„Искам да „купя" твоя глас, но не с пари", обявиха три неправителствени организации на пресконференция.

Националната пациентска организация, Българския икономически форум и Национален младежки форум стартират кампания, чиято цел е да повиши избирателната активност за парламентарните избори на 5 октомври, но най-вече да намали дела на контролирания вот.

Председателят на Националната пациентска организация д-р Станимир Хасърджиев обясни, че идеята е да информират населението и да насърчат младите хора да поемат отговорност и да отидат до урните. Той изрично подчерта, че инициаторите на събитието са необременени политически.

В рамките на кампанията има няколко елемента - сайт, страница във фейсбук, брошури и плакати, поредица от клипове и лични послания, медийни партньорства.

Геновева Петрова от „Алфа рисърч", представи данни от свои проучвания. По отношение на проблематичната тема за избирателната активност 56 % (3,3-3,4 млн. души) са заявили готовност, че със сигурност ще гласуват. Проучването сочи, че колкото по-млади са избирателите, толкова по-малка е готовността им да участват в изборите. Най-възрастните пък са най-решителни, което е тенденциозно. Огромното мнозинство смята, че страната се развива в негативна посока.

Над 84 % от анкетираните определят като важен приоритет, който трябва да заложи следващия парламент, именно здравеопазването. На следващо място е поставена икономиката - за 76 % от хората. Образованието и демографската криза си делят третото място като задължителни приоритети на следващото правителство - по 49 %.

От друга страна, Националната пациентска организация е подготвила манифест, призоваващ за ранен достъп до лечение, реформа в спешната помощ, болничната и доболничната система. Политиците да обединят усилия за активно сътрудничество на здравните институции и адекватно финансиране на системата с цел гарантиране на устойчив растеж.

Политологът доц. Димитър Димитров изтъкна, че младите хора гласуват по-различно от възрастните. „Младите гласоподаватели са най-трудната за мобилизиране група", заяви той. За да се мотивират да гласуват, е важно малки специализирани групи от гражданското общество да излъчват послания, обърнати към младите.

Според председателя на Българския икономически форум Георги Табаков всеки избор е съдбовен, но този път са се натрупали много неща. „В икономиката голямата част от политическите сили, с много малки изключения, скандално не се различават", категоричен бе той. Табаков призова държавата да спре да бъде най-големият монополист. По думите му, не може да се избират партии, които на тъмно подписват договори.

Лилия Еленкова, председател на Национален младежки форум и основен партньор, обяви, че техен основен приоритет е устойчивото развитие. „Това, което правим днес, е това, в което ще живеем утре", отбеляза тя. Според нея е притеснително, че има хора, които заявяват готовността си да продадат гласа си.