Стратегията за развитие на железопътния транспорт още не е готова. Това заяви изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ" Владимир Владимиров пред журналисти по време на дискусия, организирана от Института за пазарна икономика, посветена на бъдещето на „БДЖ Товарни превози".

В момента мениджмънтът на националния железопътен превозвач подготвя детайлен план от над 300 страници, в който са описани няколко сценария пред БДЖ - негативен, реалистичен и оптимистичен, каза още Владимиров.

В текстовете за залегнали дълбоки реформи, допълни изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ".

Припомняме, че ръководството на БДЖ пое ангажимент до края на февруари да представи своите предложения за реформа в сектора за периода 2015-2022 г., като до момента този план все още не е представен.

Като елементи от него Владимиров посочи, че се предвижда сериозно инвестиране на средства за закупуване на влакове, които да се движат в „южното направление" (София - Бургас)

Припомняме, там поетапно до 2020 г. се очаква да бъдат въведени в експлоатация високоскоростни жп отсечки, които ще свалят времето за пътуване между София и Бургас до рамките на около 3 часа.

Относно финансовото състояние на БДЖ в реформата е залегнало, че то се очаква да се подобри вследствие на увеличаване на собствените приходи. Държавата също ще участва, като минималният вариант е това да стане с минимум 210 млн. лева.

Владимиров заяви, че очаква и кредиторите на БДЖ, към които компанията има заеми за близо 600 млн. лв., да одобрят предстоящата стратегия.

Шефът на Холдинг БДЖ в същото време изрази съмнение, че към настоящия момент може да се говори за реален интерес към „БДЖ Товарни превози". Припомняме, че съмнение за продажбата на дружеството, изрази и транспортният министър Ивайло Московски.

Председателят на парламентарната комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения Гроздан Караджов заяви, че приватизацията на „БДЖ Товарни превози" е стратегически въпрос, но това по принцип е правилното решение. Задачата на ръководството на компанията в момента е да се опита да направи „БДЖ Товарни превози" по-привлекателна за спедиторските компании, които са тези, които разпределят пазара на транспортни услуги.

В „БДЖ Товарни превози" трябва да се наблегне значително на маркетинга, на привличането на нови клиенти, иначе финансовото състояние на дружеството ще се влошава.

Караджов все пак заяви, че в момента в България по-скоро е привилегирован автомобилният транспорт. Цените, които плащат тежкотоварните автомобили за преминаване през инфраструктурата ни не могат да покрият разходите за нейната поддръжка.

Той дори стигна по-далеч като заяви, че при сегашния вариант, всеки един от данъкоплатците плаща на всеки един превозвач на товари в света, който преминава през нашата територия. „За бедна държава като България, това е абсурдно. Час по-скоро трябва да изоставим тази практика", призова Гроздан Караджов.

На дискусията присъстваха още шефът на „БДЖ Товарни превози" Любомир Илиев, икономистите Георги Ангелов, Петър Ганев, Светла Костадинова, Георги Ганев и други.