Подготвяната актуализация на държавния бюджет от служебното правителство на проф. Георги Близнашки срещна твърдо „Не" от страна на синдикатите и работодателите у нас. Те са на категоричната позиция, че корекция на парите в държавата може да се прави само от следващото официално правителство и Народно събрание.

МВР и фонд Земеделие получават най-много пари при актуализация на бюджета
Още...

Припомняме, че още от първите дни на своето управление кабинетът „Близнашки" се захвана да пише актуализация на държавния бюджет за настоящата година с основен мотив за надценени приходи и появилите се по-големи разходи.

Ключова роля за парите в държавната хазна изиграха спрените Оперативни програми от Европа и казусът с Корпоративна търговска банка (КТБ).

След като в началото на тази седмица синдикати и работодатели отказаха да седнат да преговорят за актуализацията с основен мотив малкото време за запознаване с предложенията, то днес те дойдоха в Министерски съвет и заявиха „Не" на актуализацията.

Още преди да чуе мнението на партньорите в Националния съвет за тристранно сътрудничество (НСТС) служебният министър на финансите Румен Порожанов обясни защо се налага корекция на парите в държавната каса, а именно - написаната бюджетна рамка с доста амбициозни приходи и като цяло нереалистичното планиране на бюджета за настоящата година.

Кабинетът прие проекта за актуализация на бюджета

Още...

Като друга причина за актуализация на бюджета финансовият министър посочи и нефункционалното състояние на приходните агенции и по-специално на Агенция „Митници". „Не, че тя в момента вече е прекрасна, но се опитваме поне да засилим физическия контрол като има повече мобилни групи и проверки", отбеляза още Порожанов по адрес на оглавяваната от Ваньо Танов Агенция „Митници".

Големи са и проблемите на приходите от ДДС при внос, призна още министърът на финансите.

И днес той напомни, че държавата трябва да даде спрените от Европа по Оперативна програма „Околна среда" и „Регионално развитие" средства.

Вицепремиерът и министър на труда и социалната политика Йордан Христосков също се опита да покаже необходимостта от актуализация, като изтъкна, че служебният кабинет има за цел да помогне на институциите да функционират нормално, както и държавата да може да се разплаща по линия на Оперативните програми, което ще съхрани бизнеса.

„Трябва да се подготви ново експертно предложение за актуализация на бюджета, което да бъде направено от новото правителство и да отразява политическите реалности в страната след изборите на 5 октомври", заяви от името на двата синдиката и на четирите национално представени работодателски организации председателят на Асоциацията на индустриалния капитал (АИКБ) Васил Велев.

Пред Тристранката той прочете обща декларация, в която синдикатите и бизнеса обясняват защо не подкрепят предлаганата от кабинета „Близнашки" корекция на държавните пари.

Обединените социални партньори заемат и твърдата позиция, че страната ни трябва да вземе нов държавен дълг само ако парите се използват за покриване на новонатрупания бюджетен дефицит, за да може той да остане под 3% и да не влезем в процедура по свръх дефицит.

Нов заем е необходим, според работодателите и синдикатите, само ако тази дупка в бюджета не може да бъде запълнена с парите от фискалния ни резерв. В тази връзка Велев напомни на служебното правителство, че синдикатите и работодателите са категорично против по-голям дефицит от 3 на сто. „В този момент не е добре да се говори за нов държавен дълг в такива размери", заяви и президентът на КНСБ Пламен Димитров.

Бизнес и синдикати формулираха пет основни възражения срещу идеята за актуализиране на бюджета.

  1. Оценяваме усилията на служебното правителство да подготви експертно бързия старт на процедурата за актуализиране на бюджета. Същевременно, радикална актуализация на бюджета, особено в предлаганите значими размери, може да бъде предприета само и единствено по инициатива на действащо правителство и при работещо Народно събрание след провеждане на предсрочните избори на 5 октомври 2014 г.
  2. Евентуалната актуализация на бюджета следва да отрази възприетите основни промени в политиките на новото парламентарно мнозинство и излъченото от него правителство. В този смисъл, актуализацията на бюджета не може да се третира като рутинна експертна работа, която служебното правителство може да подготви и да поднесе „за подпис" на следващото правителство и на следващия парламент.
  3. Настояваме обществото и социалните партньори да получат от служебното правителство в най-кратък срок отчет за изпълнението на бюджета за деветмесечието и съответен анализ, както и информация за състоянието на фискалния резерв и държавния дълг. Този анализ трябва да даде подробен отговор за причините за неизпълнението на приходната част на бюджета и преизпълнението на разходната част.
  4. Заставаме зад категоричната позиция, че не следва да бъде предлаган и приет проект за актуализация на бюджета, който да предвижда по-голям бюджетен дефицит от 3 процента към БВП. Всяко надвишаване на този размер ще доведе до опасно отдалечаване от параметрите и една реалистична времева рамка за подготовка на страната за влизане в Еврозоната.
  5. Емитирането на нов държавен дълг, особено при липса на публично достъпна официална информация и варианти за разрешаване на проблемите в КТБ и ТБ Виктория и настоящия състав на УС на Българската народна банка, е допустимо ЕДИНСТВЕНО с оглед покриване на новонатрупания бюджетен дефицит (до 3 на сто), ако сегашният фискален резерв не е в състояние да го покрие.