Ние сме единствената страна в Европейския съюз, в която няма спешна помощ с хеликоптери-линейки.
Този важен пропуск в здравната ни система изтъкна заместник-директорът на „Пирогов” д-р Олег Чолаков пред БиТиВи.
По думите му за последната година държавата е претърпяла финансови щети на стойност близо 1,5 милиарда лева от обгрижване на пострадали от травми, болнични и други плащания. Средно 900-1000 души на година загиват от травми при ПТП-та, като поне 100 от тях са жени в детеродна възраст, а не по-малко от 30 са починалите деца. За останалите видове смъртоносни травми статистика няма. Младите хора умират от травми, обяви Чолаков, като подчерта, че колкото по-бързо се окаже помощ, толкова по-голяма е вероятността за оживяване.
Именно заради тези данни е важно и у нас да се въведат въздушните линейки. По европейски стандарти за оказващите спешна помощ хеликоптери от получаване на сигнала до излитане не трябва да има повече от пет минути, а до достигане до пострадалия – 20 минути. Една такава база оперира средно в радиус от 50 километра.
Ние сме единствената държава в ЕС, която няма организирана такава система, подчерта заместник-шефът на „Пирогов” с уточнението, че за въвеждането на тази система е нужно изменение на законодателството. От години се срещам по този въпрос с политици, има много наредби, които трябва да се променят, те не са синхронизирани и адекватни, защото няма разписани правила за такова нещо.
Важни са и машините, ние нямаме нито един хеликоптер, който да отговаря на техническите изисквания за спасителна дейност, очерта проблемната действителност Чолаков.
Оказва се, че проблеми имаме и с пилотите и лекарите, както и с територията - нямаме нито една болница, в която да има лицензирана хеликоптерска площадка. Преди време ВМА имала такава, но сега е трансформирана в паркинг, а тази в „Лозенец” не е лицензирана.
Всъщност цялата ни система е болна. Новият министър знае какво значи спешността и травмата, но не съм сигурен доколко само министър може да реши проблема, прецени травматологът. По думите му трябва в много кратки срокове държавата да създаде условия за реализирането на тази спешна дейност. Има абонамент в много държави, където всеки човек плаща, за да бъде обслужен, има здравно осигуряване, има спонсорство – моделите са ясни, просто трябва да ги приложим, отсече Чолаков.
Bixy
на 24.11.2014 в 03:00:41 #10ония горе чекат туристи и инвеститори :kuku
dachi
на 23.11.2014 в 23:39:31 #9Колкото е признал съдът с осъдителна присъда-толкова.
illuminat
на 23.11.2014 в 15:43:04 #8Е па за какво ви е тъкмо по -бързо да измре останалия народ в тази територия
трън
на 23.11.2014 в 13:33:19 #7Все - пак да не забравяме, че България не е типична страна от ЕС, а по - скоро кочина от путинистански тип
Минувач
на 23.11.2014 в 11:26:38 #6Да не отваряме въпроса, колко души умират с лекарска помощ...
бик1
на 23.11.2014 в 10:47:42 #5Еее...сега пък но имаме много евтини колички за депутатите,защо ни е въртолет???
Fuck The EU
на 23.11.2014 в 10:44:47 #4Защо лъжете бе, нали имаме кугъри? Вярно сега зимата не летят, но напролет като се постопли ще хвръкнат! Само да не вали и да няма мъгла...
psp_11
на 23.11.2014 в 10:12:45 #3Solomon Sigolapa | 23.11.2014 10:01 Нали ще закрият КТБ...
psp_11
на 23.11.2014 в 09:34:19 #2По думите му за последната година държавата е претърпяла финансови щети на стойност близо 1,5 милиарда лева от обгрижване на пострадали от травми, болнични и други плащания. ----- Финансови щети? Затова е добре да се купят 1000 хеликоптера за 15 млрд. лв.
Montesuma
на 23.11.2014 в 09:21:46 #1Костов ги реформира.