Минимум 15 нови електромотрисни влака и 30 шинобуси да закупи БДЖ през следващите 7 години предвиждат проектопредложенията на Средносрочната стратегия за развитие на железниците и Плана за оздравяване на БДЖ. Това заяви изпълнителният директор на БДЖ Владимир Владимиров по време на представяне на първоначалната документация в Министерството на транспорта, съобщи money.bg.

Пред журналисти той заяви, че разработения документ е от 350-400 страници и сега предстои неговото публикуване за публично обсъждане. "По-оптимистичният план, от общо три възможности, предвижда закупуването на 30 електромотрисни влака", каза още Владимиров.

Друга точка в плана е оптимизиране на всички дейности в компанията, както и внедряването на интелигентни системи за контрол и управление на железниците. Като цяло при реализиране на реалистичния вариант се предвиждат инвестиции от 210 млн. лв. за 7 години, оптимистичният вариант предвижда капиталовложения от 430 млн. лева, стана ясно от думите му.

По отношение на погасяването на задълженията към кредиторите са необходими допълнителни средства в размер на около 300 млн. лв. Ако се продаде БДЖ Товарни превози, сумата може да намалее до около 134 млн. лв., смята шефът на БДЖ.

По думите на Владимиров от неоперативни активи като вагони локомотиви, почивни станции и др. може да се реализират приходи от около 70 млн. лв. В плана е заложен и механизъм за уреждане на дълговете на БДЖ към НКЖИ, които са в размер на 75 млн. лв.

По отношение на развитието на железопътната инфраструктура генералният директор на НКЖИ Милчо Ламбрев заяви, че се работи по това да се завърши направлението Сръбска граница - София - Пловдив - Бургас (както и турска и гръцката граници, - б.а.).

За първи път Ламбрев посочи, че НКЖИ има намерение да инвестира 1.4 млрд. лв. за цялостна рехабилитация на линията София-Варна.

"Това ще доведе до намаляване на времепътуването от 6 часа и 50 минути до 5 часа и 50 минути, каза още Ламбрев. В отговор министър Московски заяви, че едва ли ще е възможно националният бюджет да финансира изцяло тази модернизация, но ще се мисли за реализирането на отделни отсечки", каза шефът на Железопътна инфраструктура.

Ламбрев говори, че НКЖИ е готови да се откаже и дори да демонтира жп отсечки, ако те не са рентабилни. Такъв пример е линията Септември-Добринище, която носи загуба от 5 млн. лв. на година. Други подобни линии са София - Банкя и др. "Възможно е някои от линиите да бъдат дадени и на концесия", каза още Ламбрев.

Припомняме, че Средносрочната стратегия за развитие на железниците беше възможна за разработка от парламентарната комисия по транспорт, като тя трябваше да е готова в края на февруари. Днес министърът на транспорта Ивайло Московски се извини за забавянето, но посочи, че то е било необходимо, за да се извърши по-подробен анализ на ситуацията и да се очертаят подходящите мерки.

Приемането на стратегия е необходимо, за да може страната ни да поиска от Европейската комисия възможност да подпомогне финансово БДЖ. Така компанията ще може да пристъпи към обявените по-горе намерение за закупуване на нов подвижен състав и погасяване на задълженията си.

Нa събитието присъстваха ресорният министър Ивайло Московски, ръководството на БДЖ, генералния директор на НКЖИ Милчо Ламбрев, представители на Изпълнителната агенция "Железопътна администрация", депутати от различни парламентарни групи.