Родители и учители се обявиха против промени, залегнали в новия проект на Закон за предучилищното и училищно образование. Те са убедени, че чрез измененията ще бъдат закрити паралелките от 5-ти до 7-ми клас в математическите гимназии.
Припомняме, според новия закон не се предвижда да има отделни училища от пети до 12-и клас, каквито са в момента математическите гимназии.
Като родители и граждани искаме да демонстрираме нашата категорична позиция против унищожаване на най-ценното ядро, на най-достойните центрове на знание, на най-добрите постижения в съвременното българско образование, пишат несъгласните с промените.
Според тях проектозаконът трябва да се промени така че математическите гимназии да се третират като специализирани училища и тази промяна да бъде заложена в закона. Те настояват и да се разреши приемът след 4-ти клас в математическите гимназии.
Ако предложенията ни не бъдат приети, ще бъдат предприети законови действия на протести и гражданско неподчинение, категорични са несъгласните с реформите.
Те припомнят още, че преди година Сдружението на директорите на математически гимназии е предупредило обществеността за готвените промени, но очевидно становището на специалистите не е било взето предвид, а мотиви и аргументи за взетото решение няма. Не са посочени и конкретни ползи върху развитието на образователната система.
Несъгласните с промените са инициирали и подписка, в която за по-малко от три дни са събрани над 2500 подписа.
Петицията, която съдържа конкретни предложения за промяна на текстове в проектозакона, мотивите към тях и примери за безбройните успехи на младите математици, ще бъде внесена в МОМН, Министерски съвет, Парламента и Президентството.
Според инициаторите на подписката засегнати от закона ще са десетки природо-математически и математически гимназии, които по правило са най-добрите и най-желани от родителите и техните деца училища във всички големи градове на България. Това са СМГ „ Паисий Хилендарски" - София, МГ „ Петър Берон" - Варна, ПМГ „ Акад. Никола Обрешков" - Бургас, ОМГ „ Акад. Кирил Попов" - Пловдив, ПМГ „ Нанчо Попович" - Шумен, гимназиите в Плевен, Монтана, Кюстендил, Ямбол и други.
Несъгласните с промените в законопроекта са категорични, че приемът след четвърти клас в Математическите гимназии трябва да се запази, защото позволява развитието на таланта на деца с доказани интереси и възможности в областта на математиката.
Начинът на обучение в МГ в 5-7 клас е доказано качествен. Доказателствата са многобройните национални и международни награди по математика, физика, информатика и високите резултати от НВО и изпитите за прием след седми клас на възпитаниците на математическите гимназии, допълват родителите и учителите.
Практиката е доказала, че математическото мислене се развива и формира от ранна възраст и изпуснатите години за специализирано обучение от пети до седми клас трудно могат да се наваксат впоследствие.
Математическите гимназии не трябва да се пререгистрират като друг тип училища, защото всяка една от тези гимназии има имидж, граден с години, и имената на математическите гимназии са станали вече търговска марка и синоним на качественото образование в България, посочват в заключение родителите и преподавателите.
hellwitch
на 24.02.2012 в 10:51:44 #37Да добре е да има и прием след 5-ти клас. Иначе за образованието не формата, а съдържанието са проблема. Да не говорим, че повечето деца са "изпуснати" в къщи от родителите. Не може някакъв лигльо да се репчи на учителя и да обяснява как баща му бил еди кой си и щя да го уволни. Проблем 1: Възпитанието още в 1-4 клас не е достатъчно. Проблем 2: Не се възпитава мислене и анализиране, а наизустяване и заучаване на информация Проблем 3: Никакво културно обучение. Подходът в гимназиалния курс по литература е пълна трагедия и на практика не е променен след 89-та. Още се залага на наизустени "анализи" Проблем 4: Качеството на учителите, а и тяхното заплащане Проблем 5: лоша материална осигуреност най-вече поради липса на грижи за това с което се разполага и мрънкане само как нямало пари. А колкото и пари да се налеят после като няма поддръжка и да се пази здраво и чисто няма как да се получи. Елементарна промяна в посока на възпитание е въвеждането на униформи за 1-4 клас. Тогава децата не са тийн-ове и по лесно биха приели норма на обличане. А спазването на правила възпитава после да се спазват и законите като пораснат. Защото основен проблем в БГ е липсата на респект от закона бил той добър или лош.
