Китай изпрати единствения си самолетоносач към Южнокитайско море за първи път на мисия, за да изпита екипажа и техническите му способности, съобщава АП.
Официалната китайска агенция "Синхуа" обяви, че Liaoning е придружаван от два разрушителя и кръстосвач, след като напусна пристанището Кингдао днес.
Самолетоносачът беше закупен от Украйна и обновен преди да влезе на въоръжение миналата година.
Всичко това става на фона на морските спорове с Япония в Източнокитайско море, след като Китай обяви, че ще организира зона за отбрана на въздушното пространство, намираща се над води, оспорвани и от Япония.
До момента самолетоносачът на Китай е провел 100 изпитания и експерименти, но днес за първи път е изпратен в Южнокитайско море, отбелязва Ройтерс.
Макар че се смята, че е много назад от американската технология, самолетоносачът представлява китайските военноморски амбиции.
В съобщение се отбелязва, че мисията ще включва „научноизследователски проучвания, тестове и военни изпитания".
„За първи път, откакто Liaoning влезе на въоръжение, провежда дългосрочни учения в отритите морета", допълва се още.
Последните изпитания, проведени в Жълто море, включваха кацане и излитане на самолети.
Вчера китайското военно министерство обяви, че е изпратило протестни ноти до посолството на САЩ и Япония, след като те критикуваха китайския план за въвеждане на въздушна зона над оспорваните води.
Китай има спор с Тайван, Малайзия, Бруней, Филипините и Виетнам за групи острови в Южнокитайско море.
Китайският ВМФ обяви, че мисията е рутинна и че самолетоносачът все още е в изпитателна фаза.
Междувременно Япония призова авиолиниите да не следват правилата на Китай за нова въздушна зона над оспорваните териториални води, отбелязва БиБиСи.
Официални представители заявиха, че китайската зона „не е валидна като цяло" и не трябва да се зачита.
Но All Nippon Airways, Japan Airlines, Singapore Airlines и Qantas обявиха, че информират Китай за плановете им.
Зоната включва спорните острови Сенкаку ( на японски) и Дяоюйдао ( на китайски). Тайван също претендира за тях. За момента те се контролират от Япония.
Китай обяви, че ако самолет влезе в зоната, ще трябва да се придържа към правилата, които включват предоставяне на плановете за полета, поддържане на радио връзка и ясно да съобщават националността си.
Самолет, който игнорира правилата ще бъде обект на „извънредни отбранителни мерки", отбелязва китайското военно министерство.
Транспортният министър на Япония Акихиро Ота обяви, че зоната не е валидна и японски авиолинии не трябва да се съобразяват.
Самолетните компании съобщиха, че ще предават плановете си на Китай.
Минувач
на 26.11.2013 в 11:57:45 #1Дано старото корито не потъне.