Подготвя се обществената поръчка за изхранването на бежанците през 2016 година. Това коментира шефът на Държавната агенция за бежанците Никола Казаков в отговор на въпрос на News.bg.

Той обаче не изключва възможността поръчката да се забави и ДАБ да изпадне в сложен казус как да изхранва бежанците. Да се надяваме, че няма, но е възможно, смята Казаков.

Предишното управление довело до забавяне на обществената поръчка за изхранването през тази година, по думите му.

Никола Казаков успокои, че съвсем законно изхранваме бежанците. Добре запознати източници обаче алармираха, че това не е така. Докато тече обжалването на поръчката, чийто срок за изпълнение е до края на годината, с разрешението на Агенцията за обществени поръчки, ДАБ е минала на пряко договаряне за доставка на храна за бежанците.

Не можем да ги оставим гладни, подчерта Казаков. Поръчката за храната за 2015 е трябвало да бъде обявена още през 2014, но това не е направено. Затова, когато той се връща на поста в ДАБ пуска поръчката още през март.

Заради всичко това мигрантите са изхранвани с храна от 2014 и след това 6 месеца чрез дарения. Ние сме длъжни да храним тези хора, те не могат да стоят гладни, категоричен е шефът на ДАБ.

Междувременно вътрешната парламентарна комисия прие на първо четене Закон за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците, чиято цел е транспониране на европейски директиви.

Основна цел на директивата е по-нататъшно разработване на нормите за процедурите за предоставяне и отнемане на международна закрила в държавите членки с оглед създаването на обща процедура за убежище в Съюза.

Предложената уредба допринася за ограничаването на вторичното движение на кандидатите, когато то се дължи на различия в правната рамка при отделните държави - членки на ЕС. Със законопроекта се актуализират основанията за явна неоснователност на молбата и се удължава срокът за вземане на решение в рамките на ускорена процедура с цел гарантиране пълнотата на разглеждането на молбата.

Въведени са основания за недопустимост на последващите молби от чужденци, търсещи международна закрила, с цел процесуална икономия. С проекта изрично се предоставя право на достъп до чужденците, търсещи закрила, от представители на ВКБООН, правителствени и неправителствени организации, адвокати и лица, предоставящи правна помощ и съвети, независимо къде се намира чужденецът - на ГКПП, в транзитна зона, в места за задържане или в домове за настаняване.

Законопроектът предвижда текстове, с които се гарантира, че чужденците, търсещи закрила, са информирани относно реда за подаване на молба за международна закрила, процедурите, които следват и последиците от тях.

Процедурата по разглеждане на молбата следва да бъде организирана по начин, който дава възможност на компетентните органи да преценят всички относими факти, свързани с разглеждането на молбите, като целта е решението да се взема възможно най-бързо.

Въвеждат се предвидените в директивата срокове относно регистриране на молбата в срок до 3 работни дни, ако е подадена пред органите на Държавната агенция за бежанците, и в срок до 6 дни, ако е подадена до друг орган, както и произнасяне по молбата за международна закрила в рамките на 6 месеца, като при изрично посочени обстоятелства този срок може да се удължи.

Процесът по разглеждане на молбите е оптимизиран, като се отменя практиката за задължително провеждане на производство за определяне на държавата - членка, компетентна да разгледа молбата за международна закрила и вместо това ще се провежда само при наличието на данни за компетентност за разглеждане на молбата от друга държава - членка на ЕС.