garincha
на 22.02.2012 в 01:35:48 #36Е_С_ССР | 21.02.2012 16:18 Цялото ни образование има нужда от преструктуриране и модернизиране, математическите гимназии са ни най-малкият проблем сега. Изоставаме много в сравнение със страните от Източа Европа и Балканите, не говоря за Запада, там са на светлинни години преди нас, ако и да не печелят златни медали като нашите ученици. Материалната база се подобри леко през последните 10 години, но все още има доста неща, които се използват от 80те години и са на доизживяване. Дисциплини като химия, физика, биология изискват добра апаратура, дори и да не е закупена през последите няколко години. Ние нямаме стойностни чинове и столове, като си спомня на какви аз сам сядал, та камо ли да говоря за съвременни технически пособия ========================= Тенденцията в представянето на олимпиадите в последните години в все по-надолу и надолу. Не като да е особено цветущо положението там. И не е само апаратурата проблем - че я няма, няма е, но по-сериозният проблем е, че научно мислене изобщо не се възпитава по никакъв начин у децата и научните дисциплини са тотално пренебрегнати. Часовете са малко, в тях се четат и разказват се уроци и това е - така научно грамотни хора не се възпитават.
garincha
на 22.02.2012 в 01:31:32 #35ivanov | 21.02.2012 17:36 по мое време в МГ се влизаше от 8 клас и пак си имаше достатъчно олимпийци. ================================== Не е проблемът в олимпийците. Това са шепа хора, като за вредите и ползите от състезанията по математика у нас може да се спори много ако и не малко велики съвременни математици от други държави да се минали през олимпиадите. Проблемът е във всички останали. В момента приемът в 5-и клас е обшо взето единственият шанс да се налее нещо в главите на децата между 5-и и 7-и клас, време, което е абсолютно критично за развитието им. Просто кварталните училища са се разпаднали до такава степен и там властва такава анархия, че ти не можеш да хванеш някой в 8-и клас и да очакваш да направиш нещо от него - на него вече му липсват основни интелектулани навици, които е много трудно да се развиват след това. Те и самите математически гимназии не са в никак цветущо състояние поради отчайващата липса на човешки материал, с който да се работи и ефектът, които това има върху мотивацията на учителите (а много от добрите учители са или пред пенсия, или вече са се пенсионирали, и няма никой на същото ниво, който да ги замени), но ако и това се премахне, нещата нямат да се променят към по-добро.
garincha
на 22.02.2012 в 01:25:20 #34Лайнометов | 21.02.2012 19:04 Отличниците и добрите ученици не са водещи в обществото. Способностите да запаметяваш и възпроизвеждаш не са много важни. Сред средните и слаби ученици се намират много повече с имровизаторски и новаторски качества. Всички велики личности са били средни или слаби ученици. Отличниците нямат фантазия. Те просто са само добри изпълнители. Отличниците убиват обществото, те не могат да бъдат лидери, защото са доста добре пресметливи и не обичат да рискуват. ============================== Ще ти се. Корелацията между успехът в училище и постиженията по-късно в живота може и да не е 1, но е много висока. И математическите гимназии са продуцирали много успели хора, повече от които и да било други училища.
