Задължителен предмет "Технологии и предприемачество" се въвежда от следващата учебна година за учениците от 1-ви до 7-и клас.
Той ще замени избираемите досега предмети "Домашен бит и техника" за децата от началното училище и "Икономика" за прогимназистите.
Това каза заместник-министърът на образованието Милена Дамянова, цитирана от БНР.
Тя обясни, че се променя съдържанието на предмета във връзка с промените, настъпили в обществото и бита ни: днес вече използваме нови инструменти, нови домакински уреди, говорим за електронни магазини, за електронни плащания.
"Имаме два нови стандарта. Единият е "Инициативност и предприемчивост", а другият е "Здраве, екология и безопасност". Няма да се налага вече да се учат децата как да използват радиокасетофон, как да използват електрическо фенерче", обясни Дамянова.
Според нея е немислимо едно дете, което още на две години започва и знае как се пуска компютърът, тепърва да го учим в първи клас как да си пусне електрическото фенерче.
"Още в първи клас говорим вече що е то цена, пари, от гледна точка на това, че децата трябва да разбират, че за изработването на всяко едно изделие са необходими финансови средства", обясни зам.-министърът.
Учебният предмет Tехнологии и предприемачество е интегрален по своя характер и предоставя комплекс от основни технологични знания и методи на познание, обвързани с практиката на хората и житейския опит на учениците.
Включва широко разнообразие от теми, проблеми и дейности, свързани с техниката, технологиите и предприемачеството.
Предвижда се ученикът да усвоява знания, умения и позитивно отношение към труда, опазването на природната среда, здравословното поведение и инициативността.
Специфичните цели на предмета са:
1. Овладяване на базисни знания, умения и отношения, свързани с конструиране и моделиране, с изработване на макети, модели и изделия от хартия, картон, отпадъчни материали, вкл. пластмаса;
2. Изграждане на технологична грамотност;
3. Позитивно отношение към техниката и технологиите и разбиране на ролята им в живота на хората;
4. Разбиране значимостта на различни професии и необходимостта от лидери за развитието на общността;
5. Възпитаване в инициативност и предприемчивост като съществен елемент на обща култура и на общообразователна подготовка;
6. Начално усвояване на някои икономически знания.
Новият стандарт "Инициативност и предприемчивост" в първи клас включва назоваване на машини, апарати и техника, с които си служат хората от познати професии.
Темата Техника е допълнена с подтема Енергия, чрез която се поставя основа за надграждане на знания, умения и отношения за подкрепа на устойчивото развитие и здравословен начин на живот.
Учебното съдържание за опазване на енергийните ресурси е обвързано с формиране на обществени и граждански компетентности.
Обособяването на тема Предприемачество очертава нов приоритет върху умението за превръщане на идеите в действия , личната инициативност, организираност, креативност и мотивация за успех, върху умението за работа в екип.
Поставя се основата за изграждане на икономическа култура, която ще се разширява в следващите образователни етапи.
Децата в 1 клас ще се запознаят с предназначението на колелото и оста в техниката и бита, ще получат познания за различните начини за задвижване и управление на играчки, модели и правилата за безопасна работа с електроуреди, уреди, прибори.
В областта предприемачество за 1 клас децата ще бъдат запознати с различните видове професии, основните видове стоки.
За второкласниците са предвидени познания за правилата за безопасна работа с електроуреди, уреди прибори, устройства, инструменти и др. (прахосмукачка, сешоар).
В областта инициативност и предприемачество за 2 клас е предвидено да се обяснява значимостта на всяка професия и необходимостта от заплащане на положения труд.
В програмата за 3 клас са добавени начините за пестене на енергията, за отопление и осветление на сградите и жилищата.
В програма за 4 клас също са направени промени - добавено е обяснение за необходимостта от преработване на отпадъчни материали за получаване на енергия.
dk
на 07.11.2012 в 11:00:06 #15Дааа, поредните глупости в образованието. За да се усвоят едни пари от едни наши хора. Като от години провежданите курсове по компютърна грамотност за безработни. Учат ги на Уърд и Ексел. Накрая пак нищо не знаят за компютрите и пак не си намират работа, но е отчетена дейност, нашите хора са взели парите. Трябва да се набляга повече на етиката, стандартните граматика и математика, физкултура, природознание и екология. В по-големите класове да се тръгне към химията, физиката и т.н. За технологии може да се говори когато вече имат известни понятия от тези предмети. Или по-точно в тях. Моля ви, имайте милост, не измъчвайте децата в името на някакви пари, нека всичко върви по реда си.
