Предстоящата учебна година в две училища в страната дуалното обучение ще влезе в експерименталния си практически етап.

Министерство на образованието и науката (МОН) вече "е на финала" по изготвяне на стандартите и наредбите, които касаят т.нар. дуално обучение в гимназиалния етап, а днес на пресконференция обяви и тържествено името, което е избрано с конкурс за българо-швейцарската програма за сътрудничество: ДОМИНО - абревиатура на „Дуално образование за модерните изисквания и нуждите на обществото".
Чрез медиите зам.-министър Ваня Кастрева разчита да се изкаже благодарност и похвала на Станислав Бошнаков от Бургас, чието предложение за име на програмата е било избрано.

Българо-швейцарската програма за сътрудничество е с продължителност до 2019 година, като по нея в предстоящата учебна година ще стартират 2 училища с по две паралелки.

Амбицията на Министерство на образованието е училищата да се увеличат до 10. Общият бюджет на програмата е 3 530 000 швейцарски франка, като основният принос е на Конфедерация Швейцария - 85%. Финансовите средства ще бъдат изразходвани по дейности: разработване на нови учебни планове и програми, обучение на учители и наставници, обучение на експерти за дуално образование.

Избраните училища са Професионална гимназия "Иван Хаджиенов" - Казанлък със специалността Машинен техник - машини и системи с цифрово програмно управление, и Професионална гимназия по хранително-вкусови технологии "Проф. Д-р Георги Павлов" в София със специалност Техник-технолог специалност Мляко и млечни продукти.

Общо паралелките, при които ще се въведе "дуалната" система са 4 - две 9-ти клас и по една от 10 и 11 клас.

На въпрос на news.bg на какъв нпринцип са избрани тези две училища измежду всички професионални гимназии в страната, Петя Евтимова, ръководител на проекта от страна на МОН, обясни, че именно това е базата на която министерството стъпва и основен принцип на избор е именно училището вече да има изградено партньорство с бизнеса.

Освен това двете училища имат специалности и насоченост в сфери, в които има търсене на работна ръка - в Казанлък има концентрация на машинни предприятия. За гимназията в София се оказало, че е единствената в страната паралелка, която осъществява обучение за млекопреработвателния сектор, който е важен за България, обясни Петя Евтимова.

Какво друго, освен да "облече" в нови програма, стандарт и наредба вече съществуваща практика в училищата, ще направи Министерство на образованието в училищата от думите на Петя Евтимова не стана ясно.

Като принцип дуалното образование предвижда поетапно увеличаване на часовете по професионално обучение с всяка година в гимназията. Идеята е в 11 и 12 учениците да прекарват по два дни в училище и 3 на работното им място в предприятията и фирмите, които са включени в образованието.

За тези изработени часове бизнесът трябва да осигури заплащане - какво ще е то, още се договаря, обясни Евтимова. Обмислят се различни формули, по които да се изчислява възнаграждението, но от ведомството гарантираха, че заплащането ще бъде съобразено като процент от минималните осигурителни прагове - (бел.ред. от 1 юли минималната работна заплата lв страната ще бъде 380 лв., 8 часов работен ден, 5 дни в седмицата).

"Трябва да се има предвид, че все пак това ще са обучаващи се, а не пълноценни работници", посочи Евтимова.

Също така на въпрос на news.bg дали не очакват отдръпване на бизнеса, който ще трябва да изпълнява всичките изисквания за наемане на работа по трудови правоотношения на непълнолетни, от МОН и експерт от МТСП изразиха увереност, че това няма да се случи, тъй като така или иначе тези изисквания се спазвали от работодателите особено при запълването на работните места в сезоннота работа, когато много ученици търсат работа, за да спечелят доходи.

Също така Петя Евтимова не успя да посочи дали дуалното образование ще бъде обвързано с клауза обучаващите се да бъдат наети на работа и това да се счита като форма на стаж. Тежненията са да няма такава обвързваща се клауза.

На въпрос защо в момента България се налага да взима пример от Швейцария, при положение, че в началото на 90-те години именно Швейцария почерпи опит от нашите системи за професионално образование, зам.-министър Ваня Кастрева обясни, че през години Швейцария е надградила почерпания опит, а и основна ценност е диалогът и споделянето на положителни практики.