С водосвет на българския патриарх Неофит бе открит Дунав мост 2. На събитието присъстваха председателите на парламентите на България и Румъния Михаил Михов и Валериу Зьонеа, министър-председателите на двете страни Пламен Орешарски и Виктор Понта, както и членове на техните кабинети. На церемонията бе и еврокомисарят по регионалното развитие Йоханес Хан.

Церемонията по откриването се забави с над 30 минути, като не стана ясно дали заради закъснението на румънския премиер или на еврокомисаря.

Премиерът Орешарски съобщи, че три седмици отсега ще се пътува безплатно, като таксите ще бъдат обект на ревизия и ще се преценява в партньорство с румънската страна относно размера им в бъдеще.

Символичната лента бе прерязана от двама работници от Видин и Калофат, работили от началото на построяването на моста. Децата, които държаха лентата, са от България и Румъния и носеха традиционни носии.

Изказванията на всички официални лица бяха съсредоточени в това, че върху този мост лежат много надежди за икономическо развитие. „Просперитет, който трябва да достигне до едни от най-бедните региони на ЕС", каза еврокомисарят Хаан.

„Много се надявам, че това прекрасно съоръжение ще бъде предизвикателство по-бързо да направим останалата инфраструктура, така че да създадем предпоставки за ускорено развитие както на цяла Северозападна България, така и на съответната част от Република Румъния", каза българският премиер Орешарски.
„Много съм радостен, че имам късмета да бъда днес тук. За 2000 години са построени три моста в тази зона. Моментът действително е исторически", посочи Понта и припомни, че по римско време на приблизително същото място е имало мост, който е бил построен само за 2 години.
„Бих искал да изразя най-добри намерения на българските съседи. Искам по-често да вървим заедно по нашия общ европейски път и да бъдем заедно в Шенгенското пространство", заяви Понта.
„Преди 2 месеца се срещнах с Орешарски на моста между Гюргево и Русе и договорихме откриването на моста тук - Видин - Калафат. Надявам се, да направим много неща двете държави", каза още Виктор Понта.
Припомняме, че тогава Орешарски все още не беше премиер на България.

По информация от Европейската комисия общата стойност на проекта възлиза на 282 милиона евро, от които 106 милиона евро са отпуснати от европейските фондове, а останалата част включва национално финансиране, както и частни инвестиции, припомня Money.bg.

Мостът е построен в част на река Дунав, където широчината на реката е приблизително 1300 метра. Дължината на съоръжението е около 1.8 км в железопътната и 1,4 км в шосейна част на моста, с четири пътни ленти, влакова линия, тротоар и алея за велосипедисти. Общата ширина на пътното платно заедно с тротоарите е 31,35 метра.

Конструкцията на моста е уникална и се състои от три части: железопътна естакада на десет отвора по 40 м и обща дължина 400 м; мост над неплавателната част на река Дунав на осем отвора по 80 м; мост над плавателната част на река Дунав на пет отвора, три от които по 180 метра.

Основната цел на комбинирания (пътен и железопътен) мост на река Дунав между градовете Видин и Калафат е създаване на постоянна пътна и железопътна връзка по Транс-европейски коридор № 4 и интегрирането на националната транспортна инфраструктура в европейската транспортна мрежа.

Според прогнозите се очаква общо 415 000 превозни средства да преминат през моста през първата година след отварянето му, от които 186 000 коли, 20 000 автобуса и 209 000 камиона, както и 4 745 влака в двете посоки, от които 730 пътнически влака и 4 015 товарни влака. В края на периода (2030 г.), броят на товарните влакове в двете посоки се очаква да достигне 8 504. Очаква се да се генерира трафик и от Гърция, Турция, Македония и съседния район на Сърбия.

Припомняме, че споразумението между правителствата на България и Румъния за техническите, финансовите, правните и организационните въпроси, свързани с изграждането на Дунав мост 2, бе подписано на 5 юни 2000 г. На 8 декември същата година бе подписан финансов договор за заем за финансиране на проекта с Европейската инвестиционна банка, като през 2004 г. е подписан и втори договор за заем с ЕИБ.

Поради забавяне в реализирането на проекта през август Европейската комисия взе решение да продължи действието на меморандума за финансирането на моста до края 2012 година.

През февруари тази година двете страни създадоха съвместна търговска структура - оператор на новия мост между Видин и Калафат, със седалище в българския град.

Общата стойност на разходите за изпълнението на проектните и строителните работи на моста и прилежащата инфраструктура, за независимия надзор и техническата помощ за подготовка и управление на проекта, както и за придобиването на терени за строителство възлиза общо на 255 660 901 евро, по данни на транспортното министерство. (Свързващата инфраструктура на румънския бряг е финансирана по отделен финансов меморандум и национално съфинансиране на румънската страна на стойност 35 млн. евро.)