Да се преосмисли философията на оценяване от I - IV клас и да се върне повтарянето на класа за неуспелите ученици, за да усвоят минималните знания. За това настоява синдикат „Образование" към КТ „Подкрепа". Синдикалистите смятат, че това е необходимо заради лошите показатели на български ученици от PISA, по отношение на грамотността.

Експертите предлагат на Министерство на образованието и науката редица промени в нормативната база за системата, които според тях не трябва да чакат нов закон, а трябва незабавно да бъдат направени от министър Танев в интерес на качеството на образованието.

От синдиката припомнят, че са предложили целодневната организация да стане задължителна за всички ученици от I - VIII клас, като за нейното финансиране се оформи отделен разходен стандарт. За да не бъде нарушаван принципът за задължителната целодневна организация от много „елитни" училища обаче трябва до две години всички училища да преминат на едносменен режим на организация на учебно-възпитателния процес. Експертите изтъкват, че това се налага, защото и сега много „първокласни" училища не предлагат целодневна организация поради много приети ученици и липса на стаи, с което нарушават закона.

В интерес на доброто качество на образованието е и другата промяна, с която синдикалистите настояват да се спре с „мега"-групите и мегапаралелките, като се отхвърли законовата възможност за по-голям брой деца и ученици от максималния, уреден в Наредбата за броя на деца и ученици в групи и паралелки.

Синдикат „Образование" прави и някои важни предложения за промени, касаещи педагогическите специалисти. Синдикалистите предлагат заплатите на директорите да излязат от пряката зависимост от броя на деца и ученици, защото това е пряка дискриминация към тази важна за системата длъжност. Те категорично смятат, че трябва да се отменят порочните правила за директорски заплати, като последните станат част от Наредбата за работните заплати. Това ще гарантира възнаграждение според извършения труд, демократичност и прозрачност.

Експертите настояват в същата Наредба за работните заплати да се отмени задължението директорът да намалява едностранно работната заплата на учител, защото това противоречи на Кодекса на труда.

Друго предложение за учителските заплати е да се отмени възможността трудовото възнаграждение на някои видове „бакалаври" по Закона за висшето образование да бъде под минимално установеното за съответната учителска длъжност.

От синдиката настояват за една изключително важна за системата промяна, която е свързана с годишната и седмична норма на преподавателска заетост на педагогическите специалисти. В контекста на многобройните допълнителни подпомагащи и административни дейности на учителите, от „Подкрепа" са предложили на МОН задължителната годишна преподавателска норма на всички учители да се фиксира на 648 часа, а седмичната норма - на 18 часа. Това е свързано и с решението на Комисията по дискриминация към министъра на образованието, което е със задължителен характер, за това, че за длъжността „учител" съществуват различни преподавателски норми.

Промяна трябва да претърпи и Наредбата за възстановяване на транспортните разходи на учители и директори, защото сега те са ограничени при използването на личен транспорт, което отново ги дискриминира в сравнение с другите длъжности с подобен статут в държавата, категорични са още синдикалистите.