ЕК открива наказателна процедура срещу България заради кризата с КТБ.

Според Брюксел страната ни нарушава редица евродирективи, сред които и Директивата относно схемите за гарантиране на депозити. България трябва да позволи на банковите клиенти да разполагат с парите си, категорични са от ЕК.

Процедурата на ЕК не е наказателна, а част от досъдебна фаза, обясниха от МФ

Още...

Според Брюксел освен Директивата относно схемите за гарантиране на депозити, страната ни нарушава и не спазва принципа за свободно движение на капитали, уреден в ДФЕС, съобщават от там.

"С откриването на тази процедура за нарушение Комисията изпълнява задължението си да следи за спазването на правото на ЕС от страна на държавите членки. Комисията очаква да се предостави незабавен достъп на вложителите до сумата от банковия им депозит, на която имат право.", категорично заявяват от ЕК в съобщението си и допълват:

"Комисията изпраща официално уведомително писмо до България, което е първият официален етап на процедурите за нарушение. Крайният срок за отговор от страна на България е 15 октомври."

По отношение на неправилното транспониране на Директивата относно схемите за гарантиране на депозити, от Брюксел уточняват, че в документа има предвидена процедура от три стъпки, за да се даде възможност на схема за гарантиране на депозитите да изплати вземанията на вложителите, а именно:

1. Компетентният орган се уверява, че депозит, който е дължим и платим, не е бил изплатен от кредитна институция.

2. В рамките на пет работни дни след това заключение, компетентният орган трябва да определи дали съответната кредитна институция изглежда неспособна за момента, по причини, които са пряко свързани с нейното финансово състояние, да изплати депозити, които са дължими и платими и че не съществува близка перспектива тя да бъде в състояние да го направи.

3. Схемата за гарантиране на депозити трябва да е в състояние да изплати надлежно доказаните вземания на вложителите в рамките на 20 работни дни, след като компетентният орган е взел своето решение.

Съгласно българското законодателство на схемата за гарантиране на депозити се разрешава да изплати вземанията на вложителите към кредитна институция само ако централната банка е отнела банковия лиценз на съответната институция, уточняват още от Европа и допълват, че Директивата относно схемите за гарантиране на депозити не съдържа такова изискване.

Неналичността на депозитите е достатъчна, за да се задейства схемата за гарантиране на депозити. В разглеждания случай депозитите са неналични от три месеца. Съгласно общите принципи на правото на ЕС националните органи са длъжни да прилагат Директивата дори при наличието на противоречащи разпоредби в националното право, смятат от Брюксел.

От ЕК изрично подчертават, че при поставянето на КТБ и ТБ "Виктория" под специален надзор е могло да се подходи и с по-леки мерки, вместо да бъдат стопирани всички техни дейности:

"Що се отнася до заложения в Договора принцип за свободно движение на капитали, наложеният от българските органи специален надзор над съответните банки изглежда представлява неоправдано и непропорционално ограничение на свободното движение на капитали. Комисията отбелязва по-специално, че двете банки са били поставени под специален надзор с пълно преустановяване на плащанията и банковите дейности, въпреки че националното право позволява мерки с по-ниска степен на намеса, т.е. избор между пълно и частично преустановяване на плащанията и ограничаване на дейностите."

И друг текст от европейското законодателство е бил пренебрегнат от страна на българските власти, а именно, че има определени условия, които позволяват хора и фирми да разполагат с парите си:

"В допълнение Комисията припомня, че правото на ЕС има преимущество пред националното право. Съответните разпоредби на Директивата относно схемите за гарантиране на депозити, които са безусловни, достатъчно ясни и прецизни, могат при определени условия да предоставят права на физически лица и предприятия. За правоприлагането на тези права е възможно да бъдат предявени искове срещу съответните органи пред национален съд с цел да се получат плащания по отношение на неналичните депозити съгласно член 10, параграф 1 от Директивата относно схемите за гарантиране на депозити."

В Контекста на процедурата от Брюксел описват ситуацията с двете банки у нас по следния начин, непропускайки негативните последици за вложителите в банките:

Българската схема за гарантиране на депозити понастоящем не изплаща вземанията на вложителите на „Корпоративна търговска банка" АД и Търговска банка „Виктория" ЕАД в предвидения срок в Директивата относно схемите за гарантиране на депозити.

И двете банки са затворени от втората половина на юни. Вложителите нямат достъп до парите си от три месеца. Съгласно решение на Българската народна банка (БНБ) от 16 септември 2014 г. няма да се вземе никакво решение преди края на ноември. Като се имат предвид тежките последици за домакинствата и дружествата, службите на Комисията поддържаха тесен контакт с българските власти през последните няколко седмици, за да помогнат за намирането на подходящо решение. Настоящото положение може да подкопае общественото доверие в схемата за гарантиране на депозити в България.

Целта на Директивата относно схемите за гарантиране на депозити (Директива 94/19/ЕО) е да се осигури хармонизирано ниво на защита на депозитите от страна на всички признати схеми за гарантиране на депозити, независимо от местоположението на депозитите в рамките на Съюза, обясняват още от Брюксел.

Междувременно стана ясно, че Европейската комисия започна още две наказателни процедури срещу България заради законодателството на страната в областта на водите. Наказателна процедура има и заради минималните тарифи за услугите на ветеринарните лекари.

Според комисията е наложително страната ни да измени законодателството си в областта на водите. Първото мотивирано становище е заради пропуски при въвеждането на Рамковата директива за водите в националното право. Брюксел вече е изпратил две официални уведомителни писма по въпроса през ноември 2009 г. и септември 2013 г. Въпреки че България измени законодателството си и призна повечето от пропуските, тя не е приела всички мерки за отстраняването им, поради което все още не са предприети подходящи действия във връзка с някои технически подробности, като липсата на определени норми за мониторинга на елементите за качество, коментират от комисията.

Второто мотивирано становище е свързано с факта, че законодателството на страната не е приведено в пълно съответствие с Директивата за питейната вода, чиято цел е опазването на човешкото здраве от неблагоприятните ефекти на заразяването на вода, предназначена за консумация от човека.