България трябва да продължи изпълнението на стратегията за съдебни реформи.
Това се посочва в годишния доклад на ЕК по Механизма за сътрудничество и проверка.

Налице е напредък, макар че механизмът за наблюдение все още е необходим, заяви по време на брифинг говорителят на ЕК Марк Грей.

Той потвърди, че след година - през 2012 ще бъде взето решението дали мониторингът за България и Румъния да бъде снет, или той да продължи за една от двете или и за двете страни.

В тазгодишния доклад са включени редица конкретни препоръки, за да се помогне на България да се подготви за тази цялостна оценка.

Комисията ще продължи да подкрепя България в усилията й в тази посока и ще представи следващата си оценка за напредъка през лятото на 2012 г., посочи говорителят на Европейската комисия.

Няма да предрешаваме резултатите от тази оценка. Следващата стъпка ще зависи от значителния напредък както на България, така и на Румъния", посочи Марк Грей.

Премиерът Бойко Борисов събра цялата парламентарна група на ГЕРБ в зала Изток на парламента, за да обсъдят доклада на Европейската комисия.
Още...

На въпрос дали може да даде конкретна оценка за докладите Грей заяви: "Не е толкова просто. Не може да се каже еднозначно дали докладите са позитивни или негативни."

Направи впечатление обаче, че един от основните изрази, който използваше Марк Грей по време на брифинга, бе "общо взето".

По думите му национален приоритет за България трябва да е дълбоката реформа в съдената система.

В доклада на ЕК се споменават и даренията за българската полиция. На въпрос каква е позицията на ЕК по този въпрос Грей заяви: Това е проблем, който ни тревожи. Той трябва да се анализира незабавно. Нарушава се независимостта на полицейското разследване."

От последния доклад на ЕК България е укрепила Висшия съдебен съвет, взето е решение за създаване на специализиран съд, наблюдава се реформа на полицейското разследване, обобщи част от доклада говорителят на ЕК.

Като напредък е отбелязано още, че са изготвени изменения и допълнения към Закона за обществените поръчки.

Европейската комисия споменава, че няколко участника в организираната престъпност са осъдени, както и че расте броят на обвинителните актове срещу престъпните групи.

Оценката на ЕК обаче е, че България е поставена пред важни предизвикателства, а редица обвинени лица са били оправдани.

В доклада се отбелязва също, че през последните дванадесет месеца борбата с корупцията по високите етажи не е довела до убедителни резултати и че като цяло резултатите от борбата срещу организираната престъпност трябва да бъдат съществено подобрени.

Няма остри критики, има критични препоръки
Маргарита Попова

Ръководството на съдебната власт все още трябва да покаже истински ангажимент по отношение на съдебната реформа.

ЕК прави редица подробни препоръки, сред които, че България следва да подобри професионалната практика в полицейската и съдебната система, създаване на ефективен закон в областта на отнетото имущество, придобито от престъпна дейност, създаването на ефективни структури за борба с организираната престъпност.

По повод взривовете от вчера Марк Грей бе категоричен и лаконичен - трябва да се предприемат незабавни действия.

Грей бе затруднен да отговори дали ЕК би подкрепила гражданската конфискация, залегнала в промените на Закона за отнемане на имущество, без да има постановена присъда за въпросното лице.
Говорителят на ЕК заяви, че ще отговори, след като направи необходимите проверки.

На въпрос свързан с присъединяване към Шенген Марк Грей подчерта, че ЕК играе ролята на наблюдател. Той припомни заключението на Съвета за България и Румъния - че двете държави са готови технически за присъединяването, но все още няма решение за това.

Всички технически критерии за присъединяването към Шенген за изпълнени, важно е да се даде ясна перспектива на двете държави за присъединяване, заяви той.

В рамките на мониторинговия механизъм за България бяха зададени следните препоръки:

  1. Приемане на изменения в Конституцията, които премахват всички двусмислия по отношение на независимостта и отчетността на съдебната система.
  2. Гарантиране на по-прозрачен и ефективен съдебен процес чрез приемане и прилагане на нов Закон за съдебната власт и на нов Граждански процесуален кодекс. Докладване за въздействието на тези нови закони и на Наказателно-процесуалния кодекс и Административнопроцесуалния кодекс, преди всичко върху досъдебната фаза.
  3. Продължаване на реформата на съдебната власт с цел повишаване на професионализма, отчетността и ефективността. Оценяване на въздействието на тази реформа и публикуване на резултатите всяка година.
  4. Провеждане на професионални и безпристрастни разследвания по обвинения в корупция на високо равнище и докладване за тях. Докладване за вътрешни проверки на публичните институции и за огласяване на имуществото на високопоставени длъжностни лица.
  5. Вземане на по-нататъшни мерки за предотвратяване и борба с корупцията, особено по границите и в местното управление.
  6. Прилагане на стратегия за борба с организираната престъпност, която се съсредоточава върху тежките престъпления, изпирането на пари, както и върху системното конфискуване на имуществото на престъпниците. Докладване за нови и текущи разследвания, повдигнати обвинения и присъди в тези области.