Десет организации в туристическия бранш са заявили намерение да подпишат меморандум за опазване на природата и културното наследство. Това стана ясно на пресконференция в БТА. Те декларират подкрепата си за политика на отговорно управление и устройствено планиране. Сред тях са Българската туристическа камара, Бургаска туристическа камара, Българска асоциация на туристическите агенции, Коалиция „За да остане природа в България" и други.

Стоянович: Неприемливо е да продължава разделението между култура и туризъм
Още...

Меморандумът е резултат от дискусии на браншовите организации в туризма и туристическите сдружения. През последните години те констатират трайни негативни тенденции в развитието на туризма и политиките, касаещи природното и културното наследство.

Представителите на бранша отчитат „стихийно и непланомерно презастрояване на Черноморието и някои планински региони", недостатъчната прозрачност на процедурите по обществено обсъждане и взимане на решение за интервенция в градска среда, както и „липсата на синхрон" в усилията на институциите, ангажирани с развитието на туризма.

Без природа няма туризъм, категоричен е председателят на УС на Българска туристическа камара Стоян Лазаров. Той отбеляза, че в годините на демокрацията са нанесени необратими щети върху много от курортите ни. Меморандумът е смел опит за защита туризма, за опазване на природата и за защита на културно-историческото наследство. „Това е първата крачка, която не защитава интересите на политико-олигархичните структури", категоричен е Лазаров.

Акцентът в развитието на туризма трябва да бъде върху качеството му. „Идеята за екстензивно развитие явно е преминала и в момента идеята е да създадем качествен туристически продукт", заяви председателят на СНЦ „Зелени Балкани" Тома Белев. Важно е опазването на природата  да бъде част от бъдещето на България и от туристическия бранш.

Димитър Попов, член на УС на Българските туроператори и туристически агенти, бе категоричен, че проблемите в туризма са хронични и тенденцията е те да се задълбочават. „България има най-ниска средногодишна заетост на легловата си база и най-ниски приходи за нощувка", отбеляза той. От гледна точка на защитата на инвеститорските интереси е ликвидиран един сериозен пазарен сегмент - а именно  семейният туризъм, заменен от „младежки" туризъм.

Представителите на различните туристически организации се обединиха около тезата, че  меморандумът е закъснял, но макар и късно, е по-добре да се случи. Надеждата на бранша е бъдещите правителства да бъдат отговорни по отношение на политиките, касаещи туризма.

Меморандумът няма за цел да ограничи нормалния инвестиционен процес, успокои Лазаров. Той обаче подчерта, че организациите са против усвояването на националния ресурс в частна полза.

След като бъде подписан меморандумът ще бъде внесен на зам.-министъра на туризма, на президента, министър-председателя във временния кабинет и след това на новото правителство.