Обсъдихме проекта за въвеждането на нова екотакса за автомобилите. Предвиждаме максималната й стойност да бъде 250 лева, а плащането й да става еднократно.

Това каза заместник-министърът на околната среда и водите Чавдар Георгиев след приключилата работна среща в министерството.

На нея присъстваха експерти от МОСВ, експерти от Министерство на финансите и представители на Асоциациите на вносителите на автомобили в България.

Основен предмет за дискусии на срещата е бил увеличаване на така наречената продуктова такса на автомобили (това касае автомобили, които не са в движение и трябва да бъдат рециклирани), както и въвеждането за първи път в България на екотакса.

Георгиев подчерта, че новата екотакса ще доведе до намаляване на замърсяването на околната среда.

Известно е, продължи той, че едни от основните замърсители на околната среда в градовете, са старите автомобили.
Очакваме от приходите на новата екотакса в бюджета да постъпят около 100 млн. лева.
Тя трябва да влезе в сила от 1 януари 2007 година, уточни заместник-министър Георгиев.

Новата екотакса ще засяга всички автомобили, закупени извън границата на страните членки на ЕС или ако въпросният автомобил пристига от държава член на ЕС, но първоначалната му регистрация е извън съюза, каза Чавдар Георгиев.

МОСВ предлага екотаксата да е диференцирана, като за най-новите автомобили - отговарящи на евростандарта Евро 4 - 2005 г. и бъдещия Евро 5 - 2008 г., да е най-ниска - 100 лева, а за най-старите, които не отговарят на никакъв евростандарт (производство до 1992 година) - 250 лева.
Предвижда се за колите със стандарт Евро3 (1999 - 2000 година) тя да е 140 лева, за стандарт Евро 2 (1996-1998 г.) - 180 лева и за стандарт Евро 1 (1992-1996 г.)- 200 лева.

Заместник-министърът уточни, че годишно се регистрират 145 000 нови автомобила и 200 000 стари, което не може да не доведе до влошаване на екологичната обстановка, допълни Чавдаров.

На въпрос дали тази екотакса ще обхване така наречените автомобили, регистрирани на името на инвалиди, той отговори, че във всички европейски страни инвалидите се ползват с облекчения.
Така е и у нас, допълни Чавдар Георгиев.

Същевременно законите важат за тях, както и за всички останали граждани, така че тази такса ще бъде задължителна за всички, макар че и в този случай за инвалидите ще бъде с намаление, уточни заместник-министърът на околната среда, но не се ангажира с конкретни цифри за намалението за екотакси за инвалидите.

Другият основен въпрос, който дискутирахме на днешната работна среща бе този, свързан с продуктовата така на старите автомобили.
Ако няма тази такса, много от улиците биха се превърнали в автомобилни гробища, каза заместник-министър Георгиев.
Той допълни, че се е взели решение таксата да бъде увеличена от 80 на 100 лева.

От своя страна представителите на Асоциациите на вносителите на автомобили в България изразиха несъгласие с аргументите на заместник-министъра.

Според тях в много европейски държави проблемът с автомобилите, излезли от употреба се решава кардинално от завода, произвел даден автомобил, тъй като макар и да не е в движение, старият автомобил продължава да има някаква стойност.

Председателят на Съюза на вносителите на автомобили в България Стефан Хаджиниколов уточни, е на прага на влизането на България в ЕС, новата екотакса е повече от закъсняла.

17 години, продължи той, МОСВ не направи нищо да ограничи вноса на стари автомобили, които замърсяват околната среда.
Всичко по отношение на новата екотакса е на фаза работен проект, дискусии, обсъждания и е рано да се даде точен коментар, допълни той.

Същевременно България като стане член на ЕС, ще се подчинява на общата политика, предвиждаща въвеждането на директива, при която собствениците на автомобили няма да заплащат една фиксирана определена сума, а ще заплащат такси въз основа на отделените емисии въглероден двуокис от техния автомобил.

Хаджиниколов уточни, че тази директива ще влезе в сила най-късно до април 2007 година.
По този начин предложената екотакса ще бъде в сила само 4 месеца.