Експремиерът Пламен Орешарски свидетелства по делото "Батко и братко" срещу бившия шеф на фонд „Републиканска пътна инфраструктура" Веселин Георгиев.
По онова време Орешарски беше финансов министър, поради което пред Темида той разказа фактите, които са му известни.

Припомняме, Георгиев е обвинен в престъпление по служба, след като за периода юли 2006 - ноември 2007 г. е възлагал обществени поръчки за строежа на автомагистрала „Тракия" на фирмите на двамата си братя Бойко и Емил.
По 8 договора за обществени поръчки към фирмите на двамата били насочени 120 млн. лв.

Скандалът "Батко и братко" избухна през 2008 г. и бе знаков за управлението на Тройната коалиция. Заради аферата Брюксел спря общо 165 млн. евро по програмите ИСПА и ФАР за  България.

Пред Софийския градски съд (СГС) Орешарски разказа, че в разговорите си с директора на дирекция "Регионална политика" към Европейската комисия се интересувал защо спират плащанията за България. От ЕК посочвали, че при възникналия медиен шум по случая, няма как да не реагират.

Орешарски поясни, че става дума за публикации, в които се твърди, че се възлагат поръчки на фирма, собственост на брата на Георгиев. Тогавашният финансов министър възложил проверка по случая.
В доклада нямало категорични изводи, а само съмнение за нарушения. Въпросът за евентуален конфликт на интереси бил основен акцент в становището, доколкото медийният шум бил в тази насока.

Експремиерът си спомни, че в документа доминирали изрази като "би могло да се счита", които само загатвали за евентуални нередности. Коментирали се връзките и структурите между регионалните части на пътния фонд и централата.

С известна несигурност, Орешарски подчерта, че за ЕК тогава било важно, че фирмата "Биндер" (собственост на брата на Георгиев, б.р.) не работи по европейски проект.
Бившият шеф на Пътния фонд е сключил договор именно с дружеството на брат си, което към днешна дата е в центъра на скандала. Съответно средствата идвали от републиканския бюджет, а не по програмата ИСПА. "Тъй като ЕК защитава правата на данъкоплатците, няма как да не реагираме", било обяснението на ЕК за спрените плащания.

Важно уточнение, което той направи, е, че обществените поръчки се възлагали не от изпълнителния директор на Пътния фонд, а от областните му структури. След като бъде избрана фирма, изпълнителният директор одобрявал договорите. Орешарски изтъкна, че ръководството на фонд „Републиканска пътна инфраструктура" искало по-голям контрол върху областните структури по отношение на изразходването на средствата.

Той обаче не можа да отговори на въпроса как са се осъществявали плащанията към фирмите, а единствено подчерта, че Финансовото министерство превеждало парите на Пътния фонд.

Отделно от проверката, която Орешарски разпоредил, бил извършен и независим одит от международна фирма. Тази стъпка е била предприета по препоръка на ЕК. Бившият премиер подчерта, че плащанията към страната ни са възстановени, след като е изпратена подробна информация до Брюксел за подобряване на контрола на пътната инфраструктура.
Той потвърди, че действително е имало спиране на плащания по ИСПА, но това не е свързано с фирмата на брата на Георгиев.

Показанията на Орешарски по-скоро бяха в подкрепа на подсъдимия, тъй като подчерта, че не са констатирани щети за държавата.

След като бе разпитан, експремиерът напусна Съдебната палата, буквално изпратен до изхода от медиите. Той бе лаконичен и не пожела да коментира пред журналисти нищо повече от казаното в залата.