Мнозинството в парламента направи известни отстъпки относно задължителната предучилищна подготовка на 5-годишните деца.

Подготовката ще става в предучилищни групи в училище или в предучилищни групи в детските градини. Къде ще се подготвят децата за училище, ще решават родителите.

От опозицията скочиха срещу това предучилищната подготовка на 5-годишните да става в училище, както първоначално бе заложено в закона. От ДПС смятат също така, че поради ограничения брой места в детските градини родителите на практика няма да могат да направят избора, даден им като право от закона.

Законът за народната просвета бе приет на второ четене с подкрепата на 80 народни представители, 7 се обявиха "против", а 22-ма гласуваха "въздържал се". Дава се 2-годишен гратисен период на общините да осигурят неободимите условия за предучилищната подготовка на 5-годишните.

Със закона значително скачат санкциите за родители, които не пращат децата на предучилищна подготовка.

За първо нарушение родителите ще се бръкнат с от 100 до 1000 лева, при следващо нарушение санкцията е от 250 до 2500 лева.

Общините, детските градини и училищата трябва да се заемат с осигуряването на място за предучилищното обучение на 5-годишните.

Тази позиция изрази в кулоарите на НС новият зам.-министър на образованието Милена Дамянова, като допълни, че родителите ще избират дали в училище или детска градина ще изпрати детето си за предучилищно обучение.

Трябва да наблегнем на стимулиращите мерки, нека наблегнем на избора на родителя, посочи още тя.

Относно завишените глоби Дамянова посочи, че съществува проблема с ниската събираемост на санкциите за безотговорни родители. Освен това събирането на глобите е задължение на общините
.Според зам.-министъра на образованието по-важна е моралното усещане, че родителят е глобен, че не си изпраща детето на предучилищна подготовка.

Мястото на 5-годишните е в подготвителна група в детската градина, заяви по-рано от парламентарната трибуна Лютви Местан от ДПС.

Само когато няма условия за детската градина, тогава подготовката за първи клас да става в училище, предлага той.
Гласувайте, както сметнете за добре, но знайте, че поемате политическата отговорност, изтъкна Местан и напусна пленарна зала.

Просветният министър Сергей Игнатов посочи резултатите от социологическо проучване, според което по-голямата част от анкетираните смятат, че 5-годишните задължитрелно трябва да посещават предучилищна подготовка.

С този закон ще се намали броят на ранно отпадащите от училище деца, обоснова се министър Игнатов. Законът цели по-добро бъдеще за всяко българско дете, категоричен бе министърът. Той призова депутатите да подкрепят законопроекта.

Като че ли живеем в театър на абсурда, посочи от своя страна червеният депутат Ивелин Николов.

Социалистът заяви, че няма спор, че 5-годишните трябва да бъдат обхванати в предучилищно обучение.

Големият спор е къде да се провежда тази предучилищна подготовка за 5-годишните, допълни той.

От БСП също настояха предучилищната подготовка на 5-годишните да се провежда в детските градини.

Причините, които налагат предложените изменения, свързани с въвеждането на задължителна подготовка на децата за училище от 5-годишна възраст, на първо място произтичат от работната програма "Образование и обучение 2020" за изпълнение решенията на Лисабонската стратегия, която интегрира в себе си всички действия на европейско ниво в областта на образованието и обучението.

Един от 16-те индикатора за изпълнение на Лисабонската стратегия е пряко свързан с обхвата на 4-годишните деца в предучилищното образование.

До 2020 г. трябва да са обхванати най-малко 95 на сто от децата на възраст между 4 години и възрастта за започване на задължително начално образование.

Основна цел на въвеждането на задължителна предучилищна подготовка за децата от 5-годишна възраст е повишаването на обхвата на децата в системата на образованието от най-ранна възраст, се казва още в мотивите за промяна на закона.

Дейностите, свързани с усвояването на български език, трябва да са особено активни в периода на задължителната подготовка преди постъпване в I клас и да продължат до достигането на равнище на владеене на езика, съизмеримо с това на останалите деца.

На следващо място със законопроекта се предлага да се уреди изрично на законово ниво възможността за осигуряване на безплатен транспорт до детска  градина или училище в най-близкото населено място на територията на общината или на съседна община за децата и учениците, които подлежат на задължително обучение в населено място, в което няма детска градина или училище, осъществяващи обучение в съответната подготвителна група или в съответния клас.

Предложеното изменение има за цел гарантиране на конституционното право на достъп до образование. Възможността за безплатен транспорт следва да бъде осигурена за всички деца, а не само за учениците, обучаващи се в средищни училища.

Със законопроекта се предлага увеличаване размера на административно-наказателната отговорност за родители, настойници и попечители, които не осигуряват присъствието на децата си в детските градини и в училищата за времето, през което те подлежат на задължително обучение.

Изменението има за цел да актуализира съществуващата санкция, за да се превърне тя в ефективна мярка и да се гарантира спазването на законоустановените изисквания за задължително обучение както в подготвителните групи, така и в училище.

Предложените изменения и допълнения изискват финансови средства в размер 7,5 млн. лв. за 2010 г., които са планирани в държавния бюджет със Закона за държавния бюджет на България за 2010 г.