Вчерашното изказване на главния архитект на София Петър Диков във връзка с построяването на път през Борисовата градина, а именно че „автомобилният транспорт ще остане основен начин на придвижване още дълго време", предизвика остри реакции.

От Информационния и учебен център по екология посочват в позиция, изпратена до медиите, че подобно твърдение от страна на общинския служител, чиято отговорност е развитието на нашия град, е изключително обезпокояващо и скандално.

То демонстрира шокиращ дефицит на базови познания по основните проблеми на столичния град.

Главният архитект за пореден път доказва, че не само не притежава необходимата за поста му визия за решаване на тези проблеми, но напротив, изповядва постулати, отхвърлени от науката за градоустройството в развитите общества от десетилетия и систематично допринася за задълбочаването на проблемите, категорични са от Центъра по Екология.

От там допълват, че подобно поведение сочи или неадекватност на професионалните му качества или липса на нравствени и етични качества, задължителни за заемания от него пост и настояват за освобождаването на Петър Диков от длъжността на главен архитект.

В позицията им се припомнят и становища на различни експерти и организации, според които София е един от градовете в ЕС засегнати в най-висока степен от прекомерни нива на замърсяване на въздуха и шум и сочат като основен фактор за това автомобилния трафик.

Състоянието на автомобилния трафик в града е критично и нарушава конституционното право на значителна част от гражданите на София на „здравословна и благоприятна околна среда в съответствие с установените стандарти и нормативи" съгласно чл. 55 на Конституцията на Република България.

Очаква се главният архитект както и всички в администрацията на СО да са наясно с този проблем и да търсят решения за преодоляването му в краткосрочен и дългосрочен план, отбелязват от Центъра.

От там изтъкват, че поне 15 г. Столична община следва ясно изразена политика за финансиране на пътна инфраструктура, като за този период са изразходвани значителни обществени средства в името на разрешаването на икономическите проблеми със задръстванията и екологичните проблеми със замърсяването. Въпреки това не са налице необходимите резултати и днес отново проекти за пътна инфраструктура продължават да се обосновават със същите проблеми.

Проблемът не е и никога не е бил в броя автомобили, но в броя пътувания на ден и това може да се промени само чрез предлагането на алтернативи за придвижване, ограничителни мерки за автомобилите и промяна на транспортната култура на гражданите.

Това са и основните насоки за финансиране, най-ясно изразени в приоритетите на Оперативните програми със средства от ЕС, посочват от Учебния център по екология.

В заключение от информационния и учебен център по екология предлагат спешни мерки с цел разрешаването на транспортните проблеми:

  • Финансирането на мащабна информационна кампания за използване на градския транспорт и срещу използването на индивидуални автомобили.
  • Поетапното изграждане на шумоизолиращи прегради на най-натоварените пътни артерии - бул. Цариградско шосе, бул. България, бул. Сливница и др.
    Доизграждането на голяма, ефективна, взаимосвързана и БЕЗОПАСНА мрежа от алеи за велосипедизъм.
  • Проектирането и изграждането на кръгова транспортна връзка от типа „градски пътнически влак" или „леко метро" по съществуващите трасета Кр. поляна-Зах. фабрика- Централна гарa-гара Подуене-гара Пионер-Зоопарк. Като следващ етап проектирането на линия по съществуващите околовръстни ЖП линии, която да свързва близко разположените до града села и отдалечени квартали, чиито жители пътуват ежедневно към центъра на София и обратно.
  • Систематично намаляване на площите заети от автомобилни пътнотранспортни съоръжения, вкарване на тези съоръжения под земята и създаване на тяхно място на пешеходни и зелени зони, комбинирани с велосипедни трасета и линии на обществения електрически и релсов транспорт, по примера на Будапеща, Талин и други водещи централноевропейски столици.

Позицията на Центъра е подкрепена и от десетки граждани.