garincha
на 22.02.2012 в 01:22:09 #33Лайнометов | 21.02.2012 21:42 Нетрадиционните, новаторите и инакомислещите деца не могат да се нагодят към консервативните и остарели образователни системи. Те се съпротивляват и не искат да учат нещо което е в повечето случаи като тест за интелигентност. Умното дете е тройкажия по съдба, щото вътрешно се е противопоставяло на взискателните родители и оглупяващата образователна система. 12 годинишното образование в България е доста скучно и нищо повече от един перманентен, относителен тест за итнелигентност който произвежда полуинтелигентни, атеистични тъпанари справили се най-добре с материала по математика. Не са ни нужни такива . Искаме образователна система която отваря и забавлява децата и отваря очите им към нетрадиционно мислене и стимулира фантазията им!Това ни трябва. Но с тия зубрачи и тъпанари в министерството шансът е малък. Горките деца! Обречени са на скука и наркотици. ================================ Дребният детайл, който прави по-горното пълна безмислица е, че обучението по математика е напълно разкапано и е така от доста време насам. Откъде дойде идеята, че образованието по математика е в центъра на българската образователната система? Аз съм завършил една от гимназиите споменати в статията и това далече не беше така, а нивото на материала, който се преподаваше беше значително по-ниско от това, което се е преподавало навремето преди 1989 понеже много материал беше качен от по-долни в по-горни класове, а този от най-горните премахнат изцяло. Сега сигурно е още по-ниско. Ако нещо в в центъра на българското образование това е механичното възпроизвеждане на зазубрени теми по литература през което минава голяма част от приема на различни нива в системата. И това е наистина огромен проблем. Не математиката. Да не говорим за абсурдността на твърдението, че тези които се справят най-добре с материала по математика са тъпанари - ако задачите са елеметарни може и да е така, но идеята е те да не са, а тези, които не могат да се справят и с елементарните задачи, какво следва да ги наричаме?
velikiat
на 21.02.2012 в 23:33:58 #32готин, и преди нея имаше бетон над умните глави, а големия е гълъб, гълъб не лети в ято с патки, а сам, и не е дерт на власт, той сам ще се оправи ако е в истински конкурентна среда, в българия пък ще му отрежат всички възможности за развитие, та да си дойдем на приказката, тъй като ще водят прости и занапред, подготвят си фона дето да блестят, всеки азбуката щом изучи ще е умник, с петокласие готов ще е за високотехнологично метене, мда, какъвто те е повел в такъв ще те превърне
Miki
на 21.02.2012 в 22:59:53 #31DrEm | 21.02.2012 22:32 Не се хабете да обяснявате на кухи глави каква наука е математиката и факта че развива логическото мислене. Форума за съжаление е място и за изява на всякаква измет в областта на мисленето, даже и на луди. А вероятно има и платени саботьори. Властта когато си намисли нещо е в състояние да плати за всичко. Вече стана обществена тайна, че на уличните протести властта плаща на наркомани и лумпени за да саботират протеста. Последните чупят витрини, коли, предизвикват бой, инциденти и т.н. Като резултат от това полицията се намесва и започва да бие естествено не лумпените. По този начин протеста се опорочава.
velikiat
на 21.02.2012 в 22:43:59 #30снижаваш стандарта и на ниска летва всякой ще е най, ще спонсорирате среднячи, с двойка в дипломата ще завършва више, туй е благородната идея, убиваш най добрите, за да произвеждаш посредственост другата идея е същата картинка с бели конци, в училище ще играят, ще се веселят, и ще губят време от живота, в тая възраст детето може да е само ученик, танци и игри в дискотеки, в училище труд, по най високите стандарти на светът
Whiter
на 21.02.2012 в 22:37:45 #29Drem, не се хаби. Най-логически-математически издържано е да мрънкаш и църкаш.
DrEm
на 21.02.2012 в 22:32:44 #28на дървените глави акъл не можеш да налееш - най-умни били тройкаджиите и толкоз! Това били достойните граждани, щото не били зубрачи, Ама математиката не е зубрене, а логическо мислене. И трябва да го развиваш от малък, не като станеш на 20. Е това как да го обясниш на хуманитари, учили-недоучили, хора със "спортна насоченост" на интелекта и пр. извисени индивиди? Няма как. За тях и учените ни са мухлясали и ненужни старци, а приложната наука е средство за изобретяване на полезни неща като клечки за зъби, например. Защо ли се хабим напразно, живеем в най-безнадеждното място на света...
