Лавинообразно зачестяват сигналите за грубо, арогантно и дори цинично отношение от страна на т.нар. фирми за вземания на стари задължения спрямо гражданите.

Читател на news.bg изпрати до редакцията ни аудиозапис на разговор с мъж, представил се за служител на една такава фирма. Аудиото е меко казано смущаващо, а поведението на „събирача" на просрочени плащания - скандално.
Представяме на вашето внимание този запис, подтикнал екипа на news.bg да се опита да провери какво се случва в страната ни след над 20 години преход.

Казусът повдигна въпроса доколко подобни дружества действат законно, имат ли право да извършват подобна дейност и дори да е така, допустимо ли е да работят чрез заплахи и закани.

Наша проверка установи, че случилото се с читателя ни съвсем не е прецедент. Свързахме се с близо 10 души, чиито контакти ни бяха предоставени от гражданско движение ДНЕС. Става въпрос за хора, живеещи в София, Пловдив, Хасково и други градове.

Записът с реплики от рода:
„ти гроба на баща си посещавал ли си", „ще имаш проблеми със здравето", „към теб вече пътува патрулка", „измий си ръчичките и се хвани за палците"
чуйте

Всички те са били абонати на БТК и преди години са се отказали от стационарния си телефон. В повечето от случаите отказването от тази услуга е станало преди 4,5 и повече години. Дълго време след това обаче от мобилния оператор Vivacom, който придоби БТК, не са си направили труда да уведомят абонатите си, че имат стари задължения.

И в един момент - години след прекратяване на отношенията с доставчика, потребителите все пак биват потърсени на мобилните си телефони от фирма за събиране на задължения, която ги предупреждава да платят недоказани дължими суми.

Бившите абонати биват уведомявани, че ако не платят до дни (най-често седмица или десетдневен срок), срещу тях ще бъде образувано дело, като към иска ще бъдат прибавени всички съдебни разноски. Стига се до заплахи, които варират от „ще ви изпратим патрулка", „ще ви посети съдия изпълнител","ще ви се развали здравето",  до - „ще ви спрем пенсията".

Документи за задължения не биват предоставяни, а когато потребителите посетят офис на мобилния оператор, най-често им се казва, че и там не разполагат с данни за подобни дългове.

Разбира се, не подлагаме на съмнение факта, че най-вероятно част от абонатите имат задължения. Въпросът, който обаче буди притеснение е, защо те биват потърсени години, след като са прекратили отношения с телекомуникационната компания и защо много от тях биват заплашвани за дребни суми, които в повечето случаи са до 100 лева.

Случаят с предоставения запис от нашия читател е повече от притеснителен.
„Наскоро получих писмо, че през април 2012 г. е сключен договор за цесия между Виваком и „С. Г. Груп", в който пише, че починалият ми баща дължи от 2007 г. сумата от 15 лева, но за какво точно се дължат тези пари не става ясно. Последваха десетина обаждания с отправяне на заплахи за здравето ми, ако аз като наследник не платя тези пари", разказва А.Т.

Въпросния запис изобилства от изключително сериозни и дори цинични заплахи от сорта на „ти гроба на баща си посещавал ли си", „ще имаш проблеми със здравето", „към теб вече пътува патрулка", за да се стигне до изумителното - „измий си ръчичките и се хвани за палците".

Самият А. Т. ни призна, че съжалява, че не е записал първите обаждания от фирмата и обясни, че те са били доста по-заплашителни.

Още след първото обаждане мъжът е посетил офис на мобилния оператор, откъдето са му потвърдили, че действително баща му има дълг от 15 лева. Той обаче е отказал да ги плати, защото след подобно отношение на въпросната фирма е убеден, че става въпрос за рекет. Още повече от мобилния оператор не са му предоставили никакъв документ за дълга от 15 лева на починалия му баща, който според потърсилия го служител щял да набъбне до 3000 лева.
Мъжът вече е подал жалба в прокуратурата и е сигнализирал националния омбудсман.

Как работи схемата:
В последните години зачести практиката мобилни оператори, а и други финансови институции да търсят задълженията си за изминали години чрез т. нар. фирми за погасявания на вземания. Последните играят ролята на „лихвар", който търси дължимото от конкретното лице.
Преди да се стигне до това, мобилните оператори предоставят на дадена фирма, която са наели за извършването на подобни услуги, личните данни на абоната и прехвърлят задълженията му. Това става възможно посредством т. нар. цесия - договор, с който кредитор отстъпва своите вземания и правата по тях върху трето лице. От тук нататък фирмата започва да събира сама задълженията си към операторите.

Нашата проверка установи обаче, че нерядко хората биват заплашени със съдия изпълнител. Последното е особено интересно поради факта, че съдия няма как да опише каквото и да е било при липса на гражданско производство.

Залети сме от жалби от потребители срещу такива фирми, заяви пред news.bg председателят на Комисията за защита на личните данни Венета Шопова. Нещо повече, тя самата е била потърсена от една подобна фирма заради „дълг" към мобилния оператор. След проверка е изяснено, че шефът на КЗЛД няма задължения.

По думите й в повечето случай хората действително имат натрупани сметки, които не са покрили, а фирмите, които си ги търсят, действат легално. Мобилният оператор обаче е длъжен при прехвърляне на дългове на абонати и съответно на личните му данни, да уведоми потребителя.
Телекомите обаче се изхитрят, както отбеляза Шопова, и пропускат това си задължение, като „си измиват ръцете" с пълномощно, прехвърляйки отговорността на фирмата, която са наели. Тя от своя страна директно уведомява потребителите, че имат задължения и поставя срок за изплащането им до дни. От тук, по думите на шестима души, с които ние разговаряхме, започват и заплахите.

71-годишната учителка С.Я. от Хасково е била потърсена от човек, представил се за служител на същата фирма. Той твърдял, че синът й има натрупано задължение в размер на 64 лева за спрян през 2005 година стационарен телефон. Сега, седем години по-късно, жената бива уведомена с „извънсъдебна покана", че дължи сума. В нея от фирмата я уведомяват, че има 10-дневен срок да плати задължението си. Тя отказва, след което започват заплахи.
Държаха се възмутително, предупредиха ме, че ще викнат съдия изпълнител. Та аз съм учител, винаги съм си плащала всички сметки и задължения, дори ми пращат покани за кредити като лоялен клиент, споделя жената, която е категорична, че не дължи нищо и съответно няма и да плати.

Не така обаче постъпва друга жена, с която се свързахме. Р. К. от София също е била потърсена от въпросната фирма наскоро. След неколкократни позвънявания и заплаха, че ще й спрат пенсията, жената решава да плати сумата в размер на 33 лева, която е убедена, че не дължи. Имам си достатъчно главоболия, знам, че нямаше да издържи в съда, но просто нямам време и нерви да се занимавам, сподели пред нас тя.

Повечето от хората, с които разговаряхме, са възрастни и изказаха силни притеснения от проведените разговори. Бяха единодушни, че отношението към тях е било повече от грубо и изразиха учудване защо години наред не са били потърсени за натрупани дългове, които са категорични, че нямат.

След като сигнализирахме КЗЛД за проблема, от там апелираха потребителите да не се притесняват от „голословни заплахи", да проверяват дали наистина имат подобни задължения, като изискват документи за това и ако имат сериозни опасения, да не се колебаят да информират комисията.

Наша проверка показа, че действително в комисията има десетки жалби, подадени срещу въпросната фирма, като тези, които ние установихме обаче са определени за неоснователни.

В тази връзка от движение ДНЕС за пореден път напомнят, че задълженията на гражданите към топлофикационни, електроснабдителни и водоснабдителни дружества, както и на доставчиците на комуникационни услуги /мобилните оператори/ имат характер на „периодични плащания" по смисъла на Закона за задълженията и договорите и същите се погасяват с изтичане на тригодишна давност.
От там допълват, че ако мобилният оператор заведе дело срещу тях, гражданите не трябва пропускат да се позоват пред Съда на изтеклата давност, тъй като тя не се прилага служебно.

Свързахме се и с представител на въпросната фирма С.Г. Груп, който ни поиска записа на А. Т., за да провери съдържанието. След съгласието на читателя ни, той му беше предоставен.

Преди това от фирмата ни увериха, че наемат изключително спокойни и възпитани хора, които си вършат добре работата. Определиха подобни сигнали като клевета и атака от конкуренти.

До момента на качване на настоящия материал news.bg не е получил коментар от тях на изпратения запис.

По-късно С.Г. Груп, вместо коментар, изпратиха на свой ред запис на друг разговор с въпросния наш читател, чийто случай стана повод за този материал.
В името на обективността ви предлагаме и това кратко аудио.

Според А.Т. обаче, това е монтаж от две обаждания. Иначе мъжът признава, че си е изпуснал нервите, вбесен от десетките позвънявания, за което съжалява.