Китай изпрати единствения си самолетоносач към Южнокитайско море за първи път на мисия, за да изпита екипажа и техническите му способности, съобщава АП.

Официалната китайска агенция "Синхуа" обяви, че Liaoning е придружаван от два разрушителя и кръстосвач, след като напусна пристанището Кингдао днес.

Самолетоносачът беше закупен от Украйна и обновен преди да влезе на въоръжение миналата година.

Всичко това става на фона на морските спорове с Япония в Източнокитайско море, след като Китай обяви, че ще организира зона за отбрана на въздушното пространство, намираща се над води, оспорвани и от Япония.

До момента самолетоносачът на Китай е провел 100 изпитания и експерименти, но днес за първи път е изпратен в Южнокитайско море, отбелязва Ройтерс.

Макар че се смята, че е много назад от американската технология, самолетоносачът представлява китайските военноморски амбиции.

В съобщение се отбелязва, че мисията ще включва „научноизследователски проучвания, тестове и военни изпитания".

За първи път, откакто Liaoning влезе на въоръжение, провежда дългосрочни учения в отритите морета", допълва се още.

Последните изпитания, проведени в Жълто море, включваха кацане и излитане на самолети.

Вчера китайското военно министерство обяви, че е изпратило протестни ноти до посолството на САЩ и Япония, след като те критикуваха китайския план за въвеждане на въздушна зона над оспорваните води.

Китай има спор с Тайван, Малайзия, Бруней, Филипините и Виетнам за групи острови в Южнокитайско море.

Китайският ВМФ обяви, че мисията е рутинна и че самолетоносачът все още е в изпитателна фаза.

Междувременно Япония призова авиолиниите да не следват правилата на Китай за нова въздушна зона над оспорваните териториални води, отбелязва БиБиСи.

Официални представители заявиха, че китайската зона „не е валидна като цяло" и не трябва да се зачита.

Но All Nippon Airways, Japan Airlines, Singapore Airlines и Qantas обявиха, че информират Китай за плановете им.

Зоната включва спорните острови Сенкаку ( на японски) и Дяоюйдао ( на китайски). Тайван също претендира за тях. За момента те се контролират от Япония.

Китай обяви, че ако самолет влезе в зоната, ще трябва да се придържа към правилата, които включват предоставяне на плановете за полета, поддържане на радио връзка и ясно да съобщават националността си.

Самолет, който игнорира правилата ще бъде обект на „извънредни отбранителни мерки", отбелязва китайското военно министерство.

Транспортният министър на Япония Акихиро Ота обяви, че зоната не е валидна и японски авиолинии не трябва да се съобразяват.

Самолетните компании съобщиха, че ще предават плановете си на Китай.