В понеделник Съветът по отбрана ще обсъди инвестиционния проект за доставка и експлоатация на нов тип боен самолет за военновъздушните сили.
Това съобщи военният министър Аню Ангелов и добави, че проектът ще бъде внесен до края на месеца в Министерския съвет.
Ще искам да ми се даде мандат за преговори с различни държави за осигуряване на нов тип боен самолет, каза той и допълни, че възнамерява до края на годината да ги проведе и в началото на следващата година да представи на Министерския съвет, а чрез него и на парламента проект за инвестиционни разходи.
Има различни варианти, направена е методика за съпоставка на качествата на типовете самолети, цените и необходимото въоръжение, с което да разполагат. Необходимо и възможно - това са двете условия, които ни водят към този инвестиционен проект, каза Ангелов.
Той очаква правителството да се произнесе в началото на ноември.
Ангелов е категоричен, че ще бъде спазено стриктно българското и европейското законодателство. Той каза, че възнамерява да преговаря с Холандия, Португалия, САЩ, Белгия, Норвегия и съобщи, че от Германия наскоро са ни информирали, че не могат да ни предоставят Eurofighter втора ръка, но имаме такова предложение от Италия.
Крайният избор на вариант, който ще бъде предоставен на парламента ще е през януари 2013 г.
Все още съществува вариантът да купим нов изтребител. Единствената възможност е за Gripen и тази оферта се разглежда равнопоставено, каза Ангелов. Нов Eurofighter или нов F16 е невъзможно да вземем от гледна точка на средствата, посочи още военният министър. Затова Gripen се разглежда в комбина с изтребител втора ръка, добави Ангелов.
Сумата според него ще възлезе на 400 млн. долара. Искаме за 6-9 години изплащане на части, така че от 2014 година нататък бюджетът за отбрана да поеме тези разходи, съобщи още Ангелов и подчерта, че правителството иска тези нужди на военновъздушните сили да бъдат поети от бюджета за отбрана.
Ангелов отбеляза, че когото СУ-25 слезе от въоръжение няма да имаме средства за поддръжка на сухопътните войски. Това е основният аргумент за закупуване на нов многоцелеви изтребител, който да изпълнява и задачи по охраната на въздушното пространно и авиационна поддръжка на сухопътните сили.
За да не се оказва влияние от различни държави и компании, които искат да спечелят поръчката министерството не дава информация от анализите си.
На 8 ноември в българо-американската военна база в Ново село ще бъде обявено сертифицирането на първата ни батальонна бойна група, съобщи Аню Ангелов.
Тя е от състава на 61 бригада и е въоръжена.
За нея няма планирани средства за закупуване на нова техника за 2013 година.
Ще имаме 6,5 млн. долара помощ догодина и тези средства ще бъдат насочени за превъоръжаване и усъвършенстване на екипировката на батальонната бойна група, каза още Ангелов.
Аню Ангелов съобщи и че догодина предстои подмяна на аваиониката на МИГ-29.
Имаме тази готовност, стига да се намерят пари, каза той и поясни, че подмяната на авиониката на МИГ 29 трябва да се извърши за съвместимост със закупеното вече и влязло в действие наземно оборудване за управление при излитане, кацане, изпълнение на задачи във въздуха, така че МИГ 29 да освободят честотният диапазон за системата за управление на жп транспорта по линията София - Свиленград.
Аню Ангелов се похвали, че собствените приходи за тазгодишния бюджет са преизпълнени 130%.
От проекта за бюджет за 2013 година той също каза, че е доволен. За отбрана са заделени 1,36 % от брутния вътрешен продукт. Беше планирано делът да е 1,23%, но в резултат на редица действия на министерството на отбраната и на финансите процентът е увеличен.
Още по-оптимистичен е Ангелов за 2014 година. По думите му 2014 г ще бъде по-благоприятна за бюджета за отбрана и което и правителство да дойде ще види необходимостта нов боен самолет.
