Лавинообразно зачестяват сигналите за грубо, арогантно и дори цинично отношение от страна на т.нар. фирми за вземания на стари задължения спрямо гражданите.
Читател на news.bg изпрати до редакцията ни аудиозапис на разговор с мъж, представил се за служител на една такава фирма. Аудиото е меко казано смущаващо, а поведението на „събирача" на просрочени плащания - скандално.
Представяме на вашето внимание този запис, подтикнал екипа на news.bg да се опита да провери какво се случва в страната ни след над 20 години преход.
Казусът повдигна въпроса доколко подобни дружества действат законно, имат ли право да извършват подобна дейност и дори да е така, допустимо ли е да работят чрез заплахи и закани.
Наша проверка установи, че случилото се с читателя ни съвсем не е прецедент. Свързахме се с близо 10 души, чиито контакти ни бяха предоставени от гражданско движение ДНЕС. Става въпрос за хора, живеещи в София, Пловдив, Хасково и други градове.
Записът с реплики от рода:
„ти гроба на баща си посещавал ли си", „ще имаш проблеми със здравето", „към теб вече пътува патрулка", „измий си ръчичките и се хвани за палците"
чуйте
Всички те са били абонати на БТК и преди години са се отказали от стационарния си телефон. В повечето от случаите отказването от тази услуга е станало преди 4,5 и повече години. Дълго време след това обаче от мобилния оператор Vivacom, който придоби БТК, не са си направили труда да уведомят абонатите си, че имат стари задължения.
И в един момент - години след прекратяване на отношенията с доставчика, потребителите все пак биват потърсени на мобилните си телефони от фирма за събиране на задължения, която ги предупреждава да платят недоказани дължими суми.
Бившите абонати биват уведомявани, че ако не платят до дни (най-често седмица или десетдневен срок), срещу тях ще бъде образувано дело, като към иска ще бъдат прибавени всички съдебни разноски. Стига се до заплахи, които варират от „ще ви изпратим патрулка", „ще ви посети съдия изпълнител","ще ви се развали здравето", до - „ще ви спрем пенсията".
Документи за задължения не биват предоставяни, а когато потребителите посетят офис на мобилния оператор, най-често им се казва, че и там не разполагат с данни за подобни дългове.
Разбира се, не подлагаме на съмнение факта, че най-вероятно част от абонатите имат задължения. Въпросът, който обаче буди притеснение е, защо те биват потърсени години, след като са прекратили отношения с телекомуникационната компания и защо много от тях биват заплашвани за дребни суми, които в повечето случаи са до 100 лева.
Случаят с предоставения запис от нашия читател е повече от притеснителен.
„Наскоро получих писмо, че през април 2012 г. е сключен договор за цесия между Виваком и „С. Г. Груп", в който пише, че починалият ми баща дължи от 2007 г. сумата от 15 лева, но за какво точно се дължат тези пари не става ясно. Последваха десетина обаждания с отправяне на заплахи за здравето ми, ако аз като наследник не платя тези пари", разказва А.Т.
Въпросния запис изобилства от изключително сериозни и дори цинични заплахи от сорта на „ти гроба на баща си посещавал ли си", „ще имаш проблеми със здравето", „към теб вече пътува патрулка", за да се стигне до изумителното - „измий си ръчичките и се хвани за палците".
Самият А. Т. ни призна, че съжалява, че не е записал първите обаждания от фирмата и обясни, че те са били доста по-заплашителни.
Още след първото обаждане мъжът е посетил офис на мобилния оператор, откъдето са му потвърдили, че действително баща му има дълг от 15 лева. Той обаче е отказал да ги плати, защото след подобно отношение на въпросната фирма е убеден, че става въпрос за рекет. Още повече от мобилния оператор не са му предоставили никакъв документ за дълга от 15 лева на починалия му баща, който според потърсилия го служител щял да набъбне до 3000 лева.
Мъжът вече е подал жалба в прокуратурата и е сигнализирал националния омбудсман.
