България е на 16-то място в света по изчакване на опашки, съобщи Златозар Златев, управител на компанията Client X. През 2012 година се е провело 4-тото по рода си проучване на опашките от компании чрез тайни клиенти, организирани от MSPA Европа.

Изследването обхваща 24 държави като проучваните обекти са банки, пощи, хранителни магазини, офиси за продажба на билети и заведения.

Целта на изследването е да се оцени времето, което отнема на клиентите да достигнат началото на опашката, както и отношението на служителите. Предадени са близо 3000 отчета, с което това проучване се оказва най-мащабното от всички досега.

Юлиана Горанова, главен изследовател на Client X, съобщи, че през 2012 са необходими средно 9 минути на клиент, за да достигне началото на опашката, като в България цифрата е 4,49 мин.

За България най-продължително се чака в пощенските клонове като средното необходимо време е 17 минути и 4 секунди. След него се нареждат билетните каси на ЖП гарите и банковите офиси с по 12 минути.

Проучването отчита, че най-дългите и продължителни опашки са в Русия, където и клиентите са най-недоволни. Процентът на добро обслужване за България е между 65 и 70%.

„Мистериозните проверки са единственият начин, по който компаниите могат да измерят точно колко добре или колко лошо се обслужват техните клиенти.

Проучването показва, че в тези трудни за търговците на дребно времена намалените стандарти са оказали средно влияние върху обслужването на клиентите", смята президентът на MSPA.

За България е отчетен силен интерес към този подход на проучване, тъй като методът е максимално обективен.