Европейската комисия може да бъде по-гъвкава при определянето на процента съфинансиране от националния бюджет за проектите с европари. Това заяви германският канцлер Ангела Меркел на брифинг с българският премиер Бойко Борисов, който е на визита в Берлин.

Отговорът на Меркел е по повод искането на Борисов България също да има право на по-нисък процент съфинансиране, което беше разрешено на държави, които имат проблеми с публичния дълг.

Тя изтъкна, че и Германия е финансово стабилна и дисциплинирана държава, но също не ползва по-нисък процент на съфинансиране от еврофондовете, така че има логика да се действа по-гъвкаво и за добрите стопани също да има преференции.

"Това е възможно да стане със санкция на ЕК. Темата ще бъде предложена за обсъждане и консултации", заяви Меркел.

По повод тази тема българският премиер заяви, че „още нямаме магистрала от столицата до крайна точка на България".

„Докато ги изграждаме, да вървим в този процес. Или в най-лошия за нас случай - в тези инфраструктурни проекти, които не ни достигне кофинансиране, ЕК по-гъвкаво да се отзове. За мен е достатъчно, че ще се работи по случая. Аз съм убеден, че ще има добър резултат за България и продължавайки тя да бъде дисциплинирана в спазване на бюджетния дефицит", обясни той.

Борисов повдигна въпроса и за ситуацията с БДЖ и вноските, които страната ни трябва да плаща на германска банка.

"Що се касае за влаковете, обяснихме ситуацията - как преди години, когато е имало над 3,5 млрд. излишък в хазната, вместо да се плати, този кредит идва да се плати сега.

От миналия месец започнахме да го плащаме. Ще го платим и това във времето на финансово-икономическа криза. Няма как да не го платим, защото в противен случай гаранциите, които има България и безграничното доверие на Германия в случая, и да не иска подобни гаранции, ще бъде нарушено.

Ние не бихме могли да позволим това не само заради нас, а заради бъдещите поколения и отношения между двете страни", подчерта Борисов.

Министърът на транспорта Ивайло Московски съобщи, че сме предложили схема, чрез която погасяването на кредита да е по 1 млн. евро всеки месец до края на годината, а при продажбата на "Товарни превози", което също трябва да се случи до края на годината, да се погаси и останалата част от заема, която възлиза на 156 млн. евро, тъй като материалните активи на дружеството се оценяват поне за 300 млн. евро.

Относно детайлите за Европейския фискален пакт Меркел заяви, че все още разговорите продължават и че няма причини да бъде "прекален песимист" относно изхода на тези преговори.

„Все още сме по средата на преговорите и поради това все още няма резултати", заяви Меркел, попитана относно опасенията, че договореният през декември Фискален пакт може да бъде "смекчен".

"В някои области, ние постигнахме споразумения за много добри решения, в други области продължава преговорите. Но аз не съм песимист, че ние няма да направи прогрес", подчерта тя.

Меркел също така приветства усилията за бюджетна консолидация на България, заявявайки, че страната ни води "много амбициозен курс относно бюджетната дисциплина".

Изтъквайки, че страната ни е с дълг под 20% от БВП и с бюджетен дефицит под лимита от 3% спрямо БВП, Меркел изтъкна - "Това е впечатляващо с оглед трудното положение на страни като България".

От своя страна Борисов подкрепи усилията на Германия да накара останалите страни да провеждат по-стриктна бюджетна политика и по-затегнат фискален пакт в Европа.

"Ние трябва да гледаме какво прави всяка отделна страна в действителност, за да стане Европа по-силна", каза Борисов.

"Ние нямаме понастоящем алтернатива. Трябва да бъдем стриктни в нашия бюджет и да не харчим повече, отколкото имаме приходи", посочи той.

Германският канцлер повдигна и темата за Шенген. Тя смята, че скоро ще сме член на пространството.

Премиерът Борисов от своя страна беше категоричен, че и сега перфектно се справяме с охраната на границата и българо-турската е най-добре охраняваната граница в Шенгенското пространство, въпреки че не сме член.

Той откри още една прилика между България и Германия - че и двете страни получават добри кредитни рейтинги от международните агенции.