Вчерашното изказване на главния архитект на София Петър Диков във връзка с построяването на път през Борисовата градина, а именно че „автомобилният транспорт ще остане основен начин на придвижване още дълго време", предизвика остри реакции.
От Информационния и учебен център по екология посочват в позиция, изпратена до медиите, че подобно твърдение от страна на общинския служител, чиято отговорност е развитието на нашия град, е изключително обезпокояващо и скандално.
То демонстрира шокиращ дефицит на базови познания по основните проблеми на столичния град.
Главният архитект за пореден път доказва, че не само не притежава необходимата за поста му визия за решаване на тези проблеми, но напротив, изповядва постулати, отхвърлени от науката за градоустройството в развитите общества от десетилетия и систематично допринася за задълбочаването на проблемите, категорични са от Центъра по Екология.
От там допълват, че подобно поведение сочи или неадекватност на професионалните му качества или липса на нравствени и етични качества, задължителни за заемания от него пост и настояват за освобождаването на Петър Диков от длъжността на главен архитект.
В позицията им се припомнят и становища на различни експерти и организации, според които София е един от градовете в ЕС засегнати в най-висока степен от прекомерни нива на замърсяване на въздуха и шум и сочат като основен фактор за това автомобилния трафик.
Състоянието на автомобилния трафик в града е критично и нарушава конституционното право на значителна част от гражданите на София на „здравословна и благоприятна околна среда в съответствие с установените стандарти и нормативи" съгласно чл. 55 на Конституцията на Република България.
Очаква се главният архитект както и всички в администрацията на СО да са наясно с този проблем и да търсят решения за преодоляването му в краткосрочен и дългосрочен план, отбелязват от Центъра.
От там изтъкват, че поне 15 г. Столична община следва ясно изразена политика за финансиране на пътна инфраструктура, като за този период са изразходвани значителни обществени средства в името на разрешаването на икономическите проблеми със задръстванията и екологичните проблеми със замърсяването. Въпреки това не са налице необходимите резултати и днес отново проекти за пътна инфраструктура продължават да се обосновават със същите проблеми.
Проблемът не е и никога не е бил в броя автомобили, но в броя пътувания на ден и това може да се промени само чрез предлагането на алтернативи за придвижване, ограничителни мерки за автомобилите и промяна на транспортната култура на гражданите.
Това са и основните насоки за финансиране, най-ясно изразени в приоритетите на Оперативните програми със средства от ЕС, посочват от Учебния център по екология.
В заключение от информационния и учебен център по екология предлагат спешни мерки с цел разрешаването на транспортните проблеми:
- Финансирането на мащабна информационна кампания за използване на градския транспорт и срещу използването на индивидуални автомобили.
- Поетапното изграждане на шумоизолиращи прегради на най-натоварените пътни артерии - бул. Цариградско шосе, бул. България, бул. Сливница и др.
Доизграждането на голяма, ефективна, взаимосвързана и БЕЗОПАСНА мрежа от алеи за велосипедизъм. - Проектирането и изграждането на кръгова транспортна връзка от типа „градски пътнически влак" или „леко метро" по съществуващите трасета Кр. поляна-Зах. фабрика- Централна гарa-гара Подуене-гара Пионер-Зоопарк. Като следващ етап проектирането на линия по съществуващите околовръстни ЖП линии, която да свързва близко разположените до града села и отдалечени квартали, чиито жители пътуват ежедневно към центъра на София и обратно.
- Систематично намаляване на площите заети от автомобилни пътнотранспортни съоръжения, вкарване на тези съоръжения под земята и създаване на тяхно място на пешеходни и зелени зони, комбинирани с велосипедни трасета и линии на обществения електрически и релсов транспорт, по примера на Будапеща, Талин и други водещи централноевропейски столици.
Позицията на Центъра е подкрепена и от десетки граждани.
dk
на 18.11.2012 в 12:12:44 #81. Kотарака | 13.11.2012 12:01 Да беше само оставката, иди-дойди...но те искат и седалището на арх.Диков! Реве или много тъжен Отегчен ---------------------------------------------------------------------------------------------- Котьо, как да го разбираме това за седалището? Задника ли? Всъщност длъжноста главен архитект е много доходоносно място, митничарите ряпа да ядат. Разбира се, ако лицето има пристрастие към тези неща. Но явно е така, като гледам някои квартали които бяха тихи и приятни, как се застроиха.
SSL
на 13.11.2012 в 15:34:01 #7Изказването му не е от толкова голяма важност впредвив делата му по времето на последните 3-4 правителства. Диков си е направо за съд. Ако застане човек на кеото и да е място в София и се огледа малко, веднага би забелязал десетки нарушения, за които Диков е лично отговорен като гл. архитект. Примери: разрешения за жилищни сгради без паркоместа, унищожени градинки и паркове пълни с бензиностанции и други щуротии, но не и зелено пространство, има нови блокове които нямат улица или улуцата няма наименование, т.е. адрес липсва, велоалеите с които толкова се гордеят не представляват нищо дтуго освен една мацната боя, която в повечето случаи вече се е изтрила, разрешения за сгради, складове, заведения и пр. от които сега не може да се направи никакво разширение (Околовръстното, Горнобански път и пр.)... спирам дотук, зад всичко това се крие огромна корупция -> би трябвало да има следствие и прокуратура и...накратко 100 години без празниците.
балкандо
на 13.11.2012 в 14:05:14 #6Един пренаселен град не може да е чист и подреден Нема такъв главен архитект, ко ще господ да е, който да превърне един пренаселен, пълен с предприятия и логистични площи град, в чисто и приятно място з аживеене. Софиянци да вземат да решат какво искат от София - град или промишлена зона В белите държави хората пътуват по 50-100 км. до работните си места, за да могат да живеят на чисто.
majopajo
на 13.11.2012 в 13:48:06 #5Вън на тоя Мръсник...УЯДЕ СЕ ДЪЛГИ ГОДИНИ, А СОФИЯ Е НАЙ-ГРОЗНИЯ ГРАД В ЕС!!!
Олаф БГ
на 13.11.2012 в 12:42:28 #4... Захарна Фабрика - Централна гара - Подуяне - Дружба - Аерогара е естествено изяло "надземно" трасе за част от метро, готово за нула време без копаене. Гарите и аерогарата се свързват пряко.
_Ico
на 13.11.2012 в 12:39:40 #3Тия т.н. еколози са много тъпи. То е очевадно че много хора карат коли. Колкото и да се вдига бензина ... пак се карат много коли и задръстванията са ужасни. Диков е казал нещо което е очевидно. Друг е въпроса че наистина трябва да има повече предимства за градския трнспорт и рестрикции за автомобилите. Трябва и велоалеи ... Не за това изказване трябва да го гонят, а за това че се дават разрешителни за строежи, без да имат места за паркиране и без да има достатъчни разстояния за по-широки улици и тротоари.
Zelmoxis
на 13.11.2012 в 12:21:14 #2Вън! И после на съд!
Kотарака
на 13.11.2012 в 12:01:06 #1Да беше само оставката, иди-дойди...но те искат и седалището на арх.Диков!