10 неправителствени организации, работещи с деца, родители и социални институции си подават ръка за активното участие на бащите в живота на децата.

Кампанията „Да бъдеш баща" е част от международната кампания Mencare, която се провежда в над 20 държави и е насочена именно към ролята на бащинството.

Деян Петров, координатор на кампанията „Да бъдеш баща" представи резултати от световни изследвания, според които 4 от 5 мъже стават бащи в ранен или късен етап от живота си. Световната статистика е стигнала и до друг важен извод - бащите и майките не са взаимозаменяеми. Детето има реален шанс за развитие, когато има пред себе си и мъжки, и женски модел.

Семейството в България не е в криза, но започваме да наблюдаваме много промени в семейните модели. Това сочи социологическо изследване „Нагласи, практики и бариери пред активното мъжко включване в грижите за децата".

Трансформациите в българското семейство се дължат на социалната динамика и интензивните темпове на разслояване на обществото. Например, масовият модел на съвременното българско семейство включва баща, майка и едно дете. Ролята на бабите, дядовците и други роднини намалява.

Все повече се увеличават семействата, които не са сключили официален брак - около 30% от родителите не са женени.

Основните предизвикателства пред родителите е недостигът на време - както за децата, така и за партньора. Това създава напрежение и усещане за несигурност в социалната среда.

Отдаденият баща, който се включва все по-често в ежедневните грижи за децата, среща все по-широка обществена подкрепа. Въпреки това делът на бащите, които полагат всекидневни грижи за образованието и здравето на децата си, е почти двойно по нисък от този на майката. Майките и бащите обаче са единодушни, че на жената се пада домакинската роля, а бащата е натоварен с осигуряването на доходите.

Основният фокус на проекта е децата да се развиват пълноценно. На първо място целева група на кампанията са самите бащи. „Даваме си ясна сметка, че не във всички семейства ролята на бащата присъства по една или друга причина", поясни Цвета Бресничка, председател на УС на Асоциация „Родители". Неправителствените организации ще работят и с професионалистите в образователни и социални институции.

Кампанията ще се проведе 2 години, в рамките на които ще бъде популяризиран позитивният модел на родителство - без насилие и с „активното бащинство".

Организаторите осъзнават, че за каузата е нужно изграждане на устойчива мрежа от партньорства. Част от нея вече са фондация „Асоциаия Анимус", Български център за джендър изследвания, Фондация „Джендър образование, изследвания и технологии", Фондация „За нашите деца", Институт по социални дейности и практики, Фондация „Лале", Национална мрежа за децата, Фондация „Приложни изследвания и комуникации", Асоциация „Родители" и Център за изследвания и политики за жените.

Според Луиза Шахбазян от фондация ПИК бащите имат уникално влияние върху всеки един аспект от развитието на детето - физическо, социално, емоционално и интелектуално. Бащата става все по-голяма част от живота на детето си.

Въпреки това, родителството и бащинството не са станали още част от разбирането ни какво е да си истински мъж в България. Грижовните мъже липсват и в институциите, които отговарят за социализирането на децата - училища, детски градини, болници, посочи Шахбазян.

Специално за инициативата функционира и сайт www.mencare.bg.