Ролинс
на 07.11.2012 в 06:18:21 #14технологии и предприемачество? икономика? Учат децата ни на капиталистическа пропаганда.
dragko
на 07.11.2012 в 02:53:49 #13Тъпо,тъпо......
LORD_SLIM
на 07.11.2012 в 00:55:07 #12Образованието е под всякаква критика,учителите-демотивирани с ниски заплати,гледат да отбия номера,учениците с тотално изкривени ценностни системи,пък и какво значение имат оценките в средното като има над 50 ВУЗ-а.Подрастващото поколение е ограничено и неграмотно,аз не виждам каква Икономика учат,те не могат да пишат като завършат.Университетите зажадняли за студентски такси прилапва всеки кандидат за слава,а после работодателите да му мислят.Младите са толкова малко,че случващото се в образователната система е направо геноцид за България.
x-man
на 06.11.2012 в 19:10:26 #11Все пак да спомена..... нужда от лидери наистина има........ само лидерите да не са ТИКВИ.
x-man
на 06.11.2012 в 19:08:10 #10"astral-projection | 06.11.2012 16:47 Промивка на мозъци. Особено точка 4 за нуждата от лидери. Вместо да насърчават индивидуалното мислене, ще възпитават децата да се кланят на авторитети." Ами още от малки ще ги учат как да бъдат роби на капиталистите... не бих се учудил след някоя друга година да започнат да ги обучават за нуждата от кредити и как с тези кредити трябва да се купуват безмислени боклуци.
Hlebarkata
на 06.11.2012 в 18:17:57 #9Да се въведе и това - по бездомни пумита и залагане на капани с отровна храна
Дик
на 06.11.2012 в 18:02:50 #8А защо не предмет; Банкова измамна система, Банкстери и как се съсипва един живот още от люлката!!
бББ
на 06.11.2012 в 17:22:02 #7Провеждат урок по полово възпитание. Учителката почва отдалече: - Деца, вие растете, променяте се и в скоро време момченцата ще почнат да обръщат повече внимание на момиченцата, а момиченцата обратно - ще почнат да се интересуват от момченца. Иванчо, с досада я прекъсва: - Госпожо, може ли тези от нас, коите вече се ч###т на поразия, да излезем да поритаме топка?
Bobby_gBG
на 06.11.2012 в 16:59:54 #64. astral-projection | 06.11.2012 16:47 Промивка на мозъци. Особено точка 4 за нуждата от лидери. Вместо да насърчават индивидуалното мислене, ще възпитават децата да се кланят на авторитети. ------------------------------ Всъщност като я прочетох по-скоро ги учат на типично българското "много вожд малко индианец" - всеки иска да е лидер, ако ще и 2 човека да води, ама шеф да е...
evilfreak
на 06.11.2012 в 16:54:30 #5Какви са тия глупости и колко ли държавни пари са похарчени докато се стигне до тази простотия.... 1. Децата учат куп безполезни неща 2. Като цяло не се учи... За капак ще набутат поредната помия в образованието.....Предприемачество не се учи ... или си предприемач, или не си....За да можеш да реализираш идея/проект държавата трябва да работи с теб, а не против теб, както е в момента
astral-projection
на 06.11.2012 в 16:47:35 #4Промивка на мозъци. Особено точка 4 за нуждата от лидери. Вместо да насърчават индивидуалното мислене, ще възпитават децата да се кланят на авторитети.
Комита
на 06.11.2012 в 15:58:51 #3Поредната малоумщина на управляващите безмозъчни герберасти. Да видим какво са измъдрили управляващите: 1.Няма да се налага вече да се учат децата как да използват радиокасетофон, как да използват електрическо фенерче", обясни Дамянова. 2.За второкласниците са предвидени познания за правилата за безопасна работа с електроуреди, уреди прибори, устройства, инструменти и др. (прахосмукачка, сешоар). Смята ли госпожаа зам. министър, че децата не знаят какво е туй нещо прахосмукачка и сешоар и не са ги ползвали? Значи няма да учат за ел. фенерчета, а за прахосмукачки и сешоари. Няма що- голямо нововъведение!
Balkandji Yovo
на 06.11.2012 в 15:23:37 #2nikola345
на 06.11.2012 в 14:11:56 #1