Задължителен предмет "Технологии и предприемачество" се въвежда от следващата учебна година за учениците от 1-ви до 7-и клас.

Той ще замени избираемите досега предмети "Домашен бит и техника" за децата от началното училище и "Икономика" за прогимназистите.

Това каза заместник-министърът на образованието Милена Дамянова, цитирана от БНР.

Тя обясни, че се променя съдържанието на предмета във връзка с промените, настъпили в обществото и бита ни: днес вече използваме нови инструменти, нови домакински уреди, говорим за електронни магазини, за електронни плащания.

"Имаме два нови стандарта. Единият е "Инициативност и предприемчивост", а другият е "Здраве, екология и безопасност". Няма да се налага вече да се учат децата как да използват радиокасетофон, как да използват електрическо фенерче", обясни Дамянова.

Според нея е немислимо едно дете, което още на две години започва и знае как се пуска компютърът, тепърва да го учим в първи клас как да си пусне електрическото фенерче.

"Още в първи клас говорим вече що е то цена, пари, от гледна точка на това, че децата трябва да разбират, че за изработването на всяко едно изделие са необходими финансови средства", обясни зам.-министърът.

Учебният предмет Tехнологии и предприемачество е интегрален по своя характер и предоставя комплекс  от основни технологични знания и методи на познание, обвързани с практиката на хората и житейския опит на учениците.

Включва широко разнообразие от теми, проблеми и дейности, свързани с техниката, технологиите и предприемачеството.

Предвижда се ученикът да усвоява знания, умения и позитивно отношение към труда, опазването на природната среда, здравословното поведение и инициативността.

Специфичните цели на предмета са:

1. Овладяване на базисни знания, умения и отношения, свързани с конструиране и моделиране, с изработване на макети, модели и изделия от хартия, картон, отпадъчни материали, вкл. пластмаса;

2. Изграждане на технологична грамотност;

3. Позитивно отношение към техниката и технологиите и разбиране на ролята им в живота на хората;

4. Разбиране значимостта на различни професии и необходимостта от лидери за развитието на общността;

5. Възпитаване в инициативност и предприемчивост като съществен елемент на обща култура и на общообразователна подготовка;

6. Начално усвояване на някои икономически знания.

Новият стандарт  "Инициативност и предприемчивост" в първи клас  включва назоваване на машини, апарати и техника, с които си служат хората от познати професии.

Темата Техника е допълнена с подтема Енергия, чрез която се поставя основа за надграждане на знания, умения и отношения за подкрепа на устойчивото развитие и здравословен начин на живот.

Учебното съдържание за опазване на енергийните ресурси е обвързано с формиране на обществени и граждански компетентности.

Обособяването на тема Предприемачество очертава нов приоритет върху умението за превръщане на идеите в действия , личната инициативност, организираност, креативност и мотивация за успех, върху умението за работа в екип.

Поставя се основата за изграждане на икономическа култура, която ще се разширява в следващите образователни етапи.

Децата в 1 клас ще се запознаят с  предназначението на колелото и оста в техниката и бита, ще получат познания за различните начини за задвижване и управление на играчки, модели и правилата за безопасна работа с електроуреди, уреди, прибори.

В областта предприемачество за 1 клас децата ще бъдат запознати с различните видове професии,  основните видове стоки.

За второкласниците са предвидени  познания за правилата за безопасна работа с електроуреди, уреди прибори, устройства, инструменти и др. (прахосмукачка, сешоар).

В областта инициативност и предприемачество за 2 клас е предвидено да се обяснява значимостта на всяка професия и необходимостта от заплащане на положения труд.

В програмата за 3 клас са добавени  начините за пестене на енергията, за отопление и осветление на сградите и жилищата.

В програма за 4 клас също са направени промени -  добавено е обяснение за необходимостта от преработване на отпадъчни материали за получаване на енергия.