"Колекторските фирми изнудват хората, злоупотребяват с незнанието им". Това заяви пред БГНЕС адвокат Петър Хранов.

"Съществено е и друго - няма случай, в който колекторска фирма да е завела дело за сума, дължима към мобилен оператор, и да го е спечелила, ако човекът срещу тях се е консултирал с адвокат. Българските граждани не трябва да се страхуват от водене на дела.

В много от случаите е по-добре да се заведе дело, отколкото да стоят и да не правят нищо", каза адвокатът.

Той съветва хората: "Ако получите писмо от колекторска фирма, свържете се с адвокат и започнете да я съдите, за да бъдат обявени тези суми за недължими. Аргументите ни не са единствено за изтекла давност от 3 г., има и куп други порочни неща - дори и да не е изтекла давността, те претендират, че имат договори за цесия, които няма как да породят действие, без да са уведомени страните и др.

От колекторските фирми отчитат ниското ниво на финансова грамотност. Още...

Идеята е да бъдем активни в момента, в който получим писмото от колекторската фирма, да не се плашим и да не смятаме, че сме обречени да плащаме исканите от тях суми", твърди юристът.

Според него от колекторските фирми искат да съберат над 430 млн. лева от длъжници на телекомите, но не твърди, че цифрите са точни.

"Предполагам, че мобилните оператори са продали големи пакети задължения, които смятат, че им се дължат и са ги прехвърлили на колекторските фирми за 20-30% от стойността на вземането.

А за колко ги продават зависи от това, доколко са ликвидни, откога са и по мои сведения над 90% от тях са погасени по давност", каза адвокатът.

"Публично от Асоциацията на колекторските агенции твърдят, че независимо от давностния срок, имало текстове в Данъчния процесуален кодекс, с които този срок можел да бъде рестартиран.

Имат ли основания подобни твърдения? Отговорът ми е: категорично не! Защото, ако приемем, че в данъчния процесуален кодекс съществуват такива текстове, то това е нонсенс, защото законът урежда публично-правни, а не частно-правни взаимоотношения", припомня юристът.

Според него той е неприложим за гражданско-правните сделки. А единствените начини да се прекъсне давността и да започне да тече нова, са изчерпателно изброени в Закона за задълженията и договорите.

В случая законът няма приложение и колекторските фирми лъжат, за да измамят хората, а, може би, и да си придадат тежест.

Още по-тъжното е, че определени медии вземат тезите им за чиста монета и не правят допълнителни проверки за истинността им.

Какво трябва да бъде поведението ни, когато получим писма и обаждания от колекторски фирми? Какво не бива да правим, ако не сме сигурни в коректността на исканите от нас суми?

"В такива ситуации не бива да подписваме абсолютно нищо. Не трябва да се съгласяваме да плащаме каквито и да било суми, преди да ги проверим. Най-добре е да се потърси правна помощ от юрист.

Защото при всяко едно изявление, в което се признава задължението, наистина започва да тече нова давност от 3 г.

Което означава, че ако един гражданин признае задължението и не го оспори по надлежния ред, действително може да се прекъсне давността", заяви адвокатът.