Въздушният транспорт е може би най-ефективният, поради високата скорост на летателните машини. Актуален проблем обаче си остава шумът, който произвежда самолетът. Водещите учени търсят всевъзможни начини да се справят с него, съобщават от TechNews.bg.

Преди три години стартира проект, ръководен от университета в Кембридж и Масачузетския технологичен институт. Неговата цел е разработване на безшумен самолет, който да не създава екологични проблеми и неудобства сред разположените близо до летищата жилищни райони.

Проектът предизвиква огромен интерес. Още от самото начало в него взимат участие повече от 40 учени, 30 авиационни компании, вкл. Боинг, както и Ролс-Ройс. Средствата се осигуряват от британското Министерство на търговията и индустрията, което е явно заинтересовано от новата технология.

Безшумността на самолета ще се дължи най-вече на елементите на дизайна, споделят учените. Крилата, които ще ползва машината, се определят от специалистите като „изключително ефективни". Те са малки по размер, със специфична форма и осигуряват минимален разход на гориво.

В дизайна на машината ще отсъстват и характерните за съвременните пътнически самолети „задкрилки". Това са малките подвижни елементи в задната част на крилата, които служат за излитане, приземяване и промяна на височината, и които са един от основните източници на шум.

Двигателите на летателния апарат ще бъдат вградени вътре в корпуса на машината, вместо да висят на крилата, както при традиционните самолети. Самолетът ще извършва бавни и плавни излитания и приземявания, което допълнително ще елиминира всякакви шумове.

Капацитетът на безшумния самолет се очаква да достигне 215 пътника, което обещава сериозно място на новата машина в гражданската авиация. Разходът на гориво пък ще бъде не повече от един галон на 200 километра при пълна натовареност на летателната машина.