В БНБ дискутират дали Банксервиз да прави системата

Системата за междубанкови разплащания в реално време може да стартира след една година, съобщи Явор Димитров, началник отдел Платежни и сетълмент системи в БНБ. Той представи разработения от централната банка и специалисти по междубанкови разплащания проект на семинар за високите технологии във финансовата сфера. Форумът в Албена бе организиран от БНБ, Hewlett Packard България и БСК. Проектът Междубанкови разплащания в реално време ще ускори движението на преводите между БНБ и търговските банки. Подуправителят на БНБ Мартин Заимов уточни, че когато бъде готов механизмът за междубанково разплащане в реално време, ще има и нова счетоводна система. Плащането ще се счита за окончателно направено при записването му в централната банка, а осчетоводяването му ще става в рамките на същия ден. Времето за движение на паричните потоци ще се съкрати до 2 дни, както изискват директивите на ЕС. Проектът Междубанкови разплащания в реално време е насочен само към брутния сетълмент и има за цел набавяне на ликвидност във финансовата система. Той ще обслужва само големи и междубанкови плащания, които могат да дестабилизират системата. Крупните фирми могат да ползват услугата, като се договорят с търговската банка, с която работят. Високата й цена обаче ще бъде бариера за клиентския поток плащания.

Механизмът за Междубанковия разплащания в реално време ще бъде собственост и ще се контролира от БНБ, защото засяга националната платежна система. В централната банка дискутирали дали Банксервиз да го реализира, или да закупят готов чужд продукт.

По време на семинара бе проведена кръгла маса за Преимуществата и недостатъците на глобализацията във финансовата сфера. Необходимо е повече сътрудничество между банки, застрахователи, телекомуникационни и високотехнологични фирми, заяви Веска Давидова, главен консултант на Хюлет-Пакард България. Искаме да обясним на банкерите, че е необходимо да инвестират във високите технологии. Те се развиват революционно и могат да пометат традиционни банки, които не работят с новите канали за достъп във финансовата сфера. Губят клиенти и институциите, които не се съобразяват с мобилността на своите клиенти