С пищна церемония и при изключителни мерки за сигурност президентът Росен Плевнелиев, премиерът Бойко Борисов и специалният гост - председателят на Европейската комисия Жозе Мануел Барозу, прерязаха лентата на втория метродиаметър. Откриването се състоя на метростанция „Сердика" 2.
Знеполският епископ Йоан отслужи освещаване.

„Днес София ликува, а България се гордее", каза по повод откриването на новите отсечки на метрото президентът Росен Плевнелиев. Той изтъкна, че историята на метрото е отпреди 45 години и че идеята за магистрала „Тракия" е отпреди 48 години и коментира, че няма нищо случайно, че проекти, за които са мечтали поколения, сега са намерили своята реализация.
Държавният глава изказа благодарност на политиците, правителството, лично на премиера, благодари за европейската солидарност и на шефа на Европейската комисия Барозу и пожела „На добър час и безаварийно ползване" на новото метро.

Столичния кмет Фандъкова подчерта, че 130 хиляди души вече ще могат да стигат до центъра за по-малко от 10 минути и съобщи, че шефът на „Метрополитен" Стоян Братоев заслужава да стане почетен гражданин на София.

Ако се вярва на думите на председателя на ЕК Барозу, то откритата днес метролиния струва 2 млрд. лева

Шефът на ЕК Жозе Мануел Барозу изтъкна от своя страна, че този проект е пример за сътрудничество между българското правителство, управата на Софийска община и европейската комисия. Той съобщи, че се планира продължение на метрото до софийската аерогара.

„Новият метродимаетър е пример за това, какво може да се очаква от еврофондовете", каза Барозу и посочи, че съфинансирането от ЕС е 50% и възлиза на 476 млн. евро.

Барозу изтъкна значението на европейската кохезионна политика и каза, че е много важно за следващия програмен период 2014-2020 г. да има такива проекти като софийското метро, които могат да покажат ефекта от еврофондовете. Председателят на ЕК изказа специална благодарност, че една от новите метростанции е наречена на Европейския съюз. „Това е демонстрация, че сме рамо до рамо - Европейският съюз и България", каза той.

Премиерът Борисов увери, че ние не мрънкаме за пари в Европейския съюз и че има по-голямо усвояване на средствата, както и че ако се усвояват ефективно ще имаме и железопътна инфраструктура и всичко ще бъде наред.
Той благодари на Барозу, че е споменал, че ще бъде продължено метрото до Аерогарата и каза, че се надява и на продължение до Бизнес парка и на други проекти в следващия програмен период, особено изграждането на магистрала „Струма" и магистрала „Хемус".

Премиерът благодари на всички, участвали в изграждането на софийското метро, включително на тези, които от 60-те години са ни завещали 4 км тунели и сега са били използвани. „Всеки, който с мъничко е спомогнал, може да каже, че е строил столичното метро", каза Борисов.

Официалните лица бяха посрещнати на метростанция „Сердика"2 с хляб и сол, народни песни и танци. Те с интерес разгледаха витрините с исторически експонати, които са изложени на спирката. Заради засилените мерки за сигурност до метростанцията се влизаше само след ренгенова проверка.

След като прерязаха лентата гостите изпробваха една от новите мотриси и разгледаха новата метростанция „НДК", след което посетиха метростанция „Европейски съюз". Там Бойко Борисов и Жозе Мануел Барозу откриха инсталирана тематична скулптура.
Скулптурата изобразява знака на валутата на ЕС - еврото и представлява пет ламаринени букви €, съединени с 12 звезди. След разходката по новите отсечки на метрото, гостите разгледаха и обновеното Ларго.

На изхода на метрото до ЦУМ обаче недоволни граждани бяха излезли на протест и знаейки, че покрай тях ще минат официалните гости, издигаха плакати на английски език срещу приватизацията в железниците.
Протестиращите споделиха пред news.bg, че моментът за продажба на „Товарни превози" не е подходящ и че ако се изчака, би могла да се вземе добра цена.
Те настояха железниците да не се приватизират и изразиха недоволство от закриването на редица трамвайни линии, заради метрото.

Час, след като пуснаха новата линия за граждани хиляди софиянци се стекоха, за да използват безплатния ден за возене в новото метро.
Уви, единици от тях, забеляза news.bg, проявяваха интерес към витрините с артефакти, изложени в метрото.