник-председател на комисията за промишлеността към Държавната дума на Русия Владимир Гутеньов, който е също първи вицепрезидент на "СоюзМаш", съобщава ТАСС.

"Очевидно е, че рисковете за българските пилоти, свързани с експлоатацията на МиГ-овете след ремонт на авиодвигателите от полски специалисти, които нямат лиценз, ще са пределно високи", изтъкна Гутеньов.

Според него "в готовността си да следва русофобски тенденции ръководството на България проявява безразличие към живота на собствените си военни".

"По-рано недоумение предизвика готовността на "младшите" и безправни партньори от евроатлантическия съюз да вземат решения, нанасящи вреда на собствените им икономики. Това се прояви ярко в отношенията с България по въпроса за строителството на "Южен поток" и АЕЦ "Белене", а също по отношение  на търговско-икономическите ѝ ръзки с Русия", коментира още депутатът.

Ценовите параметри, предложени от полската и руската страни за ремонта на двигателите фактически са идентични - разликата е чисто символична. За указаната сума Русия е готова да гарантира на България два пъти по-голям ресурс, отколкото Полша

Гутеньов е уверен, че "такъв подход или авиокатастрофи, които може да последват от подобни необмислени политически решения, няма да нанесат вреда на деловата репутация на МиГ".

Руската страна вече предупреди, че ще откаже на България ремонт на МиГ-29, ако тя подпише договор с Полша. Генералният директор на РСК "МиГ" Сергей Коротков заяви, че за компанията няма да има друг изход, освен да се откаже от поддръжката на техническата експлоатация на самолетите МиГ-29 във ВВС на България.

В официално обръщение от РСК "МиГ" уточняват, че условията, предложени от РСК «МиГ» са много по-изгодни за България.

Директорът Сергей Коротков пояснява: "Ценовите параметри, предложени от полската и руската страни за ремонта на двигателите фактически са идентични - разликата е чисто символична. За указаната сума Русия е готова да гарантира на България два пъти по-голям ресурс, отколкото Полша".

В официалното писмо руският бизнесмен се позовава и на традициите на многовековна дружба между Русия и България и изразява надежда: "Да изградим взаимоизгодно сътрудничество, базиращо се на международното право. Освен това считаме, че е възможно да оспорим правомерността на подготвяното съглашение, впредвид очевидното нарушение на нашите права като създатели и производители на самолетите".

Сергей Коротков отново повтаря, че на Полша не е предоставян лиценз и актуална техническа документация за изпълнение на ремонтни работи на двигателите на самолетите МиГ. "В тази връзка, както вече казахме и преди, не ни е ясна позицията на нашите партньори в Полша, с които ни свързва дълга история на успешно сътрудничество", се казва в позицията от РСК, изпратена до News.bg.