В отворено писмо до премиера и министрите на транспорта, икономиката и финансите Гражданският съюз за стопанска инициатива настоява за премахване на винетните такси в България.

При сегашния ръст на цените на горивата, нарастването на приходите в хазната за сметка на увеличените приходи от ДДС, оправдава незабавното предприемане на подобна мярка, се казва в обръщението, изготвено от Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта (БССИТ), Браншовата камара на таксиметровите водачи и превозвачи (БКТВП), Федерация на автобусните превозвачи и Съюза за стопанска инициатива (ССИ).

Изброените организации настояват правителството и Народното събрание да дадат гаранции, че след достигането на изискуемите нива на акциза на бензина и дизеловото гориво през 2011 г., ще последва поне пет годишен период, през който размерът на акцизите на горивата ще бъде „замразен".

Като изхождат от факта, че таксиметровият транспорт в големите градове в България „не е лукс, а средство за предвижване", въпросните организации настояват да се проведат „добронамерени консултации между заинтересуваните страни" за намаляване акциза на газ пропан - бутан с не по-малко от 40 лева/1000 кг или ориентировъчно с 40 % от надвишението над минимално изискуемата ставка според европейските директиви.

В откритото писмо се заявява, че съществува много голям брой недомислия, противоречия и несъвършенства в действащата нормативна уредба на транспортния отрасъл.

Във връзка с това, се настоява за добросъвестен преглед на съществуващата нормативна база, при широко участие на браншовите организации на превозвачите, който да доведе до премахване на опасните вътрешни противоречия в нея и да я направи по-приложима и адекватна.

Според браншовиците прехвърлянето на увеличението на акциза на горивата, предвидено за 2009 г., към бюджета за 2008 г. е било погрешно.

ССИ многократно предупреждаваше по време на обсъждането на бюджета за 2008 г., че подобна политика е порочна и че увеличението на акцизите ще има негативен кумулативен ефeкт и ще предизвика социално напрежение.
Нашите аргументи бяха игнорирани, но за огромно съжаление те се оказаха основателни, заявяват изброените организации.

Те са категорични, че негативната тенденция на увеличение на цените на суровия петрол и на горивата ще се запази в световен мащаб.
Основателността на подобна теза може лесно да се докаже, като се направи справка за фючърсните сделки, които се сключват на стоковите борси.

Нямаме никакво основание да очакваме намаляване на цените на суровия петрол и на горивата, както в близко време, така и в по-далечна перспектива.

Състоянието на пазара на аlтомобилните превози дава достатъчно основание да бъде обявена официално криза на пазара с всички произтичащи от това последици, се подчертава в писмото.

Вчерашният „протест" на таксиметровите шофьори е определен като нескопосан опит да бъдат привлечени към протеста таксиметровите превозвачи, без да бъде потърсено мнението на тяхната представителна браншова организация.

Припомня се, че подобен не до там коректен подход е напълно в тон с поведението на някои от протестиращите в края на 2003 г., когато те се противопоставиха на протестите на таксиметровите превозвачи, насочени срещу недопустимото увеличаване на акциза на газ пропан - бутан.

Днес, се казва в обръщението, те протестират срещу нивото на акцизите на дизеловото гориво и бензина, при положение, че нивата им, заложени в програмата за „финансова евроинтеграция" все още не са достигнати.
Едновременно с това, нивото на акциза на пропан - бутана в България е трето по големина в целия Европейски съюз

Браншовиците оценяват положително заявлението на правителството, че акцизите на дизела и бензина няма да бъдат увеличавани през следващите две години.
Едновременно с това те припомнят, че увеличението за 2009 г. вече е „изконсумирано", а до достигането на проектните ставки остава съвсем малко:

  • при безоловния бензин е достигната ставка от 685 лева/1000 кг. Ставката, която трябва да се достигне е 702 лева/1000 кг или през 2011 г., увеличението трабва да бъде 17 лева/1000 кг.
  • при дизеловото гориво е достигната ставка от 600 лева/1000 кг. Ставката, която трябва да се достигне е 645 лева/1000 кг или през 2011 г., увеличението трябва да бъде 45 лева/1000 кг.
  • за сравнение, при газ пропан - бутан, е достигната ставка от 340 лева/1000 кг, при положение, че минимално изискуемото ниво от eвропейските директиви е ... 244 лева/1000 кг