Вариантите:
F-18
Тип - многоцелеви боен самолет
Екипаж: 1 или 2 (във F вариант)
Въоръжение: 20 мм оръдие (вградено в корпуса) и 11 точки за външно окачване на въоръжение (общо - 26 варианта на въоръжение)
Двигатели - 2 бр. General Electric F414-GE-400 с 97,9 kN мощност
Дължина - 18,31 м
Височина - 4,88 м
Площ на крилото - 46,45 м2
Тегло - празен - 13 864 кг
Вътрешни резервоари - 8 060 литра
Външни резервоари (до 5) - 7439 кг
Максимално външно натоварване - 8050 кг
Максимално тегло при излитане - 29 937 кг
Максимална скорост - над Mach 1.8
Ускоряване - по-малко от 70 сек от Mach 0.8 до 1.2 на височина 10 700 м
Скорост при кацане - 263 km/h
Максимална оперативна височина - над 15240 m
Боен радиус - до 1230 km
Бойно време във въздуха - до 2 часа и 15 мин
Оперативна цена - по-малко от 6000 долара на час
Rafale
Тип - многоцелеви изтребител
Екипаж: 1 (2 във вариант В)
Въоръжение - 14 външни точки за окачване на въоръжение
Двигатели - 2 x Snecma M88-2 с по 49 kN мощност
Дължина - 15,27 м
Височина - 5,34 м
Площ на крилото - 45,70 м2
Тегло - празен - от 9,4 до 9,9 t Вътрешен резервоар - 4 500 кг
Вътшни резервоари - 7 500 кг
Максимално външно натоварване - 9500 кг
Максимално тегло при излитане - 24 500 кг
Максимална скорост - над Mach 1.8
Скорост при кацане - 220 км/ч
Максимална скорост при изкачване - над 350 м/сек
Максимална оперативна височина - 16 765 м
Пробег при излитане - до 600 м
Пробег при кацане - 450 м
Боен радиус - 1 850 км
Бойно време във въздуха - над 3 часа
Saab JAS 39 Gripen
Тип - многоцелеви изтребител
Екипаж - 1 (2)
Въоръжение - 8 точки за окачване на външно въоръжение
Двигатели - 1 x Volvo Aero Corporation RM12 (F404-GE-400) с мощност 54 kN
Дължина - 14,1 м (14,75 м - при двуместен вариант)
Височина - 4,5 м
Тегло - празен - 7400 кг (7700 кг при двуместен вариант)
Максимално външно натоварване - 4200 кг (може да се повиши до 5300 кг)
Максимално количество гориво - 2 270 кг вътрешно и 3 външни резервоара по 1 100 л
Максимално тегло при излитане - 13000 кг (може да се повиши до 14000 кг)
Максимална скорост - около Mach 1.8
Максимална скорост на малки височини - Mach 1.15
Скорост на изкачване до 10 060 м - 2 мин; до 14000 м - 3 мин
Ускоряване - 30 s от Мach 0.5 до Mach 1.1
Пробег при излитане - около 400 м при основна конфигурация
Пробег при кацане - около 500 м
Боен радиус - около 800 км
Далечина на полета с външни резервоари - 3000 км.
F-16C Fighting Falcon
Тип - многоцелеви изтребител
Екипаж- 1 или 2 (във версия „D")
Въоръжение - вградено 20 мм многоцевно оръдие и 11 точки за външно окачване на въоръжение
Двигатели - 1 x General Electric F110-GE-129 or Pratt & Whitney F100-PW-129 с мощност до 131,6 kN при форсиране
Дължина - 15,03 м
Височина - 5,09 м
Площ на крилото - 27,87 м2
Тегло - празен - до 8 809 кг
Вътрешен резервоар - до 3105 кг
Максимално външно натоварване - 7 225 кг
Обикновено бойно тегло - от 10 660 кг до 10 810 кг с около 50% гориво
Максимално тегло при излитане - 19 187 кг
Максимална скорост - над Mach 2.0 на височина 12 200 м
Максимална оперативна височина - над 15 240 м
Радиус на действие - до 1 605 км
Максимална далечина на полета - до 4215 км
MIG MAPO MiG-29
Тип - изтребител
Екипаж: 1
Въоръжение - едно вградено 30 мм оръдие и 6 точки за окачване на външно въоръжение
Двигатели - 2 x Klimov RD-33 с мощност 2 x 53,3 kN
Дължина - 17,32 м
Височина - 4,73 м
Площ на крилото - 38,0 м2
Тегло - празен - 10 900 кг
Гориво - 4 555 л
Външен резервоар - 1 500 л
Максимално външно натоварване - 3 000 кг
Максимално тегло при излитане - 15 240 кг
Максимална скорост - Mach 2.3 на височина 12 000 м и Mach 1.2 на височина на морското равнище
скорост при изкачване до 6 000 м - около 55 сек
Оперативна височина около 20000 м.
Пробег при излитане - 250 - 300 м с форсиране
Пробег при кацане - окло 600 - 700 м
Максимална дължина на полета - около 2 100 км с външен резервоар
Eurofighter EF2000 (Typhoon)
Тип - многоцелеви изтребител за завоюване на въздушно превъзходство
Екипаж -1 (в тренировъчния вариант -2)
Въоръжение - вградено 27 мм. оръдие и 13 точки за окачване на външно въоръжение
Двигатели - 2 x Eurojet EJ200 с мощност 2 x 60 kN
Дължина - 15,96 м.
Височина - 5,28 м.
Площ на крилото - 50 м2
Тегло - празен - 10 995 кг
Капацитет на гориво - 4000 кг
Външно натоварване - до 8000 кг
Максимално тегло при излитане - 23000 кг
Максимална скорост - над Mach 2.0
Максимална скорост на малки височини - 1390 км/ч
Минимална скорост - 203 км/ч
Оперативна височина - 16 765 м
Скорост на изкачване до 10 600 м при скорост Mach 1.5 - 2,5 мин
Пробег при излитане - по-малък от 700 м
Пробег при кацане - по-малък от 700 м
Далечина на полета - до 3 700 км
Боен радиус - до 1390 км
Време за обслужване - 9 човекочаса за летателен час
kail
на 27.10.2012 в 07:39:12 #22питали наш Ганя-даваме ти 1000 $ да оправиш една булка на пазара- помислил и отказал що не е ли хубава бе тя за хубава ,да такава е е що не искаш луди ли сте ,ще се събере половината град да ми дава Акъл как да я оправя?????
