След като преди дни стана ясно, че просветното ведомство е приготвило близо 6 млн. лева за upgrade на сайт, сега разбираме, че колегите им от земеделското министерство са похарчили 100 хиляди лева за популяризиране на Програма за развитие на селските райони във Фейсбук и Туитър, като двете социални мрежи са генерирали по проекта интереса на 27 души.
Подробностите по случая са публикувани в сайта Отворен парламент.
Да си медиен любимец е от огромно значение за политическите фигури. Доктрината „властта в медиите" е сериозно следвана не само от премиера на държавата. Напоследък обаче, традиционните медии не са достатъчен канал, необходимо е и сериозно присъствие в социалните мрежи.
Но дали да имаш Facebook страница и Twitter акаунт е достатъчно, за да бъдеш разпознат в интернет средата?
Може би, за да се достигне медиен пик в социалните мрежи, все пак е необходимо да има и кой да пише за теб в интернет форумите.
Колко струва интернет известността на Програма за развитие на селските райони, провери екипът на „Отворен парламент - граждански гласове".
През 2011 г. министърът на земеделието и храните одобрява Списък на дейностите по линия на техническа помощ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013 г., по който ползвател ще бъде Министерство на земеделието и храните през 2011.
Министерството оценява високо въздействието на Facebook и Twitter, които са „сред най-глобално развиващите се мрежи, както в България, така и в цял свят". Оттам осъзнават факта, че „редица световни институции използват съвременните социални мрежи като информационни портали за своите продукти" и може би това е причината МЗХ, търсейки начини да популяризира Програмата за развитие на селските райони, да включи обявяването на поръчка, чиято цел е разработването на интернет акаунти на Програмата във Facebook и Twitter, „за популяризирането й сред широката общественост и в частност сред по-младото поколение".
МЗХ продължава с анализа на влиянието на социалните мрежи, като вписва, че изпълнението на тази обществената поръчка ще включва „разработването и поддържането на подобен тип страница ...за бърз и пряк достъп до информационни материали на Програмата. Този тип общуване дава и възможност за коментари, както и за обратна връзка с потребителите".
Видимо е, колко много цени подобен тип комуникация МЗХ, след като предвидената стойност за дейността за срок от една година е 50 000 лв. без ДДС.
За блога "Отворен парламент-граждански гласове" МЗХ заявиха, че поръчка е възложена чрез процедура по събиране на оферти от лица, до които са отправени покани. Не можахме да установим кой точно е привнесъл така полезното за популяризирането на Програмата, специфично ноу-хау за създаване и поддържане на Facebook страница и Twitter акаунт. Оттам ни посочиха и конкретните адреси, на които да ги открием, тъй като стана ясно, че Програмата има два Facebook и един Twitter акаунт.
Определено обаче, успяхме да установим влиянието на създадените интернет инструменти за популяризиране на Програмата, след като се запознахме с тях.
На посочената от МЗХ страница на Програмата във Фейсбук, информация се качва от 4-ти март 2012 г.
Съдържанието, което генерира страницата е чрез споделяне на материали основно от няколко външни източника - Агро.БГ, Fermer.BG, информационна агенция „Фокус", агенция „КРОСС".
Изключително рядко управляващите страницата създава свои собствени новини - една от които е съобщението, че Програмата за развитие на селските райони от 4 май 2012г., вече има и Twitter акаунт.
За разлика от Facebook страницата, която към датата на тази публикация все пак е харесана 24 пъти, Twitter акаунтът на Програмата е следван от 3 души. Има 63 съобщения, които изцяло припокриват информацията от Facebook страницата, което може би обяснява липсата на интерес към това да прочетеш един и същи текст 2 пъти.
Налице е много щедро разгърната кампания в социалните медии - 50 000 лв. за трима последователи в Twitter и 24 харесвания във Facebook. Едва ли има по-ниска степен на ефективност в друга интернет инициатива - в световен мащаб.
Освен всичко друго, двата сайта на Програмата за развитие на селските райони не са интегрирани към социалните медии - нямат бутони за препращане към Тwitter и Facebook - определено забележителен подход за влияние в мрежата.
Експертите в МЗХ разбират, че „онлайн комуникацията придобива все по-голяма популярност и значение в публичното пространство". За да не остане непокрита от информация ниша, от МЗХ включват в популяризирането на Програмата интернет форумите, защото те „заемат водещо място, като средство за общуване".
Министерството организира поръчка за „Публикуване на информация за ПРСР в интернет форуми" за срок от една година. Дейността е оценена пак на 50 000 лв. (без ДДС), като поръчката отново е била реализирана чрез събиране на оферти, от поканени за участие организации. Въпреки нашето настояване, не ни беше съобщен избраният изпълнител. Що се отнася до присъствието на информация за ПРСР в интернет форумите, тъй като те не са посочени, не успяхме да ги идентифицираме, за да проследим интензитета на споделяне на информация в тях.