Как работи схемата:
В последните години зачести практиката мобилни оператори, а и други финансови институции да търсят задълженията си за изминали години чрез т. нар. фирми за погасявания на вземания. Последните играят ролята на „лихвар", който търси дължимото от конкретното лице.
Преди да се стигне до това, мобилните оператори предоставят на дадена фирма, която са наели за извършването на подобни услуги, личните данни на абоната и прехвърлят задълженията му. Това става възможно посредством т. нар. цесия - договор, с който кредитор отстъпва своите вземания и правата по тях върху трето лице. От тук нататък фирмата започва да събира сама задълженията си към операторите.
Нашата проверка установи обаче, че нерядко хората биват заплашени със съдия изпълнител. Последното е особено интересно поради факта, че съдия няма как да опише каквото и да е било при липса на гражданско производство.
Залети сме от жалби от потребители срещу такива фирми, заяви пред news.bg председателят на Комисията за защита на личните данни Венета Шопова. Нещо повече, тя самата е била потърсена от една подобна фирма заради „дълг" към мобилния оператор. След проверка е изяснено, че шефът на КЗЛД няма задължения.
По думите й в повечето случай хората действително имат натрупани сметки, които не са покрили, а фирмите, които си ги търсят, действат легално. Мобилният оператор обаче е длъжен при прехвърляне на дългове на абонати и съответно на личните му данни, да уведоми потребителя.
Телекомите обаче се изхитрят, както отбеляза Шопова, и пропускат това си задължение, като „си измиват ръцете" с пълномощно, прехвърляйки отговорността на фирмата, която са наели. Тя от своя страна директно уведомява потребителите, че имат задължения и поставя срок за изплащането им до дни. От тук, по думите на шестима души, с които ние разговаряхме, започват и заплахите.
71-годишната учителка С.Я. от Хасково е била потърсена от човек, представил се за служител на същата фирма. Той твърдял, че синът й има натрупано задължение в размер на 64 лева за спрян през 2005 година стационарен телефон. Сега, седем години по-късно, жената бива уведомена с „извънсъдебна покана", че дължи сума. В нея от фирмата я уведомяват, че има 10-дневен срок да плати задължението си. Тя отказва, след което започват заплахи.
Държаха се възмутително, предупредиха ме, че ще викнат съдия изпълнител. Та аз съм учител, винаги съм си плащала всички сметки и задължения, дори ми пращат покани за кредити като лоялен клиент, споделя жената, която е категорична, че не дължи нищо и съответно няма и да плати.
Не така обаче постъпва друга жена, с която се свързахме. Р. К. от София също е била потърсена от въпросната фирма наскоро. След неколкократни позвънявания и заплаха, че ще й спрат пенсията, жената решава да плати сумата в размер на 33 лева, която е убедена, че не дължи. Имам си достатъчно главоболия, знам, че нямаше да издържи в съда, но просто нямам време и нерви да се занимавам, сподели пред нас тя.
Повечето от хората, с които разговаряхме, са възрастни и изказаха силни притеснения от проведените разговори. Бяха единодушни, че отношението към тях е било повече от грубо и изразиха учудване защо години наред не са били потърсени за натрупани дългове, които са категорични, че нямат.
След като сигнализирахме КЗЛД за проблема, от там апелираха потребителите да не се притесняват от „голословни заплахи", да проверяват дали наистина имат подобни задължения, като изискват документи за това и ако имат сериозни опасения, да не се колебаят да информират комисията.
Наша проверка показа, че действително в комисията има десетки жалби, подадени срещу въпросната фирма, като тези, които ние установихме обаче са определени за неоснователни.
В тази връзка от движение ДНЕС за пореден път напомнят, че задълженията на гражданите към топлофикационни, електроснабдителни и водоснабдителни дружества, както и на доставчиците на комуникационни услуги /мобилните оператори/ имат характер на „периодични плащания" по смисъла на Закона за задълженията и договорите и същите се погасяват с изтичане на тригодишна давност.
От там допълват, че ако мобилният оператор заведе дело срещу тях, гражданите не трябва пропускат да се позоват пред Съда на изтеклата давност, тъй като тя не се прилага служебно.
Свързахме се и с представител на въпросната фирма С.Г. Груп, който ни поиска записа на А. Т., за да провери съдържанието. След съгласието на читателя ни, той му беше предоставен.
Преди това от фирмата ни увериха, че наемат изключително спокойни и възпитани хора, които си вършат добре работата. Определиха подобни сигнали като клевета и атака от конкуренти.
До момента на качване на настоящия материал news.bg не е получил коментар от тях на изпратения запис.
По-късно С.Г. Груп, вместо коментар, изпратиха на свой ред запис на друг разговор с въпросния наш читател, чийто случай стана повод за този материал.
В името на обективността ви предлагаме и това кратко аудио.
Според А.Т. обаче, това е монтаж от две обаждания. Иначе мъжът признава, че си е изпуснал нервите, вбесен от десетките позвънявания, за което съжалява.
morison-hurley
на 24.11.2017 в 11:39:33 #45Здравейте, Това е г-н Морисън Хърли. Обявявам на широката общественост, че предлага услуги по заем с лихвен процент от 2%. Сумата на заема варира от 1,000 до 30,000,000 щатски долара. Заемът ни е бърз и лесен и може да бъде обработен до 24 часа след одобрението. И така, имате ли нужда от заем, за да изплатите дълга си? Имате ли нужда от търговски кредит или личен заем? Свържете се с нас сега и ние сме готови да ви помогнем. Имейл адрес: Morisonhurley@gmail.com
bah
на 14.07.2012 в 07:17:32 #44Важното е в началото да не се подадете после свиквате и внимавайте какво говорите по телефона, защото всичко се записва по-добре не вдигайте.Едно обещание че ще платите нищо не значи живота е променлив.Сменете си телефонните номера а писмата прочитайте с чувство за хумор и късайте.Към държавата бъдете изрядни и проблеми няма да имате.Спечелил съм дела срещу банки в щатите в БГ ще ги направя на кайма.Казвам го на мои познати в България, но те изпитват страх затова мисля да отскоча и да заборчея тогава ще им покажа как се прави на практика
Матю
на 13.07.2012 в 22:48:12 #43putio | 13.07.2012 20:09 > страната се казва Deutchland putio | 13.07.2012 20:12 > Deutshland извинете Пак не го нацели. Айде успех на третия опит!
Св
на 13.07.2012 в 22:44:15 #42niamanick, не съм от такава фирма и нямам нищо общо с такава позорна дейност. Дори хазяина ми беше съдебен изпълнител и оттам видях що за стока са тези долни индивиди. Просто това за 1-месечния срок го видях тук: http://tv7.bg/news/society/8687712.html Не съм юрист и само повтарям това, което съм разбрал и доколкото съм разбрал. Наистина има определени тънкости и букви от закона, заради които може вместо да си отстоиш правата да се прецакаш сам.
Nik604
на 13.07.2012 в 20:00:39 #41chelebito-chervenieq oligofren - tezi gluposti ot ruskata televiziq li gi cherpish??
griffin
на 13.07.2012 в 19:44:34 #40телефона мое да отворен, ама аз съм задръстеняк и те така
Miki
на 13.07.2012 в 19:08:37 #39Добре де, нали във всяко известие за плащане на сметки за отопление, ток, вода и телефон освен настоящата сметка за месеца, има и графа за минали задължения? Ако такива има, те се прибавят към сметката за месеца. Такива неплатени сметки от минали времена не трябва въобще да се плащат. Ако абоната не плати задължението си, то се прибавя към задължението му през следващия месец. И още нещо, което трябва да разберете: Задавали ли сте си въпроса защо никоя от тези фирми не смее да прибере задълженията на мургавите братя и то говорим за реални задължения. А ние агнетата плащаме и измислени такива плюс всичко останало. Взимайте пример от циганите докато не е станало късно.
kecbaq
на 13.07.2012 в 18:12:15 #38вижте истината за това каво се случва и как ни замазват очите http://www.5strike.com/bg/invitation/bylink/74632
HydroPower
на 13.07.2012 в 17:42:56 #37В нашата тъпа държава всичко ще се оправи като се обесят няколко стотин души.....на публично място!!!
fucici
на 13.07.2012 в 16:49:58 #36Специално за гр.Русе. Ако ви безпокоят такива, моля пишете на и-мейл: fucici@mail.bg
nadan
на 13.07.2012 в 16:42:07 #35Всички събирачи на вземания работят с мутри и биячи. Ходят по двама, трима, говорят и заплашват. Хората си продават апартаментите в паника и на безценица, че може да ги пребият и ги е страх. Защото фирмите за събиране на задължения са на по-големи мутри и не се знаят кой стои зад гърба им. Няма оправия. Затова никакви лизингови фирми. Мобилните ни оператори са същата стока.
Ivan Костофф
на 13.07.2012 в 15:51:38 #34Да живее демокрацията
futiii
на 13.07.2012 в 15:47:03 #33ИМАМ СЪЩИЯТ ПРОБЛЕМ С ФИРМА "ФРОНТЕКС"-НАГЛИ И НАХАЛНИ ХОРА. ОПИТВАТ СЕ ДА МЕ СПЛАШАТ НО НЕ СТАВА-ПЛАШАТ ГАРГИТЕ!!!!
Св
на 13.07.2012 в 14:45:56 #32Ако имате сметки по-стари от 3 години, трябва в срок от ЕДИН МЕСЕЦ след като са ви ги поискали съдебно, да се позовете на изтеклата давност, но ако изпуснете този 1-месечен срок, губите закрилата на давностния срок. Това е съществената тънкост. http://tv7.bg/news/society/8687712.html
mrasnika
на 13.07.2012 в 14:18:02 #31Безпартиен | 13.07.2012 13:00 Мутрите са плод на порочна и уродлива ценностна система, те са изходен продукт с никаква стойност, временно явление! Патриотите въплащават най висши обществени форми и идеали, които са фундаментални за всяко общество. Точно човешките ценностите правят едно общество силно и неподатливо на външно влияние, за това съм убеден, че един ден хората ще се обединят срещу упадъка, въпрос на време е да го осъзнаят. Лошото е, че много хора мислят само за хляба или как да имигрират.
Св
на 13.07.2012 в 14:16:57 #30Драги българи, според закона има 3-годишна давност за периодичните плащания - ток, вода, телефон. Ако до 3 години не са си взели задължението, може най-учтиво да ги упътите да одят у лево.
unrealtournament
на 13.07.2012 в 13:52:49 #29Никога не се хващайте на хорото с виваком. Отваратителни боклуци! Иска ми се този цървул който заплашваше човека да ми дойде на варатата. Ще го насека с брадвата и ще го шибам в устата умрял!
NaN
на 13.07.2012 в 13:33:31 #28Въпросния запис изобилства от изключително сериозни и дори цинични заплахи от сорта на „ти гроба на баща си посещавал ли си", „ще имаш проблеми със здравето", „към теб вече пътува патрулка", за да се стигне до изумителното - „измий си ръчичките и се хвани за палците". -------------------------------- Ами нашата съдебна система ни пази!!!
rancid
на 13.07.2012 в 13:33:11 #27В СГ Груп повечето телефонист(ки) са амфетаминови наркомани Следващия път като ви звъннат може успешно да ги засегнете на тази тема
Зъболекаръ
на 13.07.2012 в 13:22:42 #26Да бе и аз не мога да разбера как така дълговете се наследяват що за глупост? Дори и дълговете да са на родител какво общо има децата с дълговете на родителите !? А отностно подобни инкасофирми, такива ги има навсякъде, само че на запад не заплашват а просто ти пращат културно писмо с което те канят да си платиш, ако не го направиш следва запор и съд и ако държиш малка сума тя набъбва страшно много от цялата процедура. Ако нямаш пари и си безработен, тогава взимат на босия цървулите както се казва, но си има регистър получаваш червена точка и няма да се намери банка която да ти даде кредит или оператор които да ти предложи комуникационни услуги. Явно в БГ са побългарили работата и някакви селяни се изживяват като мутри от 90те, най-добре засегнатите да подадат оплакване в полицията и прокоратурата за рекет и заплахи.