От месец насам поръчките към българските машиностроителни фирми намаляват драстично, а в някои от предприятията вече се работи на непълно работно време. Всичко това е в резултат на негативното отражение на кризата в Украйна в нашата родина. В пловдивски завод за мотокари от 5000 служители преди, сега са останали само 150, повечето около 60-годишни.

„Работа в този период трудно се намира, не е само при нас, а и в другите производства. Всичко е свързано с пазара в Русия и Украйна", обяснява Тошко Павлев, който работи в завода от 1977 г., цитиран от БиТиВи.

От началото на кризата рублата се обезценила с над 20%, а украинската гривна поне три пъти повече. Това автоматично оскъпява стоките, включително и българските мотокари, стругове и машини, които основно се изнасят.

Българските фирми вече усещат негативния ефект. По мнението на изпълнителния директор на фирма за мотокари и електрокари Петър Петров ако до 2-3 месеца тази ситуация не се реши, по всяка вероятност кризата от локална ще прерасне в световна.

По думите му това е един голям пазар, който на практика ще загубим. Половината от продукцията за износ на неговото предприятие е предназначена именно за кризисните пазари в Русия, Украйна и Казахстан. От началото на годината поръчките са паднали близо три пъти. В резултат хората на непостоянни трудови договори са освободени. Останалите са на непълно работно време.
Тошко Павлев споделя, че в пловдивския завод работят наполовина - само в понеделник, вторник и сряда. Съответно заплатата също е наполовина. Той обяснява, че намаляват заплатите на служителите, защото продукцията не се изкупува.

Ситуацията не е по-различна в целия сектор, където са заети повече от 100 000 души. „При едно намаляване на износа - чувствително, каквото започва да се очертава, ще доведе неминуемо до оптимизиране на персонала и до съкращения", категоричен е председателят на браншовата камара по машиностроене Илия Келешев.

Засега управителят на фирмата за мотокари се надява да компенсира загубите като увеличи продажбите към други пазари.