За да проверим ще продължи ли комуникацията в мрежата и обратната връзка с потребителите и през 2012 г., се свързахме с МЗХ. Оттам потвърдиха, че през 2012 г. за присъствието на програмата в социалните медиите са одобрени нови 50 000 лв.
Обяснение, защо в описанието на дейността е включено освен поддържането и изграждане на вече създадените страници на ПРСР във Facebook и Twitter - нямаше. От Министерството обясниха, че този път процедурата по възлагане на обществената поръчка ще бъде обявена публично, през септември.
От новия документ не става ясно, дали публикуването на информация за Програмата в интернет форуми ще продължи и какъв ресурс е заделен за целта.
TheSaint
на 04.08.2012 в 00:42:03 #16о, не искам да ги чувам тия повече да ми обясняват как някой бил крал преди
dk
на 03.08.2012 в 19:31:07 #15Ами колкото и да рекламираш нещо, като не струва, не струва! И с оня сайт на образованието са пълна скръб, за милиони! Когато един човек гледа на компютъра като коза на афиш е така. И някой се възползва естествено от положението. После ни убеждават колко голяма полза има от това. Но тук е категоричен провал и излагация. Или пък нагло раздаване на пари на свои хора.
_Ico
на 03.08.2012 в 18:30:09 #14Освен че се дават на НАШИ хора парите ... оказва се че са и пълни тъпаци. А е елементарно ако си хитър - да направиш измислени профили и да ги свържеш със страницата. Може да направиш 1000 - 2000 и повече профила. Ама тия нямат толкова акъл. Но корупцията в БГ не можете да я спрете. Нито Бойко, нито който и да било. Аз лично не виждам в едно общество като българското - без никакъв морал... - как ще се спре корупцията. Някой може ли да ми каже ?
бат Радко
на 03.08.2012 в 17:55:41 #13Да се поучат от съветските авангардни начинания - нанотехнологиите са му майката.
ТеНеТеМе
на 03.08.2012 в 17:41:58 #12Ей туй вече е брутално престъпление. Ако не се вземат крайни мерки , няма да плащам данъци вече.
neligv
на 03.08.2012 в 17:26:38 #11Фейсбук също си има реклама казва се pay per click и се плаща. Това е в страни от клюките който четете.
Anthony
на 03.08.2012 в 17:18:45 #10" Не можахме да установим кой точно е привнесъл така полезното за популяризирането на Програмата, специфично ноу-хау за създаване и поддържане на Facebook страница и Twitter акаунт." Специфично Ноу-Хау за създаване и поддръжка на акаунт в Фейсбук? Много съвременно и впчетляващо звучи, не го бях чувал.....
okokopko
на 03.08.2012 в 17:17:58 #9Stoyank - абе пич ти нормален ли си?! абсолютно ясно е че рекламата НЕ Е била ефективна - при 27 лайка! Пълна смешка, направена да се пуснат малко пари на наште хора...поне работа да бяха свършили
бат Радко
на 03.08.2012 в 17:14:14 #8За държавата - съгласен.
illuminat
на 03.08.2012 в 16:51:08 #7бат Радко | 03.08.2012 15:23 _____________________ О, недей бърка Родина с Държава... аз съм се изнесъл от кенефа преди 12г...И чакам като стане държава ще се прибера като не стане , няма... Ако имаше в БГ Държава щеше да е друго но там това нещо отсъства
stoyank
на 03.08.2012 в 16:33:14 #6Народа гние от мързел. И правителството не е длъжно да го храни три пъти на ден. Макар на много им се иска, па ако може и ракия и чалга да има ... Отделно от това не е ясно точно за какво са изхарчени тия пари. Фъцебоока продава реклама подобно на google adwords. И ако искаш някакви хора да научат нещо - това е начина. Все пак повече информация ще изясни дали става въпрос за реклама или злоупотреба.
mrasnika
на 03.08.2012 в 16:26:34 #5Миро нереза пак е напълнил гушата, платили са на фирма, която им е направила 27 лайка ...
бат Радко
на 03.08.2012 в 16:23:25 #4Илюминат, не че не съм съгласен, ама да наричаш Родината си така ми се вижда най-леко казано грозно. Щото, ако се сещаш. оттам сме тръгнали. Пък в кенефа освен лайна друго няма. Аз лично не искам да съм такова. А ти?
illuminat
на 03.08.2012 в 15:36:25 #3На фона на гниещият от глад народ ГОРБ се напъва да си лъска светвният имидж и да заблуждава колко са добре хората в БГ...100К за 27 приятели е това е резултата така се харчат пари в кенефа
dk
на 03.08.2012 в 15:35:57 #2А бе далавера си е!
Матю
на 03.08.2012 в 15:30:29 #1> интереса на 27 души. Нека позная -- 20 са от служителите, а 7 са от онези, дето харесват и се абонират масово за всичко и трупат бройка...