Asparyx
на 27.10.2012 в 01:39:57 #21по-хубаво и по-изгодно сигур според Дянков е да ни пазят турците ние само ще им плащаме наем и десятък!
dk
на 27.10.2012 в 01:23:42 #20Май пак ще купят скрап и ще ни го представят за върха на техниката.
emilioner
на 27.10.2012 в 00:47:06 #19грипена евтин ама бавен ми се струва
neznae6t
на 26.10.2012 в 23:10:23 #18Вижте чайниците какво произвеждат - J-10
griffin
на 26.10.2012 в 22:41:04 #17отхвърля се
човекът с резачката
на 26.10.2012 в 21:44:39 #16Ай стига глупости бе тука все още има мислещи хора,поне аз съм такъв всичко е уговорено много отдавна,ще се купуват ф -16 употреба,на годините на нашите мигове.с ремонтите и модернизациите за да полетят ,цената им ще стане като на нови,само че това ще става плавно с годините за да не разбират скотовете за далаверата
alastis
на 26.10.2012 в 21:12:56 #15По добре да вземат няколко батарей С-400.
бББ
на 26.10.2012 в 20:51:24 #14@badmin: Су са друг клас самолети. А и цените са им други. Пък и като член на НАТО трудно можем да купуваме руско оръжие. Най-малкото поради оперативна несъвместимост. Така че грипените, макар и морално поостаряли, също са не-лош вариант.
badmin
на 26.10.2012 в 20:08:42 #13а защо Сухой не е предложен в този лист ???
x-man
на 26.10.2012 в 20:03:56 #122 - 3 Грипена ни стигат. А може и изобщо без самолети..... за какво са ни.... с кого ще се бием..... с Македония ли ?!
WiFi
на 26.10.2012 в 19:48:24 #11Някой пак ша лапа тлъсти комисионни. Иначе отвсякъде пищят че няма пари за нищо.
Stealthblade
на 26.10.2012 в 19:44:23 #10А ето го и в твоята статия From 2011 the air force intended to start the Partial F-5 Tiger Replacement programme for 22 new aircraft. Candidate types were the JAS 39 Gripen, Eurofighter Typhoon and Dassault Rafale.[12][13] On 30 November 2011, the Swiss government announced its decision to buy 22 Gripen NG fighters.[14][15][16] The contract for the 22 aircraft would total 3.1 billion Swiss francs.[17] On 25 August 2012, the order was confirmed by both the Swedish and Swiss authorities[18][19][20] The first aircraft are expected to be delivered in 2018. Eleven current generation (8 JAS 39Cs/3 JAS 39Ds) Gripen fighters will be leased from 2016 to 2020 in order to train Swiss fighter pilots while avoiding expensive upkeep of the current F-5s.
Stealthblade
на 26.10.2012 в 19:42:05 #9idiabg | 26.10.2012 18:32 Хвани и се научи да четеш малко повече вместо само от Wiki-то. През 2008 Швейцария прави конкурс, след което поръчва 22 Gripen-а. Вто ти го във вариант, който главата ти ще го приеме en.wikipedia.org/wiki/Saab_JAS_39_Gripen#Operational_history
WiFi
на 26.10.2012 в 19:35:41 #8На гол тумбак чифте-пиштови че и наща работа. Скъсан циганин с Айфон 5.
idiabg
на 26.10.2012 в 19:32:30 #7*умноко = умнико
idiabg
на 26.10.2012 в 19:31:22 #6Швейцарците не са глупаци, че да си дават парите за боклуци. ------------------------------------------------ Швейцарците не знам дали са глупаци, но ти със сигурност си тъпо парче... Я ми покажи колко SAAB JAS-39 Gripen има Швейцария бре умноко?... Някъде към 0 май, а... Теле дето не прави разлика между шведи и швейцарци тръгнало акъл да дава на другите!... http://en.wikipedia.org/wiki/Swiss_Air_Force#Aircraft
ъ-ъ
на 26.10.2012 в 19:22:42 #5глупости на търкалета. требва да вземат Ф16 и СУ35 в краен случай може и 2-3 грипен. ако са умни ще имат и руски и американски изтребители и ще са готови за всекакви ситуации
Stealthblade
на 26.10.2012 в 19:04:11 #4SAAB JAS-39 Gripen е изключителна машина. И като цена и като оборудване и като възможности. Швейцарците не са глупаци, че да си дават парите за боклуци. Няма логика да се купуват втора ръка боклуци, при положение че шведите ни предлагат перфектни нови машини. Наскоро гледах, че дори водките ги възхваляват. youtube.com/watch?v=qkuFIZ6dVz0
posredstven
на 26.10.2012 в 19:02:04 #3Разбира се че Gripen