Whiter
на 21.02.2012 в 22:31:33 #27velikiat, ти в МГ ли учи граматика?
velikiat
на 21.02.2012 в 22:29:20 #26не ми пробутвайте проекти за средняшкото ниво, повече наясно съм за цели и резултите ги знам след още третата ви дума, меге не троши пари, път е за който има в главата, и става, а средняците, новите управляващи след бащите си, не ги и мисля, уредени с изкрадено до деветото коляно, с пост, живот, а нашите деца да не са за робове родени, не ви принадлежат
Whiter
на 21.02.2012 в 22:09:59 #25Само някакви теории на конспирациите ли можете да измислите? Видиш ли властимащите треперят от "елитните" зубърчета. Айде слезте малко на земята, огледайте се и вижте, че интелигентността е нещо многообразно и динамично. Фундаметнална грешка в днешно време е да се мисли, че математиците са каймакът на обществото. Тази теория е вършела работа, когато са се създавали повечето образователни системи с цел да посрещнат нуждите на индустриализацията. Сега много деца с дипломи висят пред компютрите и играят игри. Има деца с всякакви таланти, които биват безмилостно смачквани още в началния курс, за сметка на "математиците". Които много често са гениални и талантливи само в очите на (бг)мамите си. Чак пък и държавата да се грижела само и само за тяхните дечица и да им дадяла статут на специални училища, защото не се вписват в схемата дето е само в главата им. Пак казвам, да си ходят на уроци. И аз плащам за детето си уроци и тренировки, за нещата за които го влекат. Приемът в 5 клас в МГ винаги е бил полулегален, между другото.
neliohd
на 21.02.2012 в 21:33:32 #24ех whiter, че нали това е смисъла на образованието, никъде по света тази система с частните уроци я няма. Навсякъде талантите се откриват в такива училища и после държавата инвестира в тези деца и това са бъдещите специалисти. То тогава всеки да си вземе частни учители а не да плащаме данъци за образование. А да не говорим че хората които могат да си позволят частни уроци това са хората които ще си пратят децата в чужбина. Ако се замислиш защо западните специалисти са по добри от нашите. Един финасист от САЩ или Англия може и да не знае колко Щата има в Америка ама прави толкова сложни математически модели на пазара че свят ще ти се завие. И тези хора са поети още от преди гимназиите и обучени именно защото са показали талант именно в тази област. Всеки интерес на едно дете трябва да бъде насърчаван и ако има талант да бъде инвестирано в таланта му и после експлоатиран този талант. А вярвай ми че никой не иска да имигрира ако в бг му се предоставят същите възможности които и запада ще му предложи. Ама за да може това да стане трябва да създадем специалисти които да са конкурентни а не големите компании които инвестират тук да си вкарват собствени специалисти. Апропо, това е и големия проблем заради които в БГ няма повече чуждестранни инвестиции, щото нямаме специалисти а е много скъпо и трудно за една западна компания да командирова специалисти в смотаната бг за 3-5 год.Помисли над това
velikiat
на 21.02.2012 в 21:31:15 #23в българия преди ти беха нужни връзки сега пари, акъл и дарба все още не, и завинаги орис със едни и също в менталност, и каквито благородни лъжи да сеят, живот за надарени няма, няма и да има, какво може да работи тъп, гладен нема да стои, значи ще е някой с власт, ще те води, към дъното на всичко, ще разпределя в правилния джоб на правилните хора, и с милиметърче аршин ще мери висините, помня с клечка как се мери в казарма, и другаре всички сме училе, и мое да имаш диплома портал.... доникъде по пътя за никъде стигнахте, оставете ги дечицата, тяхно право е да изберат, да не щат вашия живот, туй е техния живот,
Miki
на 21.02.2012 в 21:23:53 #22Дик | 21.02.2012 17:50 Политическият елит и по-горестоящите им господари не искат високо-ителигентни и образовани граждани, способни на критично мислене. Те имат нужда от подчинена, трудова маса, която да справя с работните си задължения без да эадава въпроси, за да може те и техните наследници, които се изучават в елитни колежи, да властват вечно. Ето това е истината! Не че и други не са я засегнали по малко но това е. Когато някой е на власт въпросния има интерес да се обгражда с работещи и траещи си роби. Наследниците на властниците трябва да бъдат насила образовани а на останалите трябва да се пречи да се образоват. Платеното образование е начина за постигане на тези цели. Математическите гимназии не са място за тъпаци, каквито основно са отрочетата на олигарсите. Тогава естествено е тези които командват държавата да поискат да ги премахнат. Най-добри за тях са добрите специалисти с робска психика. Да но обикновено образованите са онези от които трудно можеш да се скриеш че си тъпак. Те обикновено питат: Защо имаш толкоз пари като си тъп като галош? А такива хора са неудобни за всяка една власт. Образованост съчетана с дързост е нещо опасно за богати и власт. Е нормално е да искат да се отърват от такива хора.
TuRk
на 21.02.2012 в 21:15:13 #21Какво ли още ще измисли действащата власт ми е интересно??? Простотия след простотия!!! Скандал след скандал!!! Докаде ли ще я докарат?!
Drago Donkov
на 21.02.2012 в 21:14:52 #20Изроди, как може да искат да съсипят нещо което е доказано продуктивно.
Whiter
на 21.02.2012 в 20:53:45 #19Брех тез бгмами! На две магарета сламата не могат да разделят, но отрочетата им трябва още от пети клас да се обучават за емигранти и то на държавна издръжка. Като са толкова талантливи да си ги пращат на уроци и школи до седми клас и после да учат в МГ. По мое време беше точно така и не знам някой талант да се е затрил.
neliohd
на 21.02.2012 в 20:52:18 #18Лайниометов, ако говориш за предприемчивост от рода да отвориш две сергии за домати или да купиш парцел земя и да направиш хотел съм съгласен, но дори и тези предприемачи рано или късно опират до услугите на инженери, счетоводители, финансисти или адвокати а това са хора които са били зубари едно време и вярвай ми че с изключение на сергията за домати в всеки друг предприемачески бизнес това са хората които ти помагат бизнеса ти да преуспее. Навсякъде на запад имат профилирани училища. И когато едно дете покаже заложби в някаква област то отива в тези ущилища където си развива таланта. Ако си добър по математика отиваш в математическо училище и там учиш предимно математика за сметка на история или география. Но така се раждат специалисти. Нарича се профилиране и целта на това профилиране е именно не да се създават дървени философи с обширни но не детайлни знания, а обратното да задълбочиш знанията си в областа в която си надарен. Така се осигурява и работа на повече хора а и качеството на работата се повишава. Надявам се ще се съгласиш че има разлика между доктора който е станал доктор защото цял живот това му е мечтата и всичко което е учил го е правил именно за да стане добър доктор, и доктора които е станал доктор щото мама или тате са го набутали там щото е престижно. А и резултата е виден. Както се казва като се знам какъв съм инженер ме е страх да отида на доктор. А понеже говореше за известните личности, Айнщайн въпреки че е имал 3 по физика, винаги е обичал физиката и се стремял да задълбочава предимно знанията си по физика. А оценките са винаги субективни. Много пъти децата попадат на учители които от невежество, злоба или лични симпатии не им пишат обективни оценки. Оценките много пъти нямат нищо общо с таланта. Но това не означава че не трябва да има училища които да развиват талантите на децата. Трябва да има повече профилирани училища.