Изключително забавени са проектите по оперативните програми, както и по Оперативна програма Околна среда. Усвояемостта на евросредствата е ниска.

За това в писмо до ековедомството предупреди Европейската комисия, съобщи на брифинг министърът на околната среда и водите Нона Караджова.

Основният извод е, че почти в 100% оценката на ЕК за това какво не е направено по оперативните програми от 2005г. досега съвпада с нашата оценка, посочи тя. Това писмо не е изненада за нас, отбеляза още Караджова.

Борисов:
Поне 15-20% от парите по оперативна програма транспорт и по ОПОС ще загубим по простата причина, че Брюксел не вярва на сълзи.

Министърът на околната среда обясни, че основният проблем по ОПОС касае 250 проекта, които са неефективни икономически, неприоритетни и екологично неефективни. По думите й не е направен скрининг на тези проекти.

Караджова каза още, че на 16 март 2009г. Европейската комисия е предупредила страната ни да предприеме коригиращи мерки по проектите. До 26 юни нищо не е предприето. Тогава е пристигнало още едно писмо от Брюксел, на което МОСВ отговаря, че ще предприеме съответните мерки.

Според Караджова има реална опасност някои договори да бъдат прекратени.
Сега се предоговаря проект по проект с общините, за да се стигне до най-оптимален вариант, изтъкна тя.

Министърът посочи още, че се предприемат мерки за оптимизиране на ОПОС и допълни, че процедурите по програмата се опростяват. От 2007г. до момента договорите по програмата възлизат на 50 милиона евро, като 50% от тях са платени в последните няколко месеца.

Караджова съобщи още, че двама директори на дирекции в МОСВ, отговорни за програмата, са уволнени, заради незадоволителна работа. Те не са докладвали на новия министър за предупредителните писма от ЕК и за несвършената работа.

Нона Карджова добави, че писмата от комисията към министерството, не са завеждани в деловодството. Това предизвика гневът на премиера Бойко Борисов, който попита „Как така не са завеждани?"

Още през февруари предишното правителство започва саботажните действия срещу новото правителство, категоричен е той. Според него тройната коалиция е скрила в тайници писма от комисията.

Още 20 години ще им напомняме, че са саботирали сегашното правителство, закани се Борисов. По негово мнение предишните управници са нанесли щети на държавата и са изградили изключително негативен имидж на страната в Брюксел.

До 31 януари България ще подготви писма до ЕК за свършеното по ОПОС, с които комисията ще бъде информирана за всичко, а премиерът обещава най-отдолу да пише: „Съжаляваме, че писмата ви са били крити от нас".

Трябва да кажем истината, категоричен е той.

По думите на Борисов освен служителите в министерството, за укриването на писмата е виновен и бившият премиер Станишев, който е знаел, че нищо не се работи по програмите, и го е скрил от Брюксел.

Тяхната тактика е била: След нас и потоп, коментира премиерът.
Поне 15-20% от парите по оперативна програма Транспорт и по ОПОС ще загубим по простата причина, че Брюксел не вярва на сълзи, заяви той.

Попитан дали може да се търси някаква отговорност за нередностите по програмите, той отговори: Над 70-80 преписки имаме в прокуратурата срещу предишното правителство.

Според него прокурорите трябва едва ли не да разследват само злоупотребите на предишния кабинет. Такива закони си направиха, че да не влязат в затвора, добави премиерът и посочи закона за амнистията, който оневинява престъпленията, извършените по непредпазливост.

Финансовият министър Симеон Дянков от своя страна коментира, че скрити писма е имало и в министерство на финансите.

Във финансовото ведомство са пристигали предупреждения от Брюксел за злоупотреби при провеждане на процедурите в сектор Околна среда. Той посочи, че след обявяване на процедурите, те се затваряли, след което се преминавало към пряко договаряне. Това е в разрез с европейските процедури, обясни той.

Според Дянков бившият министър на околната среда Джевдет Чакъров е бил предупреден за това и за настояването на ЕК за пълен одит.

Дянков посочи още, че през март 2009г. от Брюксел е пристигнало поредното писмо, в което ЕК пита защо от България все още не идва отговор. Той добави, че проблеми има и по оперативна програма „Транспорт". Става въпрос за ЖП линията Свиленград Пловдив. Проект, чиято стойност е над три милиона евро.

ЕК предупредила, че тук също става въпрос за пряко договаряне и Брюксел няма да плати за този проект. Ето на това се натъкваме, коментира той.

Поради тази причина Дянков е изисквал пълнен одит на проектите по ОВОС. Той ще е на разположение на Европейската комисия до края на месеца