Движение „ДНЕС"  даде своята оценка на законопроекта за предучилищното и училищното образование.

От там оценяват положителните моменти в него, сред които въвеждането на новите степени и елементи в образователния процес, а също така и решението за равнопоставеност на обществените и частните училища по отношение на държавното финансиране.

От „Днес" обаче имат критики към проектозакона, свързани предимно с прекалено плахите според тях стъпки към децентрализация.

Според нас с най-висока относителна тежест в закона е държавата, т.е. Министерството на образованието, младежта и науката и е очевидна спомагателната роля на другите участници в образователния процес - родители, ученици, местни общности, посочват от ДНЕС.

Движението предлага Законът да бъде обединен със Закона за професионалното образование и обучение, защото няма логика от съществуването на два отделни закона, формулиращи общи цели и политики.

Според него законът трябва да се казва „Закон за общественото образование".

Не са състоятелни възраженията, свързани с наличието на частни училища. Те също се подчиняват на държавните образователни изиквания и всички без изключение осъществяват общообразователна подготовка. Също така, съгласно проекта на закон частните образователни институции се финансират частично и с обществени средства, допълват от там.

Според „Днес" държавните образователни стандарти, като ключов елемент от системата, трябва да се приемат с участието на обществото. Те не трябва да бъдат определяни от чиновничеството в министерството и с еднолични наредби на министъра на образованието. Държавните стандарти трябва да се изработват от обществени съвети, представителни за страните в образователния процес, категорични са от организацията.

Министерството да се откаже от управлението на общинските училища, както и от практиката да назначава техния ръководен персонал. Законът трябва да предостави свобода на общините при управлението на финансираните от тях училища, включително по отношение на преценката за тяхната необходимост - откриване, закриване или сливане, настояват още от движението.

Сегашните настоятелства, уредени в закона, са формални и не могат да имат пълноценна роля в управлението на училищата. Предлагаме да бъде възстановена българската традиция при управлението на училищата и въвеждането на настоятелства, отговорни за цялостното им управление. Настоятелствата, излъчени от представители на местните общности, да поемат грижата за делата на училището, включително за конкурсите за директори и тяхното номиниране, предлагат още от „Днес".

Друга тяхна препоръка е на общината да бъде предоставено правото да изработва свои учебни планове, съобразени с държавните изисквания, но и съобразно своята местна специфика.

Също така, трябва да отпадне наредбата за броя на децата, оформящи паралелка в общинските училища, като преценката да бъде оставена на самата община.

Да бъде реформирана системата на училищния инспекторат, който в момента има функции, съвместими една с друга - управленска и методическа, допълват от ДНЕС и предлагат инспекторатът да бъде насочен в дейността си към държавните и професионалните училища.