Първият метродиаметър на столичното метро вече е 100% завършен.

На тържествена церемония днес столичният кмет Йорданка Фандъкова, редом с президента Росен Плевнелиев, премиера Бойко Борисов и еврокомисаря Кристалина Герогиева, откри последния участък от линията, който обхваща трасето от "Младост 1" до Бизнес парка в "Младост 4".

Представители на Българската православна църква извършиха водосвет на новата отсечка и поздравиха столичани с придобивката, като пожелаха на всеки, който се вози на новото метро, крепко здраве и успехи в работата.

Столичният кмет пък се похвали с това, че само за няколко години в София са построени общо 40 километра тунели, а за последната отсечка от първия метродиаметър се очакват и 10 нови мотриси. Прогнозите са, че около 40 000 столичани ще ползват новите метростанции, а пък близо 7 000 тона вредни въздушни емисии ще бъдат спестени заради екологичността на този вид транспорт.

Кристалина Георгиева пък поднесе поздравления и приветствия от името на председателя на ЕК Жан Клод Юнкер, при чието споменаване премиерът се прекръсти и театрално погледна нагоре.

Оказа се, че новото метро е донесло и орден „Стара планина" на шефа на Метрополитена, като президент рано тази сутрин е подписал формуляра по предложението, направено вчера от премиера Борисов.

От 14 часа днес метрото ще бъде достъпно за всички граждани на София, като до края на деня билетите в новата отсечка ще бъдат безплатни.

Междувременно откриването бе помрачено от лек инцидент, тъй като докато президентът участваше в първото пускане на влак по трасето, на булевард "Малинов" се запали лек автомобил и предизвика паника сред преминаващите граждани. На мястото веднага се отзоваха полиция и пожарна, като все още не са ясни причините за инцидента.

Борисов пък използва случая, за да се върне в спомените си.

Преди 6-7 години, започна разказа си той, се запознах с ръководителя на Бизнес парка, господин Плевнелиев, Росен тогава. Нямам спомен тогава круша ли беше, слива ли, имаше едно дърво, поляни, магарета, крави, овце пасяха тук. Жега беше, околовръстното беше цялото в дупки, а всички квартали отгоре - на септични ями. На сянка застанахме под въпросното дърво и той ми каза: "За този бизнес парк ще стане друг град, ако опънете една южна дъга и ако един ден и метрото дойде до София".

Той пожела метрото да вози безаварийно столичани. Премиерът се помоли и за здравето на Жан-Клод Юнкер, като обеща, че този кабинет няма да загуби нито един лев от европарите.

По думите му цяла България е разкопана, магистрали, ЖП гари и пътища, площади и фонтани се строят. Такова строителство досега не е правено в България, изтъкна министър-председателят.

Тук имаше бунища, изхвърлени панели, глутници от кучета (и сега ги има кучетата, б.р.), започна да си спомня и самият президент Росен Плевнелиев, отбелязвайки тогавашните лоши пътища в „Младост", както и бавните темпове на модернизиране преди години.

Столичното метро се нарежда сред най-успешните проекти не само за България, но и за ЕС. Над 300 000 в момента ползват този транспорт. Очакваме до края на годината да почне работата по третия метродиаметър, както и по отсечката на "Черни връх", похвали се оот своя страна столичният кмет Фандъкова, като очерта и бъдещите си проекти.

Еврокомисарят Кристалина Георгиева пък каза "браво" на правителството за това, че спечелило и увеличавало доверието на нашите европейски партньори. Парите, предназначени за България, отиват в полза на хората. От старите оперативни програми сме усвоили 75%, след като бяхме поизостанали, 32 милиарда лева ни чакат за новия програмен период. 680 милиона от тях са за метрото, обяви Георгиева.