Бившият зам.-министър на правосъдието в кабинета "Орешарски" Искрен Маринов, заедно с дългогодишен митничар и специалист по недвижими имоти се обединиха в ново сдружение за защита на потребителите.

По време на първата си пресконференция от новата асоциация разкритикуваха дейността на сегашната Комисия за защита на потребителите, която според тях не работи ефективно. Не са активни и останалите държавни инспекционни органи, смятат от новооучреденото сдружение.

"За 2014 г. са обявени 34 000 инспекции. Актовете са само 3 300, което е по-малко от 10 % от общата инспекция", каза председателят на НАЗП Стоил Алипиев.

Тези 34 хил. инспекции като се разделят на броя на служителите и на работните дни, означава, че в рамките на един работен ден е извършена по-малко от една инспекция. А по отношение на актовете - за 12 дни всички служители на КЗП са направили само един акт.

Обект на интерес от новоучредената асоциация бе и Българската асоциация за безопасност на храните, която според специалистите от бранша „уби бившия ветеринарен контрол".

"БАБХ не публикува своите отчети и бюджети на сайта си. Екипът на Национална асоциация защита на потребителите ще бъде коректив за работата на държавните контролни органи", декларираха новите наблюдатели.

Те ще следят и работата на браншовите организации. "Самата комисия трябва да насърчава браншовите организации да споделят всички изготвени добри практики в техния сектор. КЗК трябва да работи и подпомага браншовите организации", заявиха от НАЗП.

Те дадоха пример, че от Националното сдружение "Недвижими имоти" имало идея да подпишат споразумение с Комисията за защита на потребителите, но това не е станало. "Сигналите, подадени от сдружението, не бяха приети от организацията", каза Алипиев.

Защита на лоялните търговци е поредният аспект от работата на новата организация. "Публична тайна е, че търговците, които спекулират, сякаш имат защита".

Петата част от системата са потребителските организации. "Много важна част от системата са самите потребители. Има стоки, които се потребяват ежедневно от гражданите, има и други, чиято честота на ползване е по-рядка. За това НАЗП ще работи с браншовите организации, за да достига до потребителите. Обявяваме безкомпромисна война срещу нелоялните търговски практики", споменаха от асоциацията.

Те се обявиха за бързо решаване на рекламации между потребители и спорове с търговец. "Около 570 случаи са отправени към помирителна комисия на КЗП. Само 70 от тях са решени.

Въпреки, че КЗП има ресурси, не са направени корекции, предложения за промяна на нормативната база", дадоха пример от новата асоциация. От НАЗП не уточниха как ще подхванат войната с монополите, само споменаха някои от сферите - енергетика, телекомуникация.

От новоучредената Националната асоциация „Защита на потребителите" (НАЗП) обявиха, че ще се финансират според регламентираните в закона начини, което значи - от държавата след първата им година на учредяване, както и от европроекти.