Устройството, което отделя коловозите в района на жп гара Калояновец, е било старо, независимо, че участъкът е изцяло ремонтиран. Това каза експертът по Безопасност и здраве при работа (БЗР) Иван Балталийски, позовавайки се на думите на машинисти.

На вчерашната среща с ръководството на БДЖ и локомотивните машинисти споделиха, че машинистът е управлявал влака край Калояновец със 100 км/ч. Това става обаче след като получава светлинен сигнал за позволение да се движи с тази скорост. След 250-300 м обаче светва сигнал, според който той трябва рязко да намали до 40 км/ч заради устройството, отделящо коловозите, обясни Балталийски, цитиран от Дарик.

Припомняме, бърз влак София - Варна дерайлира при гара Калояновец в събота, 12 юли. При инцидента загина машинистът, а 14 души бяха ранени. В композицията пътуваха около 160 пътници.

Експертът посочи, че има разминаване в системата за безопасност. По думите му устройствата, които подават сигнала на машиниста с каква скорост може да се движи в отделните участъци, са поставени на жп линиите, а приемащите сигнала - в самите локомотивни мотриси. По мнението на Иван Балтийски проблемът е, че две различни фирми произвеждат двете устройства.

Той е категоричен, че не може една фирма да прави устройствата, които са по пътя, а друга - тези, които са в машината. Според него в такъв случай, когато едното не сработи с другото, фирмите започват да си прехвърлят отговорността.

Синдикатите категорично се обединяват около тезата, че не човешкият фактор е причината за катастрофата, а лошата инфраструктура.

Председателят на КТ „Подкрепа" Атанас Кръстев сподели, че заради неподдържана инфраструктура на косъм от катастрофа се е разминал друг влак. По думите му дни след катастрофата край Калояновец влак е преминал край Маноле при неизправна сигнална лампа. Синдикалистът е категоричен, че до инцидент не се е стигнало благодарение на професионалиста и познаване на трасето от страна на машиниста.

Машинистите от Пловдив заплашиха ръководството на БДЖ, че ще спрат работа, ако не получат по-добри условия на труд, съобщава БиТиВи. Липсата на пари и условия са предпоставка за инциденти, казват машинистите и признават, че след катастрофата на гара Калояново работят под стрес.

В Пловдив напусналите БДЖ само за година са над 20 души.