Solar Impulse 2 с незапланувано кацане в Япония на път от Китай за Хаваи заради лоши метеорологични условия, съобщават световни агенции.

Така историческият опит да се прекоси Тихият океан със задвижван само от слънчева енергия самолет беше временно преустановен. Лошото време е принудило организаторите да вземат решение самолетът да кацне в Нагоя.

Припомняме, Solar Impulse 2 излетя от Нанджин, Китай, в събота в опит да достигне до Хаваи за шест денонощия.

62-годишният пилотът Андре Боршберг, съосновател и изпълнителен директор на проекта, който е на стойност 150 милиона долара, по план трябва да се храни, спи и всичко останало в едноместния кокпит по време на полета. Той практикува йога и медитация, за да се справи с психологическите и физически предизвикателства по време на пътешествието.

Боршберг беше във въздуха 36 часа преди да се насочи за извънредно кацане в Япония.

Екипът, който му помага от земята, сега чака по-чисто небе преди да се насочи към Хаваи.

Съоснователят на проекта Бертран Пикар, партньор на Андре Боршберг в околосветското пътешествие, който следи полета от Монако, изтъкна, че „ние не сме смелчаги, ние сме пътешественици".

Безопасността е топ сред приоритетите ни. Всеки е много щастлив със самолета, но времето не е подходящо. Кацаме в Нагоя и ще чакаме по-добри условия, за да продължим, добави той.

Това е седмият тур от околосветското пътешествие на „слънчевия" самолет.

Екипът трябваше да чака месец в Китай заради лошото време. Самолетът се нуждае не само от благоприятни ветрове, но и от чисто небе през деня, за да събере достатъчно енергия от слънцето, което да му позволи да лети през нощта.

Околосветското пътешествие има за цел да демонстрира, че и при такива обстоятелства могат да бъдат използвани екологично чисти технологии. Solar Impulse 2 е модернизирана версия на захранван от слънчеви батерии самолет, който прекоси Америка през 2013 година. Той лети с помощта на повече от 17 хиляди соларни клетки, които са разположени по фюзелажа, крилата и опашката на самолета - може да лети и през нощта благодарение на съхраняването на енергия в батерии, които са с тегло 633 килограма. Крилата на Solar Impulse 2 са големи колкото на „Боинг" 747, но тежи колкото семеен автомобил (2,6 тона).

Самолетът се движи със скорост колкото един семеен автомобил, което е и предизвикателство за този етап от пътешествието, тъй като трябва да се вземе разстояние от 8 172 километра през океана. Пилотът се е запасил с 2,5 килограма храна и 3,5 литра вода на ден.

Пътешествието започна на 8 март от Абу Даби. Самолетът кацна в Оман, Индия и Мианмар, а след това в два китайски града. След Хаваи самолетът ще се насочи към Финикс. Околосветската обиколка, 35 хиляди километра, ще продължи със спирки в Средния Запад на САЩ, Ню Йорк, Южна Европа или Северна Африка и ще приключи в Абу Даби. Solar Impulse 2 може да се превърне в първия захранван от слънчева енергия самолет, без капка гориво, обиколил света.