БСП поиска оставката на министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев. По време на пресконференция в централата на партията бяха представени резултатите от проучване на БСП, продължило няколко месеца.

Лидерът на червените Сергей Станишев посочи, че Лот 2 на АМ „Тракия" се строи не от инертни материали, а от отпадъчен материал с високо съдържание на пепел и примеси на въглени. От БСП са възложили на експерти да направят проби на материала, използван за строежа на този участък от магистралата.


АПИ: АМ "Тракия" се строи с качествени материали.

Още...

При анализа е установено, че при различни промени на средата този материал променя обема си - свива се или набъбва, което експертите определят като „смърт за тялото на магистралата". Този материал е използван за изграждане на гръбнака на шосето, което според БСП е недопустимо при наличието на високо натоварване от преминаващи автомобили.

Материалът е вложен и продължава да се влага директно в изграждането на пътя, без да бъде стабилизиран, стана ясно по време на пресконференцията. По оценка на партията на Сергей Станишев, инертните материали, които би трябвало да бъдат използвани за строежа на автомагистрала „Тракия", са на стойност от 16 до 18 млн. лв.

От БСП искат оставката на министър Плевнелиев като настояват незабавно този пласт от настилката да бъде премахнат и на нейно място да се положат инертни материали. Според БСП цялата тази процедура ще струва около 25-26 млн. лв.

От партията се опасяват, че има опасност страната ни да изгуби европейското финансиране по този проект заради липсата на контрол и надзор по време на изграждането на този участък. Европейското финансиране за всички лотове на магистрала „Тракия" възлиза на 243 млн. евро, а страната ни участва чрез съфинансиране на проекта.

Ако България загуби европейското финансиране, парите за доизграждането на магистралата ще бъдат осигурени от българския данъкоплатец, предупредиха от БСП.

Сергей Станишев посочи, че ако премиерът Бойко Борисов откаже да поиска оставката на министър Росен Плевнелиев, политическата отговорност за негативите ще бъде изцяло негова. От БСП уточниха, че по време на строежа на магистралата са били правени тестове за качеството на използваните материали, но тези тестове, по думите на бившия премиер са „недостатъчни и стигат до там, до където е удобно на ГЕРБ".

От БСП припомниха, че през юни 2009 г. бяха осигурени 350 млн. евро за доизграждане на 116 км. отсечка от АМ „Тракия" в участъка между Стара Загора и Карнобат. Сергей Станишев каза, че настоящето правителство е наложило политика на толериране на дъмпинговите цени при провеждането на процедури по възлагане на изпълнението на строителството и надзора и допълни, че по този начин за трите лота на магистралата общата стойност на договорите възлиза на 240 млн. евро. Тази цена е с 30% по-ниска от осигуреното рамково финансиране.



По договора за строежа на лот 2 няма абсолютно никакви възможности за изменение на стойността. Трасето на участъка от АМ „Тракия" между Стара Загора и Нова Загора (лот 2) е практически изцяло в насип и от него зависи стабилността и устойчивостта на цялата магистрала.

От БСП изтъкнаха, че изпълнителят на проекта „Трейс" вместо да използва конвенционален материал от кариера за инертни материали, със съответните сертификати за качество, влага в изграждането материали, които на практика представляват пепел. Този продукт е техногенен т.е. отпадъчен продукт, добит при човешка дейност.

От БСП са предоставили взетите проби на лицензирани лаборатории, които потвърждават, че материалът не е подходящ нито за автомагистрала, нито дори за изграждането на второкласен